kortgeding mogelijk of niet?

ytebart
Topic Starter

kortgeding mogelijk of niet?

#1 , 22 mar 2011 21:08

Beste mensen

Ben vandaag bij advocaat geweest ivm bezoekrecht voor kinderen.
Deze heeft mij gezegd dat ik niet in kortgeding kan gaan omdat rechter onbevoegd is?
Wij waren niet getrouwd of geen samenlevingscontract Heb kinderen wel erkend zie ook mijn ander topic "moeilijke situatie"
Klopt dit? als dit niet kan in kortgeding dan weet ik niet wat ik ga doen. Kinderen zijn nog maar 2,5 en 1 jaar voor jeugdrechter duurt het mij toch te lang tegen dat daar een uitspraak is kennen ze mij niet meer.
En anders goede advocaat steeds welkom moet er wel bij zeggen proces is in wallonië

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 24 mar 2011 12:17

Kortgeding zaken zijn gereserveerd voor belangrijke zaken die bovendien ook dringend zijn.

Als er geen regeling is en er zou er één dringend moeten komen (omdat er ruzie is over de regeling) dan kan een (dure)kortgeding sneller zijn dan de jeugdrechter.

De jeugdrechter gaat grondiger te werk en houd de zaken meestal langer aan dan de jeugdrechter.
In de meeste gevallen (niet als je vreest voor vreselijke ongelukken vreest) zal de jeugdrechter de beste keus zijn.
Je kan eens informeren bij de griffie hoe lang het gewoonlijk duurt in een dergelijke zaak.
Bij sommige jeugdrechtbanken filtert men dergelijke zaken uit en worden prioriteir behandeld, laat ons zeggen dat er binnen de 2 maand na het verzoekschrift er een uitspraak is. Als dit niet mogelijk is dan kan je uitleg gaan vragen bij de voorzitter van de rechtbank, dan moet die maar uitleggen waarom het voor het gerecht niet mogelijk is om op een kindvriendelijke maat te kunnen werken

RR

ytebart
Topic Starter

#3 , 24 mar 2011 15:00

Zal nog beetje meer uitleg geven
Heb meerdere malen met haar proberen te praten maar dat lukt niet gevolg pv wegens stalking.

Dan naar advocaat geweest met bemiddelingsvoorstel van mij naar haar daar komt geen reactie op.

Krijg van haar advocaat een tegen verzoek op een vrijdagavond om 18u met de mededeling als u akkoord gaat kunt u kinderen zien vanaf zondag. Ben akkoord gegaan met bezoekregeling maar nog niet met financiële kant. Bezoekregeling is goed gegaan voor 2 weken en is nu weer gestopt met de mededeling u gaat niet akkoord met mijn voorwaarden.

Zij schrijft de oudste dochter in op school, ze start op 28/4, deze school is in het dorp van haar ouders zij woont er 120 km vanaf??????????? Dus zal waarschijnlijk bedoeling zijn dat ouders voor de kinderen zorgen.

Ze komt haar eigen voorstel niet na, zijn dit redenen om naar kortgeding te gaan?

Reclame

milwtafkas

#4 , 24 mar 2011 15:35

De jeugdrechter kijkt wel meer naar het belang van de kinderen,terwijl de kortgeding rechter vooral handelt naar
regeltjes en afspraken.
Is althans mijn ervaring ermee

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 24 mar 2011 15:40

En welke regeling (verblijfsregeling + financiel) zou U graag willen?
Vind je het niet raar dat de andere ouder belangrijke zaken (zoals de schoolkeuze) eenzijdig beslist zonder enige vorm van overleg?
Bij welke ouder moet het kind worden ingeschreven als zijnde 'hoofdverblijfplaats' (helaas voorziet de wet dat dit slechts bij 1 ouder kan)?

@milwtafkas
ach wat is het belang van het kind?
Het belang van het kind is dat er vrede is tussen de ouders, als je het daar niet met eens bent dan hoor ik het wel van je.

RR

ytebart
Topic Starter

#6 , 24 mar 2011 16:40

Mijn voorstel was elke zondag morgen van 9u tot woensdag morgen oudste in school afzetten en jongste tot bij haar doen. Werken met kinderrekening, kindergeld en studietoelage etc op kinderrekening + elk nog een bedrag per maand hetzelfde fiscaal 50/50. Denk dat dit een bi-locatie regeling is of vergis ik mij?

Haar voorstel van zondag 9u tot dinsdag avond 17u. Zij houd het kindergeld en 100% fiscaal ten laste En ik moest geld storten op kinderrekening van haar inbreng was of is geen sprake? Nu zie ook mijn ander topic "moeilijke situatie" voelde mij een melkkoe bij haar regeling.

Vind het ook niet normaal dat zij kinderen inschrijft in een school 120 km van haar woonplaats. Spreken of overleggen zit er niet in vrees dat ik echt dringende stappen moet gaan zetten

Turaki

#7 , 24 mar 2011 18:08

Daar u beiden het ouderlijk gezag uitoefend, kan uw ex in principe de kinderen niet inschrijven of van school doen veranderen zonder uw toestemming. Neem meteen contact op met de betreffende school, en vraag hen de inschrijving ongedaan te maken. Hier dienen ze gevolg aan te geven. Neem ook contact op met de oude school, zodat zij ook op de hoogte zijn dat de kinderen nog bij hen horen school te gaan.

