Eindelijk

Vandebos
Topic Starter

Eindelijk

#1 , 04 mar 2011 13:03

Dit houdt natuurlijk wel in dat het aantal nieuwe threads in dit subforum zal verminderen. :mrgreen:
Antwerpen opent jacht op onveilige koten

* vrijdag 04 maart 2011, 09u36 Bron: belga

ANTWERPEN - Antwerpen voert de strijd tegen onveilige studentenkamers op. Vanaf het nieuwe academiejaar worden systematisch controles uitgevoerd. Alleen kamers die aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoen, krijgen een conformiteitsattest. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag.

De stad onderzoekt vooral de brandveiligheid, maar ook de elektriciteit, verwarmingsinstallaties en het basiscomfort in de kamers worden gecontroleerd.

Kamers die aan de normen voldoen, krijgen een conformiteitsattest en komen op een website met aan te bevelen studentenkoten.

Wie niet voldoet, moet de kamer aanpassen of riskeert een verhuurverbod. De controles starten in september en zijn een onderdeel van het kotenplan van de stad Antwerpen.

Woensdag overleed in Antwerpen een 21-jarige student toen hij van een trap viel in een kot.

jns

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 04 mar 2011 13:16

Dit houdt natuurlijk wel in dat het aantal nieuwe threads in dit subforum zal verminderen. :mrgreen:
Antwerpen opent jacht op onveilige koten

* vrijdag 04 maart 2011, 09u36 Bron: belga

ANTWERPEN - Antwerpen voert de strijd tegen onveilige studentenkamers op. Vanaf het nieuwe academiejaar worden systematisch controles uitgevoerd. Alleen kamers die aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoen, krijgen een conformiteitsattest. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag.

De stad onderzoekt vooral de brandveiligheid, maar ook de elektriciteit, verwarmingsinstallaties en het basiscomfort in de kamers worden gecontroleerd.

Kamers die aan de normen voldoen, krijgen een conformiteitsattest en komen op een website met aan te bevelen studentenkoten.

Wie niet voldoet, moet de kamer aanpassen of riskeert een verhuurverbod. De controles starten in september en zijn een onderdeel van het kotenplan van de stad Antwerpen.

Woensdag overleed in Antwerpen een 21-jarige student toen hij van een trap viel in een kot.

jns

Nu kan het dus ineens wel. Is het toeval dat er deze week een dodelijk ongeval was?

En waarom wachten tot volgend academiejaar?

artemis

#3 , 04 mar 2011 17:45

Wij hebben al enkele weken geleden twee infobrieven hieromtrent van de stad in de bus gekregen, één als eigenaar-bewoner (men mag voor zichzelf een gratis controle aanvragen) en één als verhuurder. Ik sta volledig achter deze controles.
Er is in Antwerpen een groot tekort aan studentenkamers, dat tekort zal uiteraard nog veel groter worden.

Het jammerlijke ongeval van woensdag waarbij een student overleed moet m.i. toch een beetje los gezien worden van de algemene kwaliteit van de koten. Om 3 uur 's nachts na een feestje doen sommige studenten nogal eens gevaarlijke dingen. Ik ben regelmatig getuige van onbezonnen en levensgevaarlijke waaghalzerijen van studenten in mijn buurt.

Wij wonen en verhuren (geen studentenkamers en ook niet aan studenten) in de tweede studentenbuurt van de stad.

De bewuste informatiebrief die wij kregen als verhuurder is redelijk dubbelzinnig:
datum: 18 februari

KIS-project: Kottoezicht/Toezicht woonkwaliteit in de studentenbuurt: Mijnstraat - 2xxx Antwerpen

Geachte,

De stad Antwerpen wil actief werken aan de verbetering van het straatbeeld en zorgen voor kwaliteitsvolle woningen. Het team pandtoezicht woonkwaliteit zal daarom vanaf 20 april 2010 worden ingezet in de studentenbuurt.

Wat houdt een controle woonkwaliteit in?
De pandtoezichters kijken na of een huurwoning voldoet aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen, bepaald in de Vlaamse Wooncode en het Kamerdecreet. Alle huurwoningen in het werkgebied worden systematisch bezocht. Dit wil zeggen dat ook uw pand gecontroleerd wordt.

Indien er tijdens de controle technische gebreken worden vastgesteld, brengen wij u hiervan op de hoogte. Wij vragen u dan de nodige aanpassingen uit te voeren of de gebreken op te lossen. Nadien zullen wij een hercontrole uitvoeren. Het is immers zo dat een woning die niet voldoet aan de minimale kwaliteits- en veiligheidseisen, ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard kan worden. Ook de burgemeester heeft de mogelijkheid om gebouwen en woningen die een veiligheids- of gezondheidsrisico inhouden, onbewoonbaar te verklaren. Uiteraard trachten wij deze procedure te vermijden.

