Basta - SABAM onder vuur

EvilFreD

Re: Basta - SABAM onder vuur

#46 , 27 jan 2011 12:59

Wanneer je van mening bent dat Sabam ten onrechte de belangen van niet bij hen aangesloten artiesten behartigd kun je daar nog altijd bezwaar tegen maken.
Sabam zal dat moeten honoreren en je een evenredig deel in mindering brengen.
Je bent dan wel nog altijd vergoeding verschuldigd tegenover de artiesten in kwestie.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#47 , 27 jan 2011 13:07

Zijn er buiten het vonnis in beroep op de site van elfri nog gelijkaardige vonnissen gekend?

Sirius legal
Contacteer: Website

#48 , 27 jan 2011 13:32

Wanneer je van mening bent dat Sabam ten onrechte de belangen van niet bij hen aangesloten artiesten behartigd kun je daar nog altijd bezwaar tegen maken.
Je bent dan wel nog altijd vergoeding verschuldigd tegenover de artiesten in kwestie.
Sabam zal geen evenredig deel in mindering brengen. je krijgt van Sabam de forfaitaire toestemming om gans hun oeuvre te gebruiken, ongeacht of je daarnaast ook nog andere werken gebruikt.

Reclame

Sirius legal

#49 , 27 jan 2011 13:43

Zijn er buiten het vonnis in beroep op de site van elfri nog gelijkaardige vonnissen gekend?
Het Gothic-arrest op de website van Elfri wordt in deze discussie een beetje uit zijn context gerukt. Het behandelt de specifieke vraag of Sabam (en andere beheersvennootschappen) in het kader van een gerechtelijke procedure een bewijs van mandaat moeten voorleggen voor buitenlandse auteurs.

In dit geval oordeelde het Hof, om redenen die zeer specifiek zijn aan de feiten van de voorliggende zaak, dat Sabam dat wel moest doen, deels omdat het hier ging om buitenlandse artiesten uit een niche-branche waarin zeer veel artiesten niet aangesloten zijn bij beheersvennootschappen.

Er zijn talloze (niet gepubliceerde) vonnissen en arresten die het omgekeerde zeggen omdat de auteurswet zelf een specifiek bewijsmiddel van het mandaat van de beheersvennootschappen voorziet in art. 66. Dat artikel voorziet in een ledenlijst ter zetel van de vennootschap als voldoende bewijsmiddel en dit om te voorkomen dat beheersvennootschappen om de haverklap aansluitingsovereenkomsten en mandaatsovereenkomsten met vaak erg vertrouwelijke informatie moeten vrijgeven.

Als u een fuif organiseert of een radio in een wachtzaal plaatst of een webradio uitbaat met populaire muziek, mag u er overigens 99,9% zeker van zijn dat u minstens één beschermd werk zal gebruiken en dat u dus een auteursrechtelijke vergoeding verschuldigd zal zijn aan één of meer beheersvennootschappen voor auteursrechten en naburige rechten. Het bovenstaande argument zal in dat geval voor de rechtbank niet werken, precies omdat er een aan zekerheid grenzend vermoeden is dat u beschermde muziek gebruikt én dat als bewijs daarvan de lijst van auteurs op de zetel van de beheersvennootschap beschikbaar is.
Laatst gewijzigd door Sirius legal op 27 jan 2011 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

EvilFreD

#50 , 27 jan 2011 13:48

Sabam zal geen evenredig deel in mindering brengen. je krijgt van Sabam de forfaitaire toestemming om gans hun oeuvre te gebruiken, ongeacht of je daarnaast ook nog andere werken gebruikt.
Verontschuldigt u mij.
En één en ander gaat waarschijnlijk alleen op bij een gemengd repertoire neem ik aan.
Waar uitsluitend werken van niet aangesloten artiesten gebruikt worden heeft Sabam feitelijk niets te zoeken.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Sirius legal

#51 , 27 jan 2011 14:34

Waar uitsluitend werken van niet aangesloten artiesten gebruikt worden heeft Sabam feitelijk niets te zoeken.
Inderdaad.

