Lenen voor renovatie van eigendom partner

Sissy
Topic Starter

Lenen voor renovatie van eigendom partner

#1 , 08 mar 2011 11:32

Geachte

volgende situatie. Mijn man (wij zijn getrouwd met scheiding van goederen) is eigenaar van een huis. Het huis is volleidg afbetaald. Het is voor 100% zijn eigendom. Ik heb na overlijden enkel vruchtgebruik. Graag willen wij nu het een en ander renoveren. Hiervoor zou ik persoonlijk graag een lening opnemen. Maar de vraag is sowieso of ik kan lenen voor een huis dat niet mijn eigendom is (ik weet dat de lening niet aftrekbaar is voor mij). Het achterliggende gedacht hiervan is echter, dat ik later (als mijn man dood is) aan zijn kinderen kan bewijzen dat ik ook in het huis heb geïnvesteerd (bijv. met een som van 15.000 Euro, die ik dus ga lenen).

De kinderen zouden mij dan deze 15.000 Euro moeten uitbetalen als ze het huis willen verkopen. Is dit mogelijk? Moeten wij hiervoor ook naar de notaris om dit te laten opnemen of is de leninge alleen bezijs genoeg dat dit "deel" van het huis van mij is? Of wat is een ander mogelijkheid om mijn "in het huis te kopen"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 08 mar 2011 22:44

Investeren in een huis dat niet van u is (en dit kunnen aantonen) maakt niet dat u (gedeeltelijk) eigenaar wordt van het huis. Het huis blijft ook na uw inbreng voor 100% van uw man. U kan inderdaad uw inbreng recupereren later, maar u wordt dus geen mede-eigenaar. Indien u mede-eigenaar wil worden zal u zich moeten inkopen, moet dit bij de notaris vastgelegd worden in een authentieke akte en zullen er registratierechten betaald moeten worden voor het deel dat u inkoopt.

Sissy
Topic Starter

#3 , 09 mar 2011 10:27

Prima. Bedankt voor de antwoord. Dit is wat ik wou weten. Ik heb dus ten allen tijden recht erop om het geïnvesteerde bedrag te recupereren. Dat is het belangrijkske. Misschien dat we op een later moment dan toch nog naar de notaris gaan en ik een "stukje"van zijn huis overkoop (me in-koop). Hij wil echter dat het huis later aan zijn kinderen gaat, dus ik ben eigenlijk ook geholpen met het vruchtgebruik. Conform de notaris kunnen de kinderen me niet uit het huis zetten als mijn man te sterven komt (het zijn zijn kinderen niet de mijne). We hebben samen geen kinderen. Gezien we met een groot leeftijdsverschil zitten (20 jaar) zei de notaris dat het voor de kinderen tamelijk duur zou zijn, als ze me het vruchtgebruik willen afkopen, meestal wordt er dan ook van af gezien.

Reclame

westhoek

#4 , 09 mar 2011 12:21

Ga best eens naar de notaris om het vruchtgebruik te regelen. Je beginnen in te kopen en dergelijke heeft -naar mijn oordeel- weinig zin. Praat ook eens met de mogelijke (enfin zeker) de te betalen successierechten. Met daar een keuken ofzo te kopen van 15.000 euro om dan te denken dat je mede-eigenaar bent of dat ze u dat bedrag met interesten enzo moeten terg betalen, ...ik denk dat je nog eens bedrogen kunt uitkomen.

Ik heb voor mijn vriendin alvast een testament gemaakt, heb geen kinderen, dus de situatie is wel anders, ma toch.
Als hij je graag ziet zal hij dat nu wel regelen.

Terug naar “Andere”