Verplicht verlof wegens te kalm

Fie007
Topic Starter

Verplicht verlof wegens te kalm

#1 , 31 mar 2011 09:40

Momenteel is het bij ons op de werkvloer kalm, veel te kalm om mij en mijn collega 'bezig' te houden.
Wij hebben allebei redelijk wat overuren staan - ik neem elke week een halve dag vrij om voor mijn kids te zorgen, zodoende verminderen mijn overuren wel wat.

Nu zegt mijn baas dat ik volgende week 2 dagen moet thuisblijven, en mijn collega idem dito.
Verlof of overuren worden dan in mindering gebracht.

Volledig vrijwillig is het van mijn kant niet, omdat ik mijn verlof en overuren wil opnemen wanneer het mij goed uitkomt, en niet omdat er momenteel te weinig werk is. :?

Kan hij mij verplichten om thuis te blijven?
Er staat niets in het contract, of arbeidsreglement.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 31 mar 2011 11:18

Indien op hoger niveau niets is vastgelegd (dwz cao, arbeidsreglement, ondernemingsraad, of via syndicaal overleg), dient dit in overleg te worden vastgelegd tussen de werknemer en de werkgever.
Uw werkgver kan u dus niet verplichten verlof op te nemen.

Vealing

#3 , 01 apr 2011 00:28

Indien op hoger niveau niets is vastgelegd (dwz cao, arbeidsreglement, ondernemingsraad, of via syndicaal overleg), dient dit in overleg te worden vastgelegd tussen de werknemer en de werkgever.
Uw werkgever kan u dus niet verplichten verlof op te nemen.
Maar hij kan uw wel verlof voor momenten dat het u wel goed uitkomt weigeren...

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 apr 2011 07:21

overuren is natuurlijk iets anders

Fie007
Topic Starter

#5 , 01 apr 2011 08:56

hartelijk bedankt voor de reacties.

Kunnen ze me anders niet 'technisch werkloos' zetten? of zijn daar bepaalde voorwaarden, voor- en nadelen aan verbonden?

xena

#6 , 01 apr 2011 13:37

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

EvilFreD

#7 , 01 apr 2011 17:03

bij twist inzake de verlofdata primeren de belangen van het bedrijf
Zolang het voortbestaan van het bedrijf niet in het gedrang komt valt er niks te primeren.
Als de werkgever het kan dragen om arbeiders op onbetaald verlof te sturen, en economische dop is uitgesloten, dan zie ik niet in waar hij zich op kan baseren om zijn mensen onbetaald naar huis te sturen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

GB2702

#8 , 01 apr 2011 18:45

Normaal gezien is het zo als je overuren hebt staan én het is te kalm én men wil economisch werkloos inroepen eerst de overuren moeten opgenomen worden vooraleer men op EW kan staan...

Correct me if I'm wrong :p

Terug naar “Andere”