ganapathi tantra

#52 , 27 jan 2011 15:26

en waarschijnlijk kan de discussie over het algemeen worden samengevat volgens de tekst van een via sabam te innen bijdrage

money makes the world go around, the world go around , makes the world go ........ etc. Stel je voor dat er ergens eens iets gedaan wordt waar iemand geen geld aan verdient.
We zouden wel gek worden nietwaar ?
eigenlijk vraag ik mij af of wij met z'n allen eens een vergoeding zouden mogen vragen voor het geluid en de beelden van sommige would be artiesten
die denken dat ze het warm water uitgevonden hebben. Ik bedoel vandaag de dag is het toch zo dat de vervuiler moet betalen. Sommige artiesten zouden zelfs blij mogen zijn en een serieuze vergoeding betalen aan bvb youtube om hun successen te vergoeden. Heel veel artiesten vergeten namelijk dat ze de laatste decennia een heel pak "gratis" middelen ter beschikking hebben gekregen om hun carriere uit te bouwen te. De grootste revolutie daarin is ongetwijfeld het internet
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roderidder

#53 , 27 jan 2011 15:42

Het gegeven van de auteursrechten is eigenlijk iets vanzelfsprekend en positief.
Redrum fomuleerde hier iets dat m.i. staat als een paal. Wie zal die paal hier omver trachten te duwen?

In de veronderstelling dat dit een fundament is, kan men verder bouwen en allicht komen tot de kern waarom Sabam zo een negatief imago heeft opgebouwd.

Wat roken en Prof. Blapain betreft is een topic gestart in het dampende praatcafé wat het vormen van juristen of beter advocaten betreft kan hier mede aan bod komen.
Het heeft er toch iets van weg dat juristen/advocaten van Sabam hier ten diensten staan van het of mintens een kwaad, en hoe moeten wij daar dan tegenover staan?
Het zou mij in ieder geval pijnigen als alle notarissen de mentaliteit van gaan Sabam gaan erven. Wij innen geld... Uw geld!, en dan wordt het donker en mistig.

RR

roderidder

#54 , 27 jan 2011 16:10

money makes the world go around, the world go around , makes the world go ........ etc. Stel je voor dat er ergens eens iets gedaan wordt waar iemand geen geld aan verdient.
We zouden wel gek worden nietwaar ?
sorry, had mijn vorige post geschreven en had je bijdrage nog niet gelezen. We zitten dus op 1 lijn.

Maar de sleutels tot succes van het internet heeft toch iets weg van gratis, van en voor iedereen, inoverend, een nieuwe mogelijkheid om ons te informeren en anderzijds ons gedacht kenbaar te maken ...

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 27 jan 2011 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

neogoa

#55 , 27 jan 2011 16:23

In de GECOÖRDINEERDE WET betreffende het auteursrecht en de naburige rechten wordt er verwezen naar familiekring.

Ik vindt evenwel nergens een definitie van terug.

Mijn vraag is dus als mijn ouders op bezoek komen bij mij thuis is dit nog familiekring? En wat als mijn broer zijn nieuwe vriendin (geen familie) mee heeft?

Want op de website van Sabam staat

Bla bla bla
We halen het bewuste artikel van de auteurwet er even bij:
Volgens art.22 paragr. 1 - 3° kan de auteur zich niet verzetten tegen de "kosteloze privé-mededeling in familiekring", begrip dat strikt moet geïnterpreteerd worden. Elke uitvoering van beschermde werken buiten "de familie" wordt beschouwd als publiek, waarvoor auteursrechten verschuldigd zijn.

Dus als die vriendin mee is moet er Sabam betaald worden? Of moet er ook Sabam betaald worden als mijn ouders op bezoek komen, want die wonen niet onder hetzelfde dak.

Indien op alle vragen “er moet geen Sabam betaald worden” stel ik mij de vraag of ik Sabam moet betalen als ik 200 man (waarvan sommigen familie anderen niet) uitnodig (dus geen geld/inkom laat betalen) en deze in een lijst giet kan Sabam geen geld komen vragen. Want Sabam staat niet op mijn lijst van genodigden en mag dus niet binnen en zullen dan ook geen vaststellingen kunnen doen.

roderidder

#56 , 27 jan 2011 16:28

In de GECOÖRDINEERDE WET betreffende het auteursrecht en de naburige rechten wordt er verwezen naar familiekring.

Ik vindt evenwel nergens een definitie van terug.

Mijn vraag is dus als mijn ouders op bezoek komen bij mij thuis is dit nog familiekring? En wat als mijn broer zijn nieuwe vriendin (geen familie) mee heeft?
Dit is nu eens een perfect voorbeeld van ideoterie. Het juridische antwoord is ja je moet betalen !