Gratis conformiteitsattest
Indien tijdens de controle blijkt dat uw woning voldoet aan de minimale kwaliteitsnormen van de Vlaamse Wooncode / Kamerdecreet én er worden geen stedebouwkundige inbreuken vastgesteld, levert de stad u een gratis conformiteitsattest af. Hiermee kan u aantonen dat uw woning geschikt is voor verhuring, en dit voor 10 jaar.

Gelieve ons zo snel mogelijk keuringsattesten van gas en elektriciteit te bezorgen zodat we het conformiteitsdossier kunnen opstarten. Deze documenten kan u schriftelijk bezorgen aan de Dienst Bestuurlijke Handhaving/Woonkwaliteit, ....., ..... Zonder deze attesten kunnen wij geen conformiteitsattest afleveren. Indien u beschikt over een Energie Prestatie Certificaat is het aangewezen ook dat aan ons te bezorgen.

Tot daar de relevante inhoud.

Uit deze brief leid ik af dat de men niet enkel studentenkamers maar alle huurwoningen zal controleren.

De controles waren dus al eerder gepland en zullen ook vroeger beginnen. Het ongeval heeft hier eigenlijk niets mee te maken. Ik denk dat de pers daar nu zaken aan elkaar breit omwille van dat ongeval.

Reclame

wanton

#4 , 04 mar 2011 17:52

Zou de identiteit van het slachtoffer woensdag iets te maken hebben met de interesse van de media?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos
Topic Starter

#5 , 04 mar 2011 18:19

en dat was? Want dat gedeelte heb ik gemist.

EvilFreD

#6 , 04 mar 2011 18:27

De zoon van reclamemaker Guillaume Van der Stighelen
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD

#7 , 04 mar 2011 18:30

Het jammerlijke ongeval van woensdag waarbij een student overleed moet m.i. toch een beetje los gezien worden van de algemene kwaliteit van de koten. Om 3 uur 's nachts na een feestje doen sommige studenten nogal eens gevaarlijke dingen. Ik ben regelmatig getuige van onbezonnen en levensgevaarlijke waaghalzerijen van studenten in mijn buurt.

Afbeelding

Misschien is met de koten zelf kwalitatief niets mis.
Maar dit is toch wel duidelijk een gevaarlijke situatie m.i.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mar 2011 19:45

[Maar dit is toch wel duidelijk een gevaarlijke situatie m.i.
Voor een normaal levende burger niet, maar wel voor een paar str*ntzatte Antwerpse studenten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mava105 op 04 mar 2011 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 mar 2011 19:52

1. Allé vooruit, de Vlaamse regelneven kunnen nieuwe wetgeving beginnen op te stellen die het opvullen van kelders en keldergaten verplicht maakt zodat de zatlappen er niet meer kunnen invallen....
benieuwd wat ze dan met de metro gaan doen.....veel trappen om diep te vallen...

2. Nieuwe controles en vaststelling van "tekortkomingen": binnen tien jaar wonen we allen in kartonnen dozen rond de tien overblijvende "perfecte" woningen die zullen leegstaan (tenzij ze er asielzoekers gaan in onderbrengen) omdat niemand nog de huur ervan kan betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Topic Starter

#10 , 04 mar 2011 20:05

Eerlijkheidshalve dien ik wel enige bekendheid met de Antwerpse studentenkoten te melden. Mijn zusje heeft er een tijdje eentje gehuurd aan de melkmarkt. De trap naar het vierde verdiep bezorgde me bijna hoogtevrees, ik had het eerder een ladder genoemd... neen, een beetje controle in de metropool vis à vis Gent en Leuven zal absoluut geen kwaad doen.

EvilFreD

#11 , 04 mar 2011 20:41

Niet gevaarlijk? Opvullen?
Even serieus nu...
De foto laat niet zien hoe het met de verlichting zit. Maar zelfs al is die daar voldoende, dan vind ik dit nog steeds een gevaarlijke trap.
Een simpele leuning op de richel doet al wonderen hier.

Overigens is elke trap een potentieel gevaar. Maar hier gaat wel om een diepte van 3 meter.
Op elke bouwwerf keurt een veiligheidsadviseur zo'n situatie pertinent af. Waarom is zoiets dan wel toegestaan in een studentenhuis?

immolaw

#12 , 09 mar 2011 13:51

Ooit de kliffen aan de Noord-Franse kust al bezocht? Daar kun je wel 50 meter lager vallen. Of gewoon al de trappen aan de Albertinabibliotheek in Brussel.
Ik bedoel maar dat elke trap een potentieel gevaar is om van af te vallen. En de situatie die op de foto weergegeven wordt is mi. in een private binnenkoer.
Het ongeval waarvan sprake doet niets terzake met de controles die aangekondigd worden, maar de media is geil van sensatie te kunnen brengen.

Terug naar “Huren”