Beste ik heb mijn ontslag ingediend voor het starten van mijn proefperiode nu eist de werkgever een bedrag van 4070,16 euro.
De overeenkomst is gesloten voor onbepaalde duur.
Kan hij dit? en hoe komt hij aan dit bedrag?
Mijn startloon voor de job was 3076,28 euro bruto .
Situatieschets:
Na het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst bij bedrijf X heb ik dadelijk een vraag gesteld om me in afwachting van mijn opzegperiode bij men huidige werkgever me reeds voldoende te stimuleren zodat ik me al kon voorbereinden op de nieuwe job.
Het bedrijf vertelde me dat ze dit gingen doen.
Nadat ik twee maanden niets van het bedrijf hoorde, geen enkele vorm van anticipatie of begeleiding, is bij mij de twijfel om de job te starten in alle hevigheid toegekomen.
Dit vooral omdat ik me niet meer kon motiveren om de job aan te vatten. Ik begon sterk te twijfelen in de communicatie van het management.
Hierna heb ik terug contact opgenomen met het bedrijf om mijn twijfels en nieuwe beslissing weer te geven via mail , en opnieuw kreeg ik hiervan geen enkel reactie.
Nadat ik reeds twee maal contact had opgenomen en ondertussen drie maanden niets van het bedrijf gehoord had besliste ik dan maar om mijn ontslag aangetekend te versturen.
Opnieuw kreeg ik geen enkel antwoord van het bedrijf.
Mijn huidige werknemer was ondertussen tevreden dat ik besloten had om te blijven en gaf me opnieuw een contract.
Na in totaal vier maanden stilzwijgen van het bedrijf krijg ik plots reactie via een aangetekend schrijven waarin mij gevraagd wordt om een schadevergoeding te betalen van 4070,16 euro! Dit vind ik toch wel sterk overdreven!
Zeker omdat volgens mij de verantwoordelijkheid is door nooit op mijn vragen tot communicatie in te gaan.
Kunnen zij dit bedrag vorderen vermits ik nog niet gestart ben met mijn proefperiode en ondertussen besloten heb om bij men huidige wergever te blijven?? Ik was mijn proefperiode dus nog niet begonnen!
Op de arbeidsovereenkomst kan ik terugvinden:
artikel 5
Deze arbeidsovereenkomst wordt gesloten op proef voor een periode van 6 maanden.Als deze overeenkomst tijdens de proeftijd wordt geschorst, zal deze periode worden verlengd met de duur van de schorsing.
tijdens de hoger genoemde proefperiode kan elke partij de overeenskomst beëindigen mits een opzegtermijn van 7 dagen in acht te nemen, schriftelijk betekend, en die ten vroegste aanvangt op de 7 dag die het einde van de proefperiode voorafgaat, ofwel tegen betaling van een vergoeding gelijk aan het bedrag van het loon overeenstemmend met de voornoemde opzegtermijn.
artikel 6
Na de preoftijd en voor zover de AO gesloten is voor onbepaalde duur kunnen de werkgever en de werknemer onderhavoge arbeidsovereenkomst beêindigen mits zij aan de andere partij een schriftelijke opzegging betekenen. De duur daarvan moet worden vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van art 82 of 83 van de wet van 3 juli 1978
1° Hoe komen ze aan dit bedrag?
2° Dat het bedrijf nooit op mijn vraag tot communicatie is ingegegaan speelt dit in mijn voordeel?
3° En wat raden jullie me aan ??
Bedankt want ben ten einde raad