Erfpachtrecht

sylvia52
Topic Starter

Erfpachtrecht

#1 , 17 feb 2011 13:13

Kan mij iemand in redelijk simpele bewoording uitleggen wat erfpachtrecht is ?
Als men een appartement koopt, kan het dan zijn dat het na 99 jaar teruggaat naar de verpachter van de grond (of zoiets) ??? Moet men bij aankoop hierop letten ? En op wat feitelijk ? Vandaag pas dit woord gehoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa

#2 , 17 feb 2011 13:51

erfpacht recht is een zakelijk recht

- het heeft enkel betrekking op onroerende goederen;
- het is een tijdelijk recht met een maximumduur van 99 jaar
- de erfpachter moet jaarlijks een vergoeding betalen (canon) aan de eigenaar.

De erfpachter heeft volgende rechten
- volledig genotsrecht van het onroerend goed: hij kan gebouwen oprichten en beplantingen aanleggen;
- de erfpachter is eigenaar van de gebouwen en van het zelfde recht van erfpacht, hij kan "ze" afzonderlijk of beide verhuren, verkopen en hypothekeren, zolang het recht duurt.

Eenmaal het erfpachtrecht ten einde loopt moet men een regeling treffen voor de gebouwen en beplantingen. (het best is de regeling al op voorhand vast te leggen)

Alles hangt af of de erfpachter verplicht was een gebouw op te richten of niet.
Was hij verplicht dan mag hij de gebouwen en beplanting niet wegnemen.
Was hij niet verplicht mag hij dit wel.

Soms bedingt men een vergoeding voor het gebouw (indien het terug naar de eigenaar gaat) maar dit is niet altijd het geval. De erfpachter krijgt meestal het gebouw "gratis en voor niks" op het einde van de erfpacht.

sylvia52
Topic Starter

#3 , 17 feb 2011 18:32

Mag ik het even concreet stellen ? Als ik een appartement koop in een blok van 70 jaar oud, gewoon van de vorige eigenaar, wat gebeurt er dan na 29 jaar ???

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 feb 2011 19:29

Mag ik het even concreet stellen ? Als ik een appartement koop in een blok van 70 jaar oud, gewoon van de vorige eigenaar, wat gebeurt er dan na 29 jaar ???
Daarvoor moet u de inhoud van het erfpachtcontract opzoeken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

flanka

#5 , 22 sep 2012 12:38

we willen een vakantiehuis in Nederland kopen. Voor de grond wordt er jaarlijks een erfpachtvergoeding gevraagd?
Kan ik die in mijn Belgische aangifte inbrengen?

Terug naar “Archief”