Iphone gevonden ... niet terug gegeven

Fore

Re: Iphone gevonden ... niet terug gegeven

#16 , 04 apr 2011 18:12

normaal hou je voor die dingen het aankoopbewijs bij (garantie)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#17 , 04 apr 2011 18:34

Je kan ook eens art. 2270 proberen om het bezit van de iPhone te verantwoorden: bezit van roerend goed geldt als vermoeden van eigendomstitel. Dus het is niet aan de "eerlijke vinder" om zijn gedrag te verantwoorden maar aan de persoon die beweert dat hij niet de eigenaar is, om aan te tonen dat hij niet de eigenaar is.
hoe zeggen ze dat tegenwoordig: goe bezig of zo ? :roll: :roll:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

float
Juridisch actief: Ja

#18 , 04 apr 2011 18:49

Degene die klacht is gaan neerleggen zal hoogstwaarschijnlijk wel aangetoond hebben dat hij eigenaar is van het toestel. Anders zou er geen opsporingsonderzoek gestart zijn...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 apr 2011 19:34

juist ....
en u mag gerust zijn alles maar dan ook alles wordt dan nagekeken dus verhaaltje het is die van mij daar zal eens heel hartelijk mee gelachen worden.

RainDream

#20 , 04 apr 2011 20:56

Wat zeggen ze: "eerlijkheid duurt het langst"?
Stel je voor dat jij diegene bent die een iPhone verloor.

Zijn er nu écht zo weinig eerlijke mensen?
'k Weet het, 'k weet het, het werd mij al gezegd: "dit is een juridisch forum, geen eerlijkheidsforum"...

ganapathi tantra

#21 , 05 apr 2011 01:14

Oké raindream je hebt gelijk, we moeten er hier geen virtuele cafétoog van maken met de gekende moraalridders er rond zoals je die in het echte leven ook veel vind
maar ik ben de mening toegedaan dat je om bepaalde redenen juridische info wil en wenst.
Maar dit is toch wel een schrijnend voorbeeld waarvan ik vind dat je daar eerder moet op reageren op het vlak van moraal en normen dan de zaak eens juridisch uit te klaren.
Je doet dit soort zaken gewoon weg niet.
Zo zijn er ook een aantal bouwforums waarop men soms raad vraagt inzake zwartwerk. Nu ja daar kan je idd veel info over geven maar dat kan niet. Zo houd het natuurlijk
een keertje op.
Met deze topic probeert men een antwoord te krijgen in hoeverre men nog kan vals blijven spelen om uit ge kluwen te geraken waar men al in zit. Niemand zal beweren heiliger dan
de paus zelf te zijn maar dit is toch wel een brug te ver.

69_Shorty_69

#22 , 05 apr 2011 06:14

U heeft een spel gespeeld en bent tegen de lamp gelopen dus draag je verantwoordelijkheid.

Je mag van geluk spreken dat het ziezo enkel een verschijning voor de rechtbank en een veroordeling van hierbovengenoemde overtredingen.

Om u even terug met beide voeten naar de grond te krijgen zal ik eens 1 van de gevolgen neerpoten moest die gsm van iemand geweest met weinig goede bedoelingen.
Stel die gsm is van een drugsdealer ondertussen loopt er al een onderzoek waarbij toevallig het nummer wordt gevonden van de gsm die jij in het bezit hebt (men kan met IMEI de vorige nummers en het huidige nummer koppelen maar hierover ga ik niet verder uitwijden dit is geen technisch forum). Krijg je bezoek van onze blauwe vrienden met het "verzoek" mee te komen naar het bureau. Dan gaat de bal aan het rollen natuurlijk, je krijgt te horen dat jouw GSM gelinked is aan een groot drugsnetwerk en dat je hierdoor geïdentificeerd wordt als een mogelijke dealer (ah ja de originele eigenaar zal het toestel nooit als gestolen hebben aangegeven, tenzij hij echt dom is). Begin dan maar eens uit te leggen dat ie niet van jouw is en dat je hem gevonden hebt (dat is een smoesje gelijk een ander dat agenten elke dag horen). Nuja het verdere verloop zal ik dan niet moeten uitleggen zekerst en misschien kan je er toch uitgeraken door 1 of ander element van het onderzoek maar je zit dan toch alweer met de miserie.

De kans dat zo'n bovenstaande scenario weldegelijk voorvalt is klein omdat we ervan uitgaan dat de meeste mensen wel goede bedoelingen hebben maar zeker niet onwaarschijnlijk.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Stijn1597
Topic Starter

#23 , 05 apr 2011 12:12

Dag iedereen,

Eerst en vooral bedankt voor de reacties!

