een vraagje:
hoe mag ik mij gedragen tijdens het gesprek met politieagenten? als ik bv. op straat door pol.ag. word gestopt om een of andere reden, mag ik het gesprek op dictofoon opnemen? de wettelijke basis van hun gedrag vragen? maar vooral de eerste
bedankt
dat ligt nogal gevoelig bij vooral de politiemensen, maar strikt genomen mag het, net als (video)opnames maken van een "optreden" door agenten.
agenten zijn nogal rap om te zeggen dat hun privacy zou worden geschonden door opnames te maken ( audio en video ), maar het is als burger zowat de enige "manier" om aan deftig en concreet bewijs te geraken indien agenten zich "misdragen", immers agenten zijn beeidigd en worden verondersteld altijd de waarheid te zeggen . . .
moest ge toch aan de praat geraken met agenten omdat die u tegenhouden, gewoon kalm, rustig en beleefd blijven, als ge niks hebt misdaan moet ge ook niks vrezen, dat ge zenuwachtig kunt worden is normaal.
agenten moeten evenredig dan ook hetzelfde gedrag naar u als burger naar voor brengen.
u heeft het recht om te vragen waarom en met welke reden ze u tegenhouden, voorzover ze het zelf niet zeggen.