Ontslag voor start proefperiode en verbrekingsvergoeding

stroobants
Topic Starter

Ontslag voor start proefperiode en verbrekingsvergoeding

#1 , 18 feb 2011 16:48

Beste ik heb mijn ontslag ingediend voor het starten van mijn proefperiode nu eist de werkgever een bedrag van 4070,16 euro.
De overeenkomst is gesloten voor onbepaalde duur.
Kan hij dit? en hoe komt hij aan dit bedrag?
Mijn startloon voor de job was 3076,28 euro bruto .

Situatieschets:

Na het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst bij bedrijf X heb ik dadelijk een vraag gesteld om me in afwachting van mijn opzegperiode bij men huidige werkgever me reeds voldoende te stimuleren zodat ik me al kon voorbereinden op de nieuwe job.
Het bedrijf vertelde me dat ze dit gingen doen.
Nadat ik twee maanden niets van het bedrijf hoorde, geen enkele vorm van anticipatie of begeleiding, is bij mij de twijfel om de job te starten in alle hevigheid toegekomen.
Dit vooral omdat ik me niet meer kon motiveren om de job aan te vatten. Ik begon sterk te twijfelen in de communicatie van het management.

Hierna heb ik terug contact opgenomen met het bedrijf om mijn twijfels en nieuwe beslissing weer te geven via mail , en opnieuw kreeg ik hiervan geen enkel reactie.

Nadat ik reeds twee maal contact had opgenomen en ondertussen drie maanden niets van het bedrijf gehoord had besliste ik dan maar om mijn ontslag aangetekend te versturen.

Opnieuw kreeg ik geen enkel antwoord van het bedrijf.

Mijn huidige werknemer was ondertussen tevreden dat ik besloten had om te blijven en gaf me opnieuw een contract.

Na in totaal vier maanden stilzwijgen van het bedrijf krijg ik plots reactie via een aangetekend schrijven waarin mij gevraagd wordt om een schadevergoeding te betalen van 4070,16 euro! Dit vind ik toch wel sterk overdreven!

Zeker omdat volgens mij de verantwoordelijkheid is door nooit op mijn vragen tot communicatie in te gaan.

Kunnen zij dit bedrag vorderen vermits ik nog niet gestart ben met mijn proefperiode en ondertussen besloten heb om bij men huidige wergever te blijven?? Ik was mijn proefperiode dus nog niet begonnen!

Op de arbeidsovereenkomst kan ik terugvinden:

artikel 5

Deze arbeidsovereenkomst wordt gesloten op proef voor een periode van 6 maanden.Als deze overeenkomst tijdens de proeftijd wordt geschorst, zal deze periode worden verlengd met de duur van de schorsing.
tijdens de hoger genoemde proefperiode kan elke partij de overeenskomst beëindigen mits een opzegtermijn van 7 dagen in acht te nemen, schriftelijk betekend, en die ten vroegste aanvangt op de 7 dag die het einde van de proefperiode voorafgaat, ofwel tegen betaling van een vergoeding gelijk aan het bedrag van het loon overeenstemmend met de voornoemde opzegtermijn.

artikel 6

Na de preoftijd en voor zover de AO gesloten is voor onbepaalde duur kunnen de werkgever en de werknemer onderhavoge arbeidsovereenkomst beêindigen mits zij aan de andere partij een schriftelijke opzegging betekenen. De duur daarvan moet worden vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van art 82 of 83 van de wet van 3 juli 1978

1° Hoe komen ze aan dit bedrag?

2° Dat het bedrijf nooit op mijn vraag tot communicatie is ingegegaan speelt dit in mijn voordeel?

3° En wat raden jullie me aan ??

Bedankt want ben ten einde raad :|

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 feb 2011 17:26

1. 1 maand (minimumduur proef) en 7 kalenderdagen brutoloon.
2. heb je enig bewijs dat zij vooraf bepaalde zaken beloofd hadden en dat jij daar herhaaldelijk op aangedrongen hebt? hoe heb je je niet-starten exact aangekondigd?
3. wss het beste advies: betalen.

stroobants
Topic Starter

#3 , 18 feb 2011 20:39

1. Zij vermelden mij het bedrag op een rn te storten en vermelden niet netto of bruto, zij vermelden 4070 euro hoewel ik een brutoloon had van 3076 euro
2. Ik heb mails waarin ik kan aantonen dat ik contact met hun zocht hoewel ik van bij het tekenen van het contract tot heden vier maand geleden niets van hen vernomen heb. ik heb hen eerst gemaild dat ik niet meer gemotiveerd was en na uitblijven van reactie heb ik dit aangetekend verzonden.
3. echt niets meer aan te doen bij een ontslag voor ingaan van de proefperiode want dit geld heb ik niet liggen :s als de 4070 netto is vragen zij toch veel te veel :|

Reclame

xena

#4 , 19 feb 2011 04:15

u hebt uw ontslag gegeven zeg je , misschien eens uw ontslagbrief hier zetten zonder namen .

