vroegtijdige verkoop huis

amonski
Topic Starter

vroegtijdige verkoop huis

#1 , 12 jan 2007 19:47

Hallo
Ik heb in 2005 een huis gekocht via openbare verkoop en door een aantal voordelen abbatement en klein beschrijf moet ik hier nu binnen de 3 jaar gaan wonen en blijven wonen voor 3 jaar.Wegens omstandigheden
zou ik eigenlijk nu al de woning terug willen verkopen.
Wie kan mij zeggen of dit zomaar kan en wat de gevolgen hiervan gaan zijn?(boete bv)

Groeten Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 18 jan 2007 23:40

U moet de rechten bij storten (dus 5% registratie en 625 euro abattement). Boete is dacht ik 1/3de van de "ontdoken" rechten maar over het algemeen is men vrij soepel om dit kwijt te schulden indien gegronde reden.

Plus, als je verkoopt binnen de 3 jaar krijg je 3/5de van de betaalde registratierechten terug, dit berekend aan de volle pot (10% RR) In feite krijg je dus 1% terug dan.

Gezien de enige vw van abattement is er uw hoofsverblijfplaats vestigen (gn termijn) zou ik u aanraden dit zeker te doen.

wolf2

#3 , 19 jan 2007 19:03

maar over het algemeen is men vrij soepel om dit kwijt te schulden indien gegronde reden.

Overmacht wordt zelden aanvaard in de praktijk. Het moet echt al beestig erg zijn om als overmacht aanvaard te worden.

als je verkoopt binnen de 3 jaar

Ik dacht 2 jaar; datum van akte tot akte.

Reclame

Wesley

#4 , 19 jan 2007 20:02

klopt. 2 jaar.

De boete word vaak kwijtgescholden, de rechten zul je moeten bijstorten. Tenzij je ontvangers kent die de regelgeving heel soepel interpreteren.

correctie 20/01: je kunt uw Ontvanger niet kiezen natuurlijk, is afhankelijk van ligging goed. Maar de ene Onvanger is soepelder dan de andere, beetje geluk hebben helpt.
Laatst gewijzigd door Wesley op 20 jan 2007 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

dieke

#5 , 20 jan 2007 18:50

klopt. 2 jaar.

De boete word vaak kwijtgescholden, de rechten zul je moeten bijstorten. Tenzij je ontvangers kent die de regelgeving heel soepel interpreteren.
In mijn geval destijds (verbroken relatie, helft woning aan ex gelaten): inderdaad geen overmacht (ze veronderstellen dus dat je best wel nog bijna 3 jaar kan samenwonen ook al ben je niet meer samen). Enige wat ze na brief advocaat hebben laten vallen waren de intresten.

wolf2

#6 , 20 jan 2007 20:20

Het is de Gewestelijk Directeur van de Registratie die beslist over het al dan niet aanvaarden van de overmacht (de ontvanger mag enkel een verslagje schrijven). het hangt dus af van (+-) de provincie waar je woont...

dieke

#7 , 21 jan 2007 06:48

Het is de Gewestelijk Directeur van de Registratie die beslist over het al dan niet aanvaarden van de overmacht (de ontvanger mag enkel een verslagje schrijven). het hangt dus af van (+-) de provincie waar je woont...
... en onbeschofte personen dat dat kunnen zijn... toen ik naar die van mijn toenmalige gewest belde, kreeg ik dit te horen :"Wat denkte gij? Dat ge met wat een zieilig verhaal op te hangen niet meer moet betalen? Wij zijn geen liefdadigheidsinstelling he MADAMMEKE"

wolf2

#8 , 21 jan 2007 11:52

Jammer dat je dat niet op band hebt...

Die man zou er niet zonder kleerscheuren vanaf komen. In het Engels noemt men een ambtenaar een public servant. Uw gewestelijke "dienaar" had het zo niet begrepen.

indy

#9 , 05 feb 2007 14:04

Hey,

Ik heb iets gelijkaardig aan de hand. Mijn (ex)vriend en ik hadden vorig jaar een huis gekocht. Ook met klein beschrijf. We moesten er dus binnen de 3 jaar gaan inwonen en dan 3 jaar daar wonen.
We zaten in de verbouwingen toen vanalles begon mis te lopen en
heb ik onze relatie stop gezet. Ik hem hem ondertussen al uitgekocht en alles is bij de notaris en de bank al in orde.
Nu hebben we gehoord dat mijn ex vriend dus (binnen 3 jaar) een boete zou moeten betalen omdat hij niet 3 jaar in dat huis heeft gewoond.
Op zich is dit helemaal niet eerlijk want, om het cru te zeggen, ik heb hem buiten gesmeten. Moet hij nu zoveel (6000?) betalen door iets wat ik veroorzaakt heb?
Kan hij hier niet op een of andere manier vanaf geraken?

groetjes

Terug naar “Kopen”