schending van privacy door politie?

dannipan
Topic Starter

schending van privacy door politie?

#1 , 26 jan 2007 20:22

Hallo,

begin deze week heb ik bij de politie aangifte gedaan van slagen en verwondingen jegens mijn minderjarige zoon.

gisteravond stonden vader + broer van de dader aan mijn deur (ik was even afwezig), en even later heeft hij me op mijn gsm gebeld.

vanmorgen heb ik naar de politie gebeld, en het bleek dat zij mijn gegevens hebben doorgegeven, aangezien die persoon verklaarde deze zaak in den minne te willen regelen, en de politie 'dacht' dat ik daarmee akkoord was. ik had volgens die agent moeten zeggen dat ik geen contact wou met die mensen.
kan dit zomaar, mijn adres en gsm nr. doorgeven, zonder eerst mijn toestemming te vragen?

alvast bedankt voor uw reacties.

groetjes,
Dannipan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie

#2 , 14 apr 2007 17:55

Beste,

U bent niet de enige in dit geval, eerder deze week vroeg iemand me net hetzelfde nadat ook in zijn zaak de politie zijn gegevens meedeelde na aanvraag van een minnelijke schikking door de andere partij. Het blijkt dus een vaste praktijk bij de politie.

Ik kan begrijpen dat de politie een minnelijke schikking wil stimuleren, maar dat neemt niet weg dat zij zomaar persoonlijkheidsrechten opzij kan schuiven. Mijn inziens had de politie U eerst moeten contacteren om u te vragen of ook u met een minnelijke schikking akkoord zou kunnen gaan (want zonder 2 akkoorden heeft zoiets geen kans op slagen) en of zij Uw gegevens mogen meedelen of u verkiest dat (met toestemming van de andere partij), de gegevens van de andere partij worden meegedeeld.

Bij mijn weten heeft nog nooit iemand deze gang van zaken aangeklaagd en dit waarschijnlijk omdat het zeer aangeaden is om als indiener van een klacht de politie als vriend te houden. ("de politie, uw vriend" ;))

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”