stel dat je uw ontslag correct hebt gegeven en geen verbreking hebt gedaan kan je misschien uw proefperiode uitdoen terwijl je bij uw huidige werkgever (onbetaald)verlof neemt
indien dit niet meer mogelijk is en je moet de som betalen bewijs dan uw beroepskosten ipv een forfaitere aangifte dan kan je die inbrengen op die manier kan je nog een deel ervan recupereren .
dit lijken mij 2 punten die de moeite waard kunnen zijn om eens te onderzoeken .

in een verbrekingsvergoeding kunnen ook (loon)voordelen inzitten

stroobants
Topic Starter

#5 , 19 feb 2011 09:06

En hoe komen ze aan een bedrag van 4070,16 euro om over te schrijven vermits ik maar 3076,28 bruto de maand verdiende?
Kan ik via de rechtbank iets behalen of gaat die me enkel extra kosten opleveren?
Als ik het via de rechtbank speel dat de werkgever vier maand niets van zich heeft laten horen hoewel ik drie maal contact met hem gezocht heb??

JPV

#6 , 19 feb 2011 10:37

1. Zij vermelden mij het bedrag op een rn te storten en vermelden niet netto of bruto, zij vermelden 4070 euro hoewel ik een brutoloon had van 3076 euro
2. Ik heb mails waarin ik kan aantonen dat ik contact met hun zocht hoewel ik van bij het tekenen van het contract tot heden vier maand geleden niets van hen vernomen heb. ik heb hen eerst gemaild dat ik niet meer gemotiveerd was en na uitblijven van reactie heb ik dit aangetekend verzonden.
3. echt niets meer aan te doen bij een ontslag voor ingaan van de proefperiode want dit geld heb ik niet liggen :s als de 4070 netto is vragen zij toch veel te veel :|
1. het is het brutobedrag dat je moet betalen, dat is wettelijk je loon.
2. hmm... die niet meer gemotiveerd speelt eerder in je nadeel, de mails mss iets in je voordeel (al betwijfel ik het eerlijk gezegd). Ze hebben trouwens recht om te vorderen tot 1 jaar na verbreking.
3. zij maken gebruik van de wet die jij ook zou kunnen gebruiken mocht je ontslagen worden en ze je geen opzeg laten presteren. Het mes snijdt langs 2 kanten.

stroobants
Topic Starter

#7 , 19 feb 2011 11:20

1. het is het brutobedrag dat je moet betalen, dat is wettelijk je loon.
2. hmm... die niet meer gemotiveerd speelt eerder in je nadeel, de mails mss iets in je voordeel (al betwijfel ik het eerlijk gezegd). Ze hebben trouwens recht om te vorderen tot 1 jaar na verbreking.
3. zij maken gebruik van de wet die jij ook zou kunnen gebruiken mocht je ontslagen worden en ze je geen opzeg laten presteren. Het mes snijdt langs 2 kanten.

1. Ze vermelden nergens bruto of netto, gewoon om een bedrag van 4070 euro over te maken op hun rekeningnr. Het is toch niet aan mijn omdit bedrag om te zetten naar netto dus vermoed ik dat die een netto bedrag is dat zij vermelden. Mogen zij door hun gemaakte solicitatiekosten op mijn verhalen? Bv plaatsen van advertenties ....
2. Een werkgever die een contract aangaat en dan vier maand niets van zich laat horen en dan plots als enige antwoord op mijn aangetekend ontslag een overschrijving stuurt is toch wel een uitzonderlijk zaak, niet?
3.Ze vermelden in de brief: Rekening houdend met het feit dat een ao voor bedienden betreft met proeftijd, is de vergoeding gelijk aan het loon en 7 kalenderdagen

JPV

#8 , 19 feb 2011 11:49

1. die 4070 euro is het geëiste bedrag (netto), maar het is (waarschijnlijk) gelijk aan 1 maand en 7 kalenderdagen brutoloon. Sollicitatiekosten zitten daarin "inbegrepen".
2. goh, nog gezien. Maar 't is niet omdat het niet veel voorkomt dat het onterecht is.
2. idd :). Waarschijnlijk dus de correcte berekening.

EvilFreD

#9 , 19 feb 2011 11:51

Wat begrijpt u eigenlijk niet?
U heeft een contract getekend en wenst dat nu te verbreken.
Volgens de wet bent u dan een vergoeding verschuldigd gelijkstaand aan het loon van 1 maand en 7 dagen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

stroobants
Topic Starter

#10 , 19 feb 2011 13:01

Wat ik niet begrijp is dat de werkgever een bedrag vraagt van 4000 euro netto terwijl ik er slechts 1900 euro netto of 3076 euro bruto de maand zou verdienen. Dan vraagt hij toch veel meer (het dubbel) van 1 maand + 7 kalenderdagen

EvilFreD

#11 , 19 feb 2011 13:20

Al reeds in de eerste reactie van JPV kon u lezen dat het het brutoloon betreft.
1 maand + 7 dagen staat gelijk aan ong. 4000 euro. Dat is wat u verschuldigd bent.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

stroobants
Topic Starter

#12 , 19 feb 2011 13:32

Ik heb een gelijkaardige casus gevonden waaruit blijkt dat een opzegging voor aanvang van de proefperiode een uitzonderlijk geval is.