De persoon in kwestie heeft dus uiteindelijk alles eerlijk verteld aan de bevoegde politie. Maw, gevonden in discotheek net voor sluiting, weinig volk aanwezig, meegenomen, pas 3 weken later eens aangelegd, besloten zelf te gaan gebruiken, enz .. De politie had reeds de exacte datum wanneer de Iphone aangelegd was en door wie. De vraag werd gesteld of de gsm wou afgegeven worden, feit dat je wou meewerken en erkende dat deze gsm niet van jou was met een geloofwaardig verhaal, kwam allemaal in de pv.

Politie zelf zei dat dit nu voor de procureur kwam, en deze beslist of hier iets mee gedaan wordt of dit geseponeerd wordt, grote kans op het laatste volgens de politie. Maar dit is dus afwachten..

Het verhaaltje van de zwarte markt dus achterwege gelaten :-)

Groeten!

Stijn1597
Topic Starter

#24 , 05 apr 2011 12:35

Oké raindream je hebt gelijk, we moeten er hier geen virtuele cafétoog van maken met de gekende moraalridders er rond zoals je die in het echte leven ook veel vind
maar ik ben de mening toegedaan dat je om bepaalde redenen juridische info wil en wenst.
Maar dit is toch wel een schrijnend voorbeeld waarvan ik vind dat je daar eerder moet op reageren op het vlak van moraal en normen dan de zaak eens juridisch uit te klaren.
Zo zijn er ook een aantal bouwforums waarop men soms raad vraagt inzake zwartwerk. Nu ja daar kan je idd veel info over geven maar dat kan niet. Zo houd het natuurlijk
een keertje op.
Met deze topic probeert men een antwoord te krijgen in hoeverre men nog kan vals blijven spelen om uit ge kluwen te geraken waar men al in zit. Niemand zal beweren heiliger dan
Met alle respect, we hebben het hier wel niet over een crimineel maar over iemand die een GSM vindt en besluit om deze zelf te gaan gebruiken. Er is geen twijfel dat deze beslissing van hem misschien onwettig is of moreel onethisch ... maar om eerlijk te zijn, ik zou net hetzelfde doen. Als je zo dom bent om je Iphone kwijt te spelen in een discotheek, dan mag je wel ff afzien!

Maar om toch iets uit dit alles geleerd te hebben ... volgende keer de Iphone software jailbraiken en IMEI nr veranderen ;-)

69_Shorty_69

#25 , 05 apr 2011 13:28

Be my guest de IMEI te veranderen wordt de gsm van dag 1 geblokkeerd als serienummer niet overeenkomt :)
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Vandebos

#26 , 05 apr 2011 13:40

De imei jailbraiken heeft geen invloed op het imeinummer dat gekoppeld is aan de ontvanger in het toestel, enkel aan het gedeelte soft dat wordt gebruikt om nieuwe apss te declareren. Dat helpt je geen meter vooruit als het om een gestolen toestel gaat dat wordt aangegeven.

ganapathi tantra

#27 , 05 apr 2011 16:21

een keertje op.
Met alle respect, we hebben het hier wel niet over een crimineel maar over iemand die een GSM vindt en besluit om deze zelf te gaan gebruiken. Er is geen twijfel dat deze beslissing van hem misschien onwettig is of moreel onethisch ... maar om eerlijk te zijn, ik zou net hetzelfde doen. Als je zo dom bent om je Iphone kwijt te spelen in een discotheek, dan mag je wel ff afzien!

Maar om toch iets uit dit alles geleerd te hebben ... volgende keer de Iphone software jailbraiken en IMEI nr veranderen ;-)
Kijk en net dat soort reacties vind ik dat we niet moeten hebben op een forum. Want ik meen toch te stellen dat het op eender welk forum de bedoeling is bepaalde regels in acht te houden die in een normale maatschappij zouden moeten kunnen blijven bestaan.
Ik vind het altijd een beetje spijtig om iemand die iets kwijt raakt een dommerik te noemen en dat je hem/haar daar zelfs voor zou moeten straffen.
Maar dat zal wel de tijdsgeest zijn waarin velen zich zelf graag net iets boven de anderen stellen. tot ze zelf in zo'n situatie komen dan is het kot te klein zoals ze in schoon Vlaams zeggen
Bon TS heeft gesteld dat het eigenlijk case closed is en voor mij is dat ook . Vriend van TS voelt zich waarschijnlijk zelf een groot stuk opgeluchter

Vandebos

#28 , 05 apr 2011 16:36

Vinger jeukt al een paar dagen om op deze oeverloze discussie een slotje te plaatsen.

Bij deze...

Terug naar “Actuele Thema's”