Hoe snel een oplossing afdwingen ingeval van lopende zaak?

Kimya
Topic Starter

Hoe snel een oplossing afdwingen ingeval van lopende zaak?

#1 , 21 mar 2011 01:10

We hebben in 2005 ons huis(op een verkaveling in Steenokkerzeel,in de buurt van landingsbaan 25L) laten bouwen door een coordinatiebureau van Kampenhout.

Vanaf het begin waren er grote problemen met het dak en vooral afvallende dakpannen. We zijn als enige huis op de verkaveling van 7 die zoveel last heeft. Er loopt sinds 2 jaar een rechtzaak maar het zal nog 1 jaar duren voordat het op de rol komt en de rechter een uitspraak doet. Het ziet er naar uit dat de tegenpartij wel zwaar in de fout is gegaan volgens voorlopig verslag.

Het grote probleem is dat er vandaag voor de veertiende keer een veertigtal pannen naar beneden zijn gedonderd.Gelukkig was er enkel stoffelijke schade,mijn echtgenoot had net de auto gewassen 2 minuten voordien en is dus aan de dood ontsnapt.

Ik realiseer mij dat we elke dag gevaar lopen dat er zo'n pan op ons hoofd valt en ben echt doodsbang.Ik ben radeloos omdat ik geen oplossing meer zie .Enerzijds vind ik geen aannemer die bereid is om die knoeiboel in orde te brengen,anderzijds hebben we niet de cash om zomaar een reparatie te laten uitvoeren die wordt geschat op 35 a 40.000 euro.Ik wil echter niet zomaar verder leven in angst.De zomer komt eraan en we hebben een grote tuin en een grote familie met kinderen.Dit betekent weeral stress als de kids in de tuin spelen of bij het barbecuen.

De enige oplossing die ik zie is naar de pers gaan in de hoop dat er sneller een oplossing komt.Zijn er mensen die ons misschien kunnen helpen om de situatie te deblokkeren of tips kunnen geven hoe we op een goedkope manier ons kunnen beschermen tegen de vallende pannen of die misschien een eerlijke aannemer kunnen aanbevelen die ons wil helpen.Een verzoening is niet meer mogelijk mits dat is afgewezen en definief verslag van de gerechtsexpert wordt in 2 weken opgesteld.

Op http://www.kimya.be/dakschade" onclick="window.open(this.href);return false; kan je een paar fotos bekijken.Alvast hartelijk dank voor alle info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2011 10:41

Heeft dit niets te maken met de turbulentie die de vliegtuigen veroorzaken bij de landing
Al kontakt opgenomen met de luchthaven?
Regelmatig zie je beelden hiervan op TV en de luchthaven heeft (of had) een speciale ploeg die niets anders doen dan daken in de buurt van de landingsbanen herstellen.

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 mar 2011 14:35

Wat zegt uw advocaat?

Reclame

j.demoor

#4 , 22 mar 2011 09:26

Op grond van het gerezen gevaar kan u toepassing maken van “Art.19.Alvorens recht te doen, kan de rechter, in elke stand van de rechtspleging, een voorafgaande maatregel bevelen om...de toestand van de partijen voorlopig te regelen...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).U kan aldus toelating vorderen dit gevaar zelf te mogen bestrijden op kosten van de verliezende partij.

U kan ook toepassing maken van : “Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij SPOEDEISEND acht, bij voorraad uitspraak in ALLE zaken...Art.1039.De beschikkingen in kort geding brengen geen nadeel toe aan de zaak zelf; zij zijn uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande verzet of hoger beroep...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kimya
Topic Starter

#5 , 26 mar 2011 00:46

Beste mensen,

Bedankt voor deze informatie.Ter info de bouwfirma X heeft het dak niet uitgevoerd volgens de regels van de kunst en daardoor gaan er zoveel pannen zoveel vliegen.Feit is wel dat we net in de landingsroute liggen en de turbulentie van de vliegtuigen makkelijk spel heeft.De pannen zijn niet vernageld,er zijn geen tengellatten,de spanten staan veel te ver uit mekaar etc De luchthaven komt de pannen er terug opleggen maar soms na 2 dagen vliegen ze er terug vanaf.Ik heb een tijdelijke oplossing nodig totdat we het geld kunnen ophoesten voor de reparatie. Onze advokaat vreest dat de zaak nog een paar jaar gaat verder aanslepen maar zolang wil ik niet wachten. Ik ga wel even checken met hem wat betreft info van Mr Demoor om te zien als we de zaak kunnen bespoedigen. Vandaag stond ons artikel in het laatste nieuws en het nieuwsblad http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... ection=284" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes,
Cindy

[Geen namen bedrijven aub, zie regels forum/ Vandebos]

Kali

#6 , 26 mar 2011 06:33

Rechtszaken worden gevoerd in de rechtbank en niet in de pers.
Verder hebt U een schadebeperkingsplicht, de woning zal wel al een tijdje vrijgegeven zijn door de gerechtsdeskundige.
Als er nog geen deskundig eindverslag is, en de conclusietermijnen en rechtsdag moeten nog bepaald worden voor Brussel dan zit je aan oktober-november 2012.
Mits toepassing van art 19Ger. W. kunt U voor de Brusselse bouwkamer een behandeling van de zaak verkrijgen met betrekking tot een provisionele vergoeding binnen de 2 maand.

mava105

#7 , 26 mar 2011 10:42

.Ik heb een tijdelijke oplossing nodig totdat we het geld kunnen ophoesten voor de reparatie.
Waarom geen groot zeil of net over de dak spannen als tijdelijke oplossing. Is natuurlijk geen mooi zicht, maar is alvast veel veiliger.

mava105

#8 , 26 mar 2011 10:44

.De pannen zijn niet vernageld,
Wat zeggen de plaatsingsvoorschriften voor de pannen die jullie hebben? Zijn in deze pannen gaten voorzien om ze te vernagelen?

Terug naar “Actuele Thema's”