ben je werkelijk onbekend op het internet ?

sperwer
Topic Starter

ben je werkelijk onbekend op het internet ?

#1 , 20 dec 2005 19:55

op vele sites kan je inloggen zonder je bekent te moeten maken.
maar is dit werkelijk zo anoniem als men beweert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nemine Contradicente
Contacteer: Website

#2 , 20 dec 2005 20:32

Neen, door een IP trace is het mogelijk om je woonplaats (of in ieder geval je inlogplaats) te achterhalen.
Anonimiteit is wel mogelijk op internet maar bewerkelijk en lastig in de praktijk.
Niet zo zeer lastig te bewerkstelligen maar meer lastig om mee te werken in de praktijk.
Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om zomaar "even" op internet te gaan hiervoor is ten eerste een (analoge) telefoonverbinding nodig (ISDN heeft nummer herkenning ingebouwd) en je moet kunnen inloggen op een Internetaccount met password wat publiek is.
Daarnaast moet je eigenlijk om zeker te zijn van anonimiteit werken met een proxy en met een VPN verbinding waardoor het n?g moelijker wordt om te achterhalen waar je vandaan inlogt.
Dan nog is je identiteit te achterhalen door bijvoorbeeld veiligheidsdiensten (politie kan dit al waarschijnlijk niet meer) als zij dit noodzakelijk achten.
In praktijk bestaat absolute anonimiteit voor burgers op internet niet meer.
Als je vraag bedoelt was in de zin van of het mogelijk is om anoniem een bericht te plaatsen op bijvoorbeeld een forum zonder dat de andere reguliere gebruikers kunnen nagaan dat jij dit was, dan is het antwoord ja.
Dan volstaat het gebruik van een VPN of een Proxy.
[i]Legere, Iudicare, Reparare.[/i]

Lex

#3 , 20 dec 2005 20:39

Je IP adres is overal bekend. Ingeval er problemen zijn, kan het parket die gegevens opvragen. Vorige week in Ter Zake was er nog een reportage, draadloze netwerken hacken voor dummies. :x

Vergeet ook niet dat er op je HD van alles en nog wat geschreven staat.

Reclame

Nemine Contradicente

#4 , 20 dec 2005 20:49

Je hebt gelijk Lex, maar wat hebben de autoriteiten aan een IP adres als dat niet te herleiden is naar mij?
Ik surf momenteel zelf door middel van een VPN verbinding waardoor bijvoorbeeld de webmaster niet (kan) achterhalen wie ik ben.
Het enige wat deze zou kunnen achterhalen van mijn VPN IP adres is dat ik me (waarschijnlijk) bevind "ergens" op de universiteit van Tilburg.
Dat hoeft echter niet, ik kan ook in Canada inloggen door middel van een VPN van de UvT waardoor ik een UvT IP adres krijg.
Dus een IP adres an sich is vrij niets zeggend.
Dat in de praktijk veel mensen te achterhalen zijn door middel van hun IP betekent alleen maar dat die mensen onverstandig zijn door geen voorzorgsmaatregelen te treffen.

NB Dat ik via VPN surf komt omdat ik een WiFi verbinding gebruik van 11 Mbit full duplex, de UvT wil niet dat iedereen dat kan dus is dat alleen mogelijk met een login en password van de Universiteit.
Ik gebruik dus niet een VPN verbinding om anoniem te blijven (alhoewel dat wel een leuke bonus is :wink:)

manu at

#5 , 30 apr 2006 07:05

Ge moogt u wegsteken waar ge wilt en op gelijk welke manier , je bent altijd te tracen door middel van je MAC adres (uniek serienummer van je netwerkkaart).

Luc

#6 , 30 apr 2006 09:20

Ge moogt u wegsteken waar ge wilt en op gelijk welke manier , je bent altijd te tracen door middel van je MAC adres (uniek serienummer van je netwerkkaart).
Negatief. Dat kan je wijzigen.

Anke

#7 , 30 apr 2006 10:28

Dan moet u dat maar eens uitleggen hoe dat in elkaar zit.

Anke

#8 , 30 apr 2006 10:59

Luc, mag ik dan toch even uw aandacht voor hetgeen ik bij de Tros gevonden heb.

http://www2.trosradar.nl/mediaplayer/pl ... de=dossier#

manu at

#9 , 30 apr 2006 14:05

Dan moet u dat maar eens uitleggen hoe dat in elkaar zit.
er bestaan inderdaad netwerk/pcmciakaarten waar je het MAC adres kan veranderen maar het aantal daarvan is miniem. (linksys onderandere)

Luc

#10 , 30 apr 2006 18:47

Luc, mag ik dan toch even uw aandacht voor hetgeen ik bij de Tros gevonden heb.

http://www2.trosradar.nl/mediaplayer/pl ... de=dossier#
Anke,

Dat is een zeer goede visuele synthese van de praktische maatregelen die je kan nemen:
- firewall
- anti-virus
- anti-spyware
- ander browser

Ik zou er nog aan toevoegen, voor een ADSL/kabel verbinding:
- gescheiden router/modem plus bijkomende hardware firewall

En als je WiFi gebruikt:
- de hoogst mogelijke beveiliging instellen
- WiFi fysiek afzetten als het niet gebruikt wordt

En ook ... ken de zwakke punten van je systeem (ieder systeem heeft er) en volgt die periodiek op.

Anke

#11 , 30 apr 2006 19:13

waarvan akte.

Nemine Contradicente

#12 , 02 mei 2006 19:50

Een MAC adres veranderen is inderdaad (met IEDERE) netwerkkaart en fluitje van een (euro)cent.

sperwer
Topic Starter

#13 , 02 mei 2006 20:47

dus als men echt wil kan men steeds achterhalen van waaruit een bepaalde actie op het internet plaats vind. want ieder mac adres is te achterhalen. gewijzigd of niet.
Om te bepalen WIE de actie uitvoerd zijn er natuurlijk andere middelen nodig. Want wie welke PC bediend is niet te zien op internet( zonder cam natuurlijk)

bijvoorbeeld als iemand op mijn naam inlogt op een site, kan achterhaald worden waar die dit heeft gedaan??

Terug naar “Actuele Thema's”