#3 , 04 mar 2011 17:45
Wij hebben al enkele weken geleden twee infobrieven hieromtrent van de stad in de bus gekregen, één als eigenaar-bewoner (men mag voor zichzelf een gratis controle aanvragen) en één als verhuurder. Ik sta volledig achter deze controles.
Er is in Antwerpen een groot tekort aan studentenkamers, dat tekort zal uiteraard nog veel groter worden.
Het jammerlijke ongeval van woensdag waarbij een student overleed moet m.i. toch een beetje los gezien worden van de algemene kwaliteit van de koten. Om 3 uur 's nachts na een feestje doen sommige studenten nogal eens gevaarlijke dingen. Ik ben regelmatig getuige van onbezonnen en levensgevaarlijke waaghalzerijen van studenten in mijn buurt.
Wij wonen en verhuren (geen studentenkamers en ook niet aan studenten) in de tweede studentenbuurt van de stad.
De bewuste informatiebrief die wij kregen als verhuurder is redelijk dubbelzinnig:
datum: 18 februari
KIS-project: Kottoezicht/Toezicht woonkwaliteit in de studentenbuurt: Mijnstraat - 2xxx Antwerpen
Geachte,
De stad Antwerpen wil actief werken aan de verbetering van het straatbeeld en zorgen voor kwaliteitsvolle woningen. Het team pandtoezicht woonkwaliteit zal daarom vanaf 20 april 2010 worden ingezet in de studentenbuurt.
Wat houdt een controle woonkwaliteit in?
De pandtoezichters kijken na of een huurwoning voldoet aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen, bepaald in de Vlaamse Wooncode en het Kamerdecreet. Alle huurwoningen in het werkgebied worden systematisch bezocht. Dit wil zeggen dat ook uw pand gecontroleerd wordt.
Indien er tijdens de controle technische gebreken worden vastgesteld, brengen wij u hiervan op de hoogte. Wij vragen u dan de nodige aanpassingen uit te voeren of de gebreken op te lossen. Nadien zullen wij een hercontrole uitvoeren. Het is immers zo dat een woning die niet voldoet aan de minimale kwaliteits- en veiligheidseisen, ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard kan worden. Ook de burgemeester heeft de mogelijkheid om gebouwen en woningen die een veiligheids- of gezondheidsrisico inhouden, onbewoonbaar te verklaren. Uiteraard trachten wij deze procedure te vermijden.
Gratis conformiteitsattest
Indien tijdens de controle blijkt dat uw woning voldoet aan de minimale kwaliteitsnormen van de Vlaamse Wooncode / Kamerdecreet én er worden geen stedebouwkundige inbreuken vastgesteld, levert de stad u een gratis conformiteitsattest af. Hiermee kan u aantonen dat uw woning geschikt is voor verhuring, en dit voor 10 jaar.
Gelieve ons zo snel mogelijk keuringsattesten van gas en elektriciteit te bezorgen zodat we het conformiteitsdossier kunnen opstarten. Deze documenten kan u schriftelijk bezorgen aan de Dienst Bestuurlijke Handhaving/Woonkwaliteit, ....., ..... Zonder deze attesten kunnen wij geen conformiteitsattest afleveren. Indien u beschikt over een Energie Prestatie Certificaat is het aangewezen ook dat aan ons te bezorgen.
Tot daar de relevante inhoud.
Uit deze brief leid ik af dat de men niet enkel studentenkamers maar alle huurwoningen zal controleren.
De controles waren dus al eerder gepland en zullen ook vroeger beginnen. Het ongeval heeft hier eigenlijk niets mee te maken. Ik denk dat de pers daar nu zaken aan elkaar breit omwille van dat ongeval.