Opzegging vóór het begin van de arbeidsovereenkomst – Wervings- en selectiekosten
Op 21 april 2005 werd een arbeidsovereenkomst ondertekend, waarbij prestaties als voltijds bediende dienden aan te vangen vanaf 1 oktober 2005. Op dat ogenblik was de werkneemster nog tewerkgesteld bij een andere werkgever, waar ze niet tevreden was omwille van de rivaliteit met een collega. Deze collega besliste echter om op 1 september 2005 dit werk te verlaten en omdat aldus haar probleem was opgelost, wenste de eerste werkneemster op haar toenmalige eerste werk te blijven.

Op 24 augustus 2005 beëindigde de werkneemster de nieuwe arbeidsovereenkomst met een opzeggingstermijn van 1,5 maanden, ingaande op 1 september 2005.

De nieuwe werkgever dagvaardde haar voor contractbreuk. Hij vorderde een verbrekingsvergoeding die overeenstemde met een periode van 1 oktober 2005 tot 15 oktober 2005 en een terugbetaling van de wervings- en selectiekosten.

Het Arbeidshof van Brussel bevestigde het principe dat een arbeidsovereenkomst vóór het begin van uitvoering kan beëindigd worden met een opzeggingstermijn die aanvangt voordat de overeenkomst normaal zou ingaan. Vermits echter de werkneemster haar opzeggingstermijn van 1,5 maanden had laten ingaan op 1 september 2005, had zij echter alleszins van 1 oktober tot 15 oktober 2005 haar opzegging dienen te presteren, hetgeen zij niet gedaan had. Voor die 15 dagen kreeg de werkgever een verbrekingsvergoeding.

Maar de eis tot het bekomen van een schadevergoeding wegens selectie en rekruteringskosten wees het Arbeidshof af op basis van artikel 3 van CAO nr. 38:

“De kosten van examens en onderzoeken, verricht in het raam van een selectieprocedure, zijn voor rekening van de werkgever, indien hij daartoe de opdracht heeft gegeven.”

Commentaar: Een arbeidsovereenkomst kan vóór het begin van uitvoering beëindigd worden met een opzeggingstermijn die aanvangt voor de arbeidsovereenkomst normaal zou ingaan. Dit arrest ligt in de lijn van vaste cassatierechtspraak. Deze regel geldt zowel voor de werkgever als voor de werknemer.

De selectie en rekruteringskosten zullen echter steeds ten laste van de werkgever vallen. Deze mogen immers nooit aan de werknemer doorgerekend. Een opzegging gegeven voor de aanvang van de arbeidsovereenkomst is in dat opzicht niet verschillend bijv. van een opzeg gegeven kort na de indiensttreding. Wel kan de werkgever contractuele afspraken maken met het bureau voor selectie en rekrutering.

Arbeidshof Brussel, 24 oktober 2008, AR 49.896

Brengt dat een ander licht op mijn situatie als ik een maand geleden mijn ontslag via aangetekend schrijven heb meegedeeld aan de nieuwe werkgever en op 1 maart 2011 diende te beginnen

nogmaals bedankt

xena

#13 , 19 feb 2011 13:59

Brengt dat een ander licht op mijn situatie als ik een maand geleden mijn ontslag via aangetekend schrijven heb meegedeeld aan de nieuwe werkgever en op 1 maart 2011 diende te beginnennogmaals bedankt
nogmaals zet uw ontslagbrief hier zonder namen
voor hetgeen u aanhaalt moet je een (geldig) ontslag gegeven hebben en geen verbreking van de arbeidsovereenkomst hebben gedaan . als je een verbreking hebt gedaan is dit niet meer mogelijk zoals ik al eerder vermelde

vertel eens wat moet er allemaal in een verbrekingsvergoeding zitten bovenop het het gewone bruto(uur)loon ?

xena

#14 , 19 feb 2011 14:05

Sollicitatiekosten zitten daarin "inbegrepen".
sollicitatiekosten verhalen op een werknemer hmmm....

stroobants
Topic Starter

#15 , 19 feb 2011 14:24

Sollicitatiekosten zitten daarin "inbegrepen".
sollicitatiekosten verhalen op een werknemer hmmm....
beste ik ben 3 maal op gesprek moeten gaan en heb geen asassement of zo moeten doen.
het lijkt me dat enkel ik verplaatsingskosten gemaakt heb.

Ik heb op 25 01 een schrijven gedaan dat ik van mij AO wou afzien en krijg nu een maand later deze kosten terug.
Ik heb geen vermelding gedaan van een opzeggingstermijn vermits ik er niet van op de hoogte was dat dit moest in dit uitzonderlijke geval, moest de werkgever me hier dan niet attent op gemaakt hebben ipv dadelijk met die boete te zwaaien

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”