Factureren zonder btw-nummer

Wrosinator
Topic Starter

Factureren zonder btw-nummer

#1 , 17 mar 2011 21:39

Kan ik als niet-zelfstandige zonder btw-nummer factureren aan een zaak die dit graag inbrengt?
Later dit jaar ben ik wel van plan de stap naar zelfstandige in bijberoep te zetten...
Zou ik bv kunnen factureren met de vermelding "btw in aanvraag"?
En zoja, moet ik dan ook de btw vermelden bij het totaalbedrag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2011 23:32

Op dit ogenblik bent u geen handelaar.
Als het BTW nr in aanvraag is kan je wel werken maar dan MOET de btw wel in aanvraag zijn en ook uw ondernemingsnummer natuurlijk.
Anders best niet doen wegens strafrechtelijk vervolgbaar

Wrosinator
Topic Starter

#3 , 18 mar 2011 12:00

ik ga ook geen echte handelaar worden in de letterlijke zin, dus geen goederen te verhandelen...

De situatie nu is, ik maak een website voor een zaak die deze dienst van me graag gefactureerd ziet.
De betaling zou wel meteen gebeuren na het afwerken van de site, maar voor een officiele factuur gaat mijn "klant" dus nog even moeten wachten tot mijn statuut in orde is.
Kan ik in dit geval een voorlopig factuur maken?
Of werk ik beter momenteel met een soort onkostennota, zodat mijn "klant" de garantie heeft dat de betaling op een later tijdstip echt gefactureerd word?

Reclame

RainDream

#4 , 18 mar 2011 15:26

Als het om een eenmalige opdracht gaat, hoef je niet persé een btw nummer hebben.
Je kan wsl werken met een soort nota. Maar je moet dat wel aangeven bv. aan je inkomstenbelasting.
Gewoon aangeven onder de diverse inkomsten en als ik mij niet vergis wordt je inkomsten belast met 33%.

Wrosinator
Topic Starter

#5 , 18 mar 2011 17:34

Als het om een eenmalige opdracht gaat, hoef je niet persé een btw nummer hebben.
Je kan wsl werken met een soort nota. Maar je moet dat wel aangeven bv. aan je inkomstenbelasting.
Gewoon aangeven onder de diverse inkomsten en als ik mij niet vergis wordt je inkomsten belast met 33%.
en kan mijn "klant" dan ook verder met die nota?
want er staat geen BTW op vermeld, hij betaalt me dus ook BTW....

hanse

#6 , 18 mar 2011 20:44

waarom zet je de stap naar zelfstandige niet meteen. binnen de week heb je je btw nummer, kan je gewoon factureren al dan niet met btw (als je voor vrijstellingsregeling opteert) en het kost je geen sociale bijdrage als je onder een zelfstandig jaarlijkse winst van 1200 euro blijft zolang je je sociale bijdrage via je statuut als werknemer betaalt.

Wrosinator
Topic Starter

#7 , 19 mar 2011 13:11

valt dit soort werk onder een vrij beroep?
Dus het gaat hier over websites maken, mobiele applicaties, mogelijk ook software....
Allemaal te maken met technologie, informatica, computers....

RainDream

#8 , 19 mar 2011 14:00

Neen hoor, dat is geen vrij beroep.

Voor de vrijstelling van btw aangifte enzo mag je niet meer dan 5500 EUR per jaar verdienen.
Je mag dan ook geen btw van aftrekken trouwens.

Sowieso als zelfstandig in bijberoep moet je min.sociale bijdragen betalen, dat is iets rond 66 EUR per kwartaal.
Maar idd, als je inkomsten minder is dan 1300 EUR, dan betaal je geen soc. bijdrage.

Wrosinator
Topic Starter

#9 , 19 mar 2011 19:30

Voor de vrijstelling van btw aangifte enzo mag je niet meer dan 5500 EUR per jaar verdienen.
Je mag dan ook geen btw van aftrekken trouwens.
ok... ik begin het zowat te snappen =)

Enkel nog, moet ik dit bij de aanvraag van mijn statuut meteen aangeven dat ik vrijstelling van btw wil genieten?
Wat als ik meer verdien dan die 5500 EUR (hopelijk), dit kan ik nu toch niet weten?

Franciscus

#10 , 19 mar 2011 19:45

Raadpleeg een BOEKHOUDER

Wrosinator
Topic Starter

#11 , 19 mar 2011 20:04

DOE IK!
ik ben gewoon net zo enthousiast als u bent, en zou graag nu al meer info hebben om maandag bij mijn gloednieuwe boekhouder niet van mijn stoel geblazen te worden ....
BEDANKT hoor

Franciscus

#12 , 19 mar 2011 22:21

ok,

ik wilde maar de nadruk leggen
Ga eens naar de site van Unizo en wordt daar best ook lid van ...kost €170 per jaar.
en vb ook deze site
http://www.vliegendestart.be/starten/bo ... -aangiftes" onclick="window.open(this.href);return false;

zelfstandigen.be
Contacteer: Website

#13 , 19 feb 2012 11:15

Deze discussie heeft mij geïnspireerd om er een artikel over te schrijven. Een post op deze blog: http://www.zelfstandigen.be/kosten-voor-aanvang/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan de hand van de reacties op de post, leeft dit onderwerp blijkbaar niet alleen bij @Wrosinator

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”