Tattie

#8 , 24 mar 2011 19:50

idd kortgeding en jeugdrechter zijn twee totaal verschillende dingne....bij beide al geweest....kortgeding houd zich aan strikte feiten en handelt totaal niet in het belang van het kind...(zelfs niet als er misbruik in het spel is dan seponeren ze nog den boel...) nu hier ook afwachten wat het maatschappelijk onderzoek zegt (vandaag brief gehad dat ze het megadruk hebben en zodoende gans de zaak wrs zal uitgesteld worden , nog maar eens nice...) en dan de beslissing van de jeugdrechter...

ytebart
Topic Starter

#9 , 25 mar 2011 17:23

Nog maar eens proberen te bellen of ik kinderen kon zien, niet dus hoop geroep en getier van haar.
Ga toch mijn kans wagen bij kortgeding.
Naar die school gaan om de inschrijving ongedaan te maken ga ik niet doen denk ik, kan in mijn voordeel zijn zij woont 120km van de school ik nu 25km.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mar 2011 17:34

telefoongesprekken opnemen is wettig
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;

omzendbrieven onderwijs kunnen handig zijn

ytebart
Topic Starter

#11 , 25 mar 2011 17:55

dan zal ik eens dringend moeten beginnen met de telefoongesprekken op te nemen. Denk dat ze dan op rechtbank nogal ogen zullen trekken. Welke verwijten ze mij allemaal druft te geven.

milwtafkas

#12 , 26 mar 2011 10:22

Turaki,ook niet altijd zo hoor.Hebben hetzelfde meegemaakt,en konden de inschrijving niet ongedaan maken,
daar de directeur van de nieuwe school 'te goeder trouw' gehandeld had,daar hij niet wist van de complexe situatie(dom eigenlijk,
want de ex had wel vermeld dat ze verwikkeld zat in een echtscheidingsprocedure).
Nu ja,dat was de directeur van een klein wijkschooltje,dus die mens had zulk voorval nog niet gehad.
Hij was er zelf ook niet goed van,dus de volg keer dat er zich nog dergelijke situatie voordoet gaat
die mens zeker eens bellen en informeren naar ' de andere ouder'.

roderidder,wanneer één van de ouders enkel destructief handelt naar de kinderen toe is het niét in het belang van de
kinderen om maar te zwijgen en zo de vrede te bewaren,maar dan is het de plicht van die ouder om in te grijpen!
Dus in ons geval,intussen al 1.5j geleden,was het niet in het belang van de kinderen om,na de scheiding van hun ouders
en bijhorende co-ouderschap regeling(dus helft van de tijd al ander huis,andere omgeving,enz),de kinderen ook nog eens te onttrekken uit de enige
constante,nl de school,waar ze al altijd gingen,zéker niet als het voor de moeder haar eigen gemak was(haar eigen woorden!).

Ytebart,complexe situatie...is het de bedoeling dat haar ouders voor de kinderen gaan zorgen?

ytebart
Topic Starter

#13 , 26 mar 2011 13:19

@milwtafkas Stel mij die vraag ook haar ouders wonen op paar km van die school waar ze oudste heeft ingeschreven zijzelf woont op 120km van de school.
Ken haar bedoeling zelf ook niet goed. En dit heeft niets te maken met werk etc. Zij gaat nl niet werken en heeft maar een minimum uitkering. Momenteel zelfs maar 380€ vermits haar edres nog steeds hier staat. Als ze haar domicilie veranderd krijgt ze 1001€. Maar dan gaat ze nog niet alles betaald krijgen een huurcontract van 500€ afbetaling auto en verzekering 400€ + al haar schulden en dan nog eens dagelijks min 250km rijden als ze in de dag bij haar ouders kan blijven. Vermoed dat zij gaat willen aantonen dat de afstand te groot is voor bi-locatie regeling maar ben er niet zeker van.

milwtafkas

#14 , 27 mar 2011 21:00

Is het mss niet mogelijk dat ze -gezien haar bescheiden inkomsten- bij haar ouders zal intrekken?
Want het lijkt me gek dat ze bereid zou zijn om dagelijks die afstand te overbruggen.

Bijtje

#15 , 28 mar 2011 07:38

Wie er voor de kinderen zorgt, daar houdt een rechter (ook een jeugdrechter) weinig tot geen rekening mee, dat heb ik zelf ervaren. Als je ex nooit voor de kinderen zorgt, maar er is een derde persoon die dat wel kan doen, dan is dit voldoende voor de rechtbank.

In uw situatie kunt u alle wissels aan de schoolpoort plannen, dan kan er geen discussie zijn over de afstand aangezien de school al vaststaat en 25 km echt nog te doen is, als moeder dan 300 km van de school wil gaan wonen is dat haar zaak. Is er die dag geen school, wissel dan op een (vaste) neutrale plaats die jullie overeenkomen. Daar gaat haar verhaal dan als ze de afstand wil gebruiken om bilocatie te vermijden.

Als de kinderen 50% bij u verblijven kunt u proberen om geen alimentatiegelden te betalen, maar anders is de kans groot dat uw financiele inbreng groter zal zijn dan die van uw ex. Wat de kindrekening betreft, daar moeten goede afspraken komen rond inkomsten en uitgaven. Bereid u het beste zo goed mogelijk voor.

Terug naar “Echtscheiding”