Stilzwijgende verlenging domeinnamen-contract

Aerials
Topic Starter

Stilzwijgende verlenging domeinnamen-contract

#1 , 03 feb 2011 14:11

Beste,

Ik heb in december 2009 enkele domeinnamen aangekocht bij een Nederlands bedrijf (doemee.be/nl, dochteronderneming van Hosting Concepts), die stilzwijgend en automatisch verlengd werden voor een jaar in december 2010. Ik heb daar zelf niet voor gekozen, maar niettemin nu toch een rekening gekregen voor die adressen die men mij verplicht te betalen (voor het volledige nieuwe jaar), zelfs al heb ik die in januari 2011 handmatig stopgezet (er eerst van uitgaande dat, als ik de domeinnamen niet betaalde, deze niet verlengd werden).

Kan ik dit aanvechten, of ben ik sowieso verplicht van dit te betalen ondanks dat de wetgeving in België betreffende stilzwijgende verlenging voor zover ik kon vinden aangeeft dat je na de eerste verlenging met een opzegtermijn van maximum 2 maanden de geleverde dienst kan laten stopzetten?*

Met vriendelijke groet,

Frederik

*Bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 03 feb 2011 14:23

Met volgende voorwaarden bent u akkoord gegaan.
Artikel 11 / Beëindiging
1. De Cliënt is ten allen tijde bevoegd om de overeenkomst ontbinden, hierbij zal de vooraf overeengekomen ontbindingstermijn in acht worden genomen.
2. Indien er geen ontbindingstermijn is overeengekomen is een ontbindingstermijn van een kwart van de looptijd van de overeenkomst van toepassing met een minimum van 1 maand.

Artikel 12 / Slotbepalingen
1. Op de overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing

Aanvulling Algemene Voorwaarden
13.De termijn van deze overeenkomst is 12 maanden. Aan het einde van deze termijn wordt de overeenkomst automatisch en stilzwijgend voor telkens een periode van 12 maanden verlengd, tenzij contractant tenminste 3 maanden voor het einde van afloop van de overeenkomst schriftelijk en aangetekend aan de provider heeft kenbaar gemaakt de overeenkomst te willen beëindigen.

Aerials
Topic Starter

#3 , 03 feb 2011 14:44

Dank je wel Lightning voor je snelle respons. Is het zo dat "Algemene voorwaarden" een wetgeving kunnen overstijgen?
Ik nam persoonlijk aan van niet, omdat dat dan wel heel veel ruimte laat voor misbruik aan de kant van de bedrijven?

Reclame

Lightning

#4 , 03 feb 2011 14:54

Wettelijke bepalingen gaan boven contractuele bepalingen opgenomen in "Algemene voorwaarden". Ik neem aan dat dat ook zo is in Nederland. Voor eventueel nietige bedingen moet u wel de Nederlandse wetgeving raadplegen aangezien Nederlands recht van toepassing is op uw overeenkomst.

EvilFreD

#5 , 03 feb 2011 15:10

http://wetboek.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier!
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki

#6 , 03 feb 2011 23:04

Heb ik goed gezien dat de aanbieder ook een website heeft met .be? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat indien een buitenlands bedrijf zich duidelijk richt op belgische klanten (bv door een .be domeinnaam), het belgisch recht van kracht zou zijn.
Weet iemand of dit klopt?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2011 23:08

Als u hebt gekocht via die site.

Lightning

#8 , 03 feb 2011 23:12

De aanbieder heeft de keuze welk recht van toepassing is. Dat kan vastgelegd worden in de overeenkomst en/of in de algemene voorwaarden. Als er geen keuze vastgelegd wordt is de algemene regel dat het recht van toepassing is van het land waar de aanbieder/dienstverlener gevestigd is. In dit geval is de rechtskeuze vastgelegd in de algemene voorwaarden.

EvilFreD

#9 , 03 feb 2011 23:16

Heb ik goed gezien dat de aanbieder ook een website heeft met .be? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat indien een buitenlands bedrijf zich duidelijk richt op belgische klanten (bv door een .be domeinnaam), het belgisch recht van kracht zou zijn.
Ik vraag me dat toch wel degelijk af.
Een extensie alleen lijkt me toch niet voldoende.
Temeer omdat op de bestelpagina waar u uw persoonsgegevens opgeeft zo'n beetje elk land ter wereld kan opgegeven worden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

float
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 feb 2011 07:36

Dat gaat over het volgende:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 67#p115167" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gaat over de bescherming en dan kan inderdaad het Belgische recht van toepassing zijn als dat een betere bescherming heeft.

Sirius legal
Contacteer: Website

#11 , 07 feb 2011 12:08

Twee principes:

1/ Bevoegde rechtbank: als consument zal je steeds voor je eigen rechtbanken terecht kunnen. Als niet-consument is de vraag minder evident en kan ze o.m. blijken uit (niet noodzakelijk in deze volgorde) de algemene voorwaarden, uit de plaats waar de overeenkomst tot stand is gekomen, uit de plaats waar de verweerder (gedagvaarde partij) zijn zetel heeft en moet je er door een advocaat naar laten kijken

2/ Toepasselijk recht: is een tricky one bij online commerce. Hiervoor dient eerst één vraag beantwoord te worden: heb je als consument voor privédoeleinden gekocht of als professioneel?

Als professioneel geldt het principe van het recht van oorsprong: ttz het recht van de aanbieder (Nederlands recht) is van toepassing, tenzij je in de algemene voorwaarden iets anders bent overeengekomen (de algemene voorwaarden gaan dus wel degelijk voor op de wet).

Als consument geldt hetzelfde principe, maar daarbij kan op basis van het Verdrag van Rome het recht van de woonplaats van de consument van toepassing zijn onder een aantal voorwaarden: er moet een concrete aanbieding gedaan zijn aan de consument in diens woonplaats en de overeenkomst dient daar tot stand te komen. Dat verdrag is niet aangepast aan e-commerce en het is dus niet altijd duidelijk wanneer Belgisch recht dwingend van toepassing zal zijn. Dat zal wel het geval zijn als 1/ je reclame per e-mail ontvangen hebt en via een link hebt doorgeklikt naar die site of bvb 2/ de website duidelijk gericht is op een Belgisch publiek (.be, leveringsprijzen voor België vermeld, Website in Nl en Fr, ...)

ALS het Belgisch recht van toepassing is en ALS je als consument gekocht hebt (niet voor professionele doeleinden), kan je ten alle tijde de stilzwijgend verlengde overeenkomst opzeggen met maximaal twee maanden opzegtermijn.

Als je als consument kocht, maar Belgisch recht is niet van toepassing, moet je eens kijken in de Nederlandse consumentenwetgeving, maar die zal grotendeels gelijk lopen met de Belgische WMP, want beiden zijn gebaseerd op een Europese richtlijn consumentenbescherming.

Als je als professioneel kocht, ben je gebonden door de algemene voorwaarden.

Als je er hiermee niet uitkomt, contacteer je beter eens een advocaat.

Als Belgisch recht

Terug naar “Consumenten Koop”