RR

neogoa

#57 , 27 jan 2011 16:45

Dus jij hebt een juridische definitie van familiekring gevonden?

ik vond dit

5) In familiekring

Het begrip familiekring moet zeer beperkend begrepen worden, vrienden die een zeer nauwe band hebben met de familie worden hier echter ook inbegrepen. Het is dan ook logisch dat ondanks het feit dat men het begrip familiekring restrictief moet interpreteren, men dit begrip niet te eng, maar met enige realiteitszin inhoud moet geven. In zijn arrest van 18 februari 2000 m.b.t. art. 22§1, 3° verduidelijkt het Hof van Cassatie het begrip familiekring: ook personen ‘waartussen geen bloed- of aanverwantschap bestaat, maar waartussen een band bestaat die (…) gelijkgesteld kan worden met een familiale band[83]’ vormen een familiekring. De bejaarden in een rusthuis kunnen samen een familiekring vormen, ze wonen immers samen[84]. Een bedrijfsfeest waar de partners van de werknemers aanwezig zijn niet[85]. Een nauwe intieme band met één van de leden van een familie volstaat. Niets wijst er echter op dat het begrip in art. 22§1, 5° een andere betekenis zou hebben. Meer nog, een zelfde begrip in hetzelfde artikel op een verschillende manier interpreteren zou elke juridische realiteitszin tarten[86]. De gevolgen zijn echter verrassend[87].

bron van http://users.skynet.be/tijs.laurens/the ... skopie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Evenwel staat er op de website van Sabam duidelijk te lezen:

Voor alle duidelijkheid geven we deze informatie nog even mee: ook "privé-feesten" en "verjaardagsfuiven of -feesten" behoren tot deze categorie.
Het is pas als u een feest of fuif organiseert waarop u enkel en alleen familieleden uitnodigt, dat u wordt vrijgesteld van het betalen van de auteursrechten.

EvilFreD

#58 , 27 jan 2011 16:50

Om toch maar de objectiviteit van één en ander te betrachten en in ieder geval volledigsheidhalve:

http://www.sabam.be/website/data/Commun ... A%20NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Persbericht
DE VOLLEDIGE CONTEXT VAN HET BASTA-VERHAAL
De Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers (SABAM) heeft
kennisgenomen van het programma BASTA dat op een humoristische manier de werking
van SABAM behandelt. Enkele kanttekeningen dienen hierbij gemaakt.
Wat betreft de sequentie over de (zogenaamde) inning van rechten voor niet-leden, wil SABAM
benadrukken dat er sowieso later een controle zou zijn gebeurd bij de uitkering van de gelden
aan de rechthebbenden. De initiële aanvragen tot toelating hadden in dit geval geen betrekking
op het gebruik van SABAM-repertoire. Doch op het eerste zicht leken de ingevulde aangiften en
betalingen correct.
Graag wijst SABAM erop dat zij de laatste jaren, in de sectoren waar dat mogelijk was, voorrang
heeft gegeven aan onderhandelde oplossingen op basis van objectieve criteria. Zo heeft zij
verschillende overeenkomsten gesloten, met o.a. de sector van de kinderopvang (akkoord met
Kind en Gezin), jeugdhuizen, muziekfestivals, de socialprofitsector, de horecasector en de
bedrijfswereld. Die akkoorden werden ruimschoots toegelicht en besproken in de media. SABAM
besloot in 2010 om geen auteursrechten te innen voor bijvoorbeeld het laten spelen van muziek
bij onthaalouders (http://www.sabam.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
SABAM onderstreept dat zij haar activiteiten aan het moderniseren is. Dat moet onder meer haar
transparantie en efficiëntie verbeteren. Zoals bekend heeft SABAM op 31 december 2010 haar
netwerk van onafhankelijke agentschappen opgedoekt die sinds 1962 belast waren met de inning
van auteursrechten voor occasionele evenementen in heel het land. Nu zijn in alle regio’s
commercieel afgevaardigden aan de slag, rechtstreeks in dienst van de hoofdzetel. Voorts
kondigde SABAM verleden week ook aan dat ze in elke regio van ons land nog meer haar rol van
culturele speler wil vervullen.
Bij het innen en verdelen van auteursrechten en het ondersteunen van cultuur (o.a. voor haar
30.000 vennoten) houdt SABAM zich strikt aan de Belgische wetgeving en internationale
overeenkomsten. Al deze procedures worden trouwens nauwlettend door de overheid
gecontroleerd.
Inlichtingen:
Thierry DACHELET
Directeur Pers - Woordvoerder
Brussel, 24 januari 2011

ganapathi tantra

#59 , 27 jan 2011 17:16

aheum woordvoerders staan nu nie echt bekend om hun objectieve informatie
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

EvilFreD

#60 , 27 jan 2011 17:22

Niet direct wat ik bedoelde, noch wat ik beweerd heb.

Terug naar “Actuele Thema's”