Grond gekocht in onverdeeldheid

the mars volta
Topic Starter

Grond gekocht in onverdeeldheid

#1 , 23 mar 2011 14:37

Met mijn vriend heb ik een grond gekocht met het doel hierop te bouwen.

Wij zijn feitelijk samenwonend, dus niet getrouwd, noch wettelijk samenwonend.

De grond hebben wij volledig met eigen middelen betaald, doch niet elk evenveel.

De verdeling is ongeveer als volgt:

Totale kostprijs grond (incl. kosten) = 180.000 euro

Hiervan heb ik 120.000 betaald, en mijn vriend 60.000 euro.

In de akte staat evenwel geschreven dat wij de grond elk voor een gelijk deel gekocht hebben omdat anders bij de bouw van de woning (die wij elk voor de helft zullen betalen), mijn vriend nooit voor de helft eigenaar zou kunnen zijn van de woning.

Wat is nu de beste manier om vast te leggen dat ik toch meer ingebracht heb in de grond?

Moet ik ook afzonderlijk de door ons ingebrachte bedragen laten vastleggen zodat duidelijk is dat wanner we uit elkaar gaan, hij mij 120.000 euro moet, of ik hem 60.000.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 23 mar 2011 14:56

Je moet er voor zorgen dat je alles goed op papier hebt staan wat ieder heeft ingebracht, eventueel in de akte vermelden. Ik zou er ook bij laten vermelden, dat wanneer de relatie beëindigd wordt, dat elk zijn inbreng vooraf mag afnemen en dat dan de rest van de verkoopwaarde van het huis evenredig wordt verdeeld.
Kopieer eveneens de bankcheque, waarmee je het kapitaal inbrengt.

Eigenlijk had je die bedragen al moeten vermelden toen je de koopakte van de grond liet opstellen. Indien je dit niet hebt gedaan moet je rekenen op de goodwill van je vriend!

Ik hoop niet dat je in dezelfde situatie terecht komt als mijn dochter!

the mars volta
Topic Starter

#3 , 24 mar 2011 14:43

Bedankt voor uw antwoord.

Nu is er een ontwerp van schuldbekentenis opgesteld waarin staat dat mijn vriend een schuld heeft aan mij van € 30.000. Dit is immers het deel wat hij mij nog moet betalen om ook de helft van de grond te bezitten zoals neergeschreven in de akte.

Er staat echter niets in van wat er moet gebeuren indien we later ooit uit elkaar zouden gaan. Kan ik ook laten vastleggen dat ik hem dan € 60.000 + de geschatte meerwaarde moet om hem uit te kopen. Of hij mij € 120.0000 + de geschatte meerwaarde om mij uit te kopen.

Reclame

Lightning

#4 , 24 mar 2011 14:50

Aangezien jullie elk officieel voor de helft eigenaar zijn, wordt bij een eventuele verdeling alles netjes in twee gedaan. Die € 30.000 kan dan vereffend worden (hij betaald u met zijn deel € 30.000 terug) mocht dat niet al eerder gebeurd zijn.

Terug naar “Archief”