Claimen bij 2 verzekeringen

Kanga
Topic Starter

Claimen bij 2 verzekeringen

#1 , 02 feb 2011 01:53

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb door omstandigheden een hospitalisatieverzekering in het buitenland en ook een Belgische. In de voorwaarden van de Belgische verzekering staat niet vermeld dat deze niet gecombineerd mag worden met een andere verzekering.

Pleeg ik fraude indien ik hetzelfde bedrag claim bij beide verzekeringen? Aangezien beide verzekeringen een franchise hebben en bepaalde delen niet terugbetalen, zou het totale terugbetaalde bedrag ongeveer met de werkelijke kosten overeenkomen.

Bedankt voor uw advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa

#2 , 02 feb 2011 09:38

Indemniteitsbeginsel geldt hier en dit staat in de wet, dus hoeft het niet in het contract te staan.

Verzekeringen dienen om de schade te dekken: de verzekerde mag er financieel niet op vooruitgaan/winst/voordeel uithalen bij een verzekerde schade.

Dit zou anders fraude in de hand werken.

Maar ik denk als je beide verzekeraars op voorhand laat weten dat een en hetzelfde goed dubbel verzekerd is dat het wel mag maar je moet het dan wel aangeven. Maar ik denk nog dat ze zich op het indemniteitsbeginsel zullen beroepen en dus slecht 1 van de 2 zal uitbetalen.

In de praktijk is het de eerste verzekering die zal uitbetalen (de oudste)

Wat wel mag is een aanvullende verzekering, dit is een verzekering waarbij het deel dat de ene verzekeraar niet dekt door een andere verzekeraar zal worden gedekt om zo alle kosten terugbetaald te zien.

Reclame

Terug naar “Algemeen”