ereloon advocaat

xam
Topic Starter

ereloon advocaat

#1 , 22 feb 2011 12:53

Eind 2009 hebben ik en mijn vriend ons appartemen verlaten om in te trekken in onze eigen woning, we hebben toen een geschil gehad met de huisbaas over de terug te betalen huurwaarborg. De totale huurwaarborg bedroeg +/- 1500 € waarvan hij vond dat we hem 900 € diende te betalen, omdat we vroeger reeds problemen hadden gehad met onze huisbaas was ik niet bereid om dit meteen zomaar te betalen, ik ben langsgegaan bij een advocaat en zij heeft dit voor ons onderzocht, veel tussenkomst van haar kant is er niet geweest want de huisbaas heeft, na misschien twee brieven en twee faxen van onze advocaten zich neergelegd bij het feit dat hij ons het bedrag diende terug te storten. We zijn nu begin 2011 we hebben nooit meer iets van de advocaat gehoord tot op vorige week waarop zij eist dat we haar onmiddelijk 1000 € storten (750 € ereloon en 250 € van verzonden brieven). Ze heeft onze tijdens de twee onderhouden die we op haar kantoor hadden altijd duidelijk gemaakt dat haar kosten twee keer niets zouden zijn omdat haar tussenkomst heel beperkt was. Ik begrijp dat ze niet gratis werkt maar dit vind ik wel overdreven. Ik had dan beter onze huisbaas zijn 900 € gegeven en veel geloop vermeden. Is dit normaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 feb 2011 12:55

Heeft u een gedetailleerde onkostenstaat gekregen?

xam
Topic Starter

#3 , 23 feb 2011 08:31

Hebben we gekregen, waarvan 750 € haar ereloon (7,5 u x 100). Wat ik bijna niet kan geloven, de rest zijn de vermeldingen van briefjes die ze gestuurd heeft en de faxen.

Reclame

Justiceseeker

#4 , 27 feb 2011 13:41

Hebben we gekregen, waarvan 750 € haar ereloon (7,5 u x 100). Wat ik bijna niet kan geloven, de rest zijn de vermeldingen van briefjes die ze gestuurd heeft en de faxen.

Zoek verder op deze site met de zoektermen "advocaat". Er is al veel geschreven over "hoe aanpakken".

Justiceseeker

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2011 18:19

Naar stafhouder schrijven. Ereloon laten begroten door de orde.

xam
Topic Starter

#6 , 01 mar 2011 13:19

Ik ben eerst van plan haar een brief te schrijven en haar te vragen of dit wel volledig correct is, gezien ze volgens mij de factuur eerst is vergeten maken (zaak is namelijk reeds een jaar geleden afgehandeld) en nu pas met de factuur komt, volgens mij weet ze niet meer 100% hoeveel werk ze aan de zaak had en heeft ze er maar een tijdsduur opgeplakt, enkel de brieven en faxen kon ze achterhalen. Hopelijk is ze eerlijk en bekijkt ze dit verder en snapt ze dat haar factuur nooit 100% correct kant zijn, als het betwiste bedrag in onze zaak 1500 € was en de huisbaas hiervan 900€ wou, kan ze toch wel raden had ze tegen ons gezegd dat haar ereloon 1000 € was wij de 900€ wel aan de huisbaas hadden gegeven dan was de zaak meteen geregeld zonder haar tussenkomst.

Is dit een goed idee?

Justiceseeker

#7 , 02 mar 2011 17:59

Het is géén factuur maar een ereloonstaat. De serieuze advocaat weet precies hoe lang hij aan een dossier werkt. Heeft U niet op voorhand financieel afgesproken dan is het gissen naar het gepresteerde werk, voor de cliënt. Het is best dat U >aangetekend< de advocaat schrijft om een detailstaat te krijgen. Als U deze achteraf wilt betwisten, dan kan U overleggen met uw raadsman maar komt U er niet uit, dan de stafhouder aanschrijven. Verder hier op de site zoeken naar bijkomende informatie.

Justiceseeker

nina-av

#8 , 07 mar 2011 13:38

Beste Xam,

Wat een nare situatie. Het is inderdaad verstandig het eerst gewoon met uw advocate een brief te schrijven. Misschien heeft ze inderdaad een fout gemaakt en valt het allemaal mee. Wees er echter op voorbereid dat het ook zou kunnen kloppen. Advocaten zijn nu eenmaal duur. Mensen nemen voor bedragen als 900 euro dan ook meestal geen advocaat, gezien de kosten van de advocaat zelf. Hebben u en uw vriend van tevoren met haar afgesproken hoeveel het zou gaan kosten?

Het zou inderdaad niet eerlijk van de advocate zijn in dit geval zelf meer te vragen dan jullie anders kwijt zouden zijn, en ik hoop dan ook dat het uiteindelijk meevalt, maar het zou kunnen zijn dat jullie dit bedrag toch moeten betalen.

In het vervolg is het dan ook verstandig in een dergelijke situatie (eerst) gratis rechtshulp te nemen en dus op zoek te gaan naar een alternatief voor een advocaat. U kunt hier meer over lezen op http://www.advocatenvinder.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Heel veel sterkte, en hopelijk was het een vergissing.

Groet,

Nina

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”