Sabam zal geen evenredig deel in mindering brengen. je krijgt van Sabam de forfaitaire toestemming om gans hun oeuvre te gebruiken, ongeacht of je daarnaast ook nog andere werken gebruikt.Wanneer je van mening bent dat Sabam ten onrechte de belangen van niet bij hen aangesloten artiesten behartigd kun je daar nog altijd bezwaar tegen maken.
Sabam zal dat moeten honoreren en je een evenredig deel in mindering brengen.
Je bent dan wel nog altijd vergoeding verschuldigd tegenover de artiesten in kwestie.
Het Gothic-arrest op de website van Elfri wordt in deze discussie een beetje uit zijn context gerukt. Het behandelt de specifieke vraag of Sabam (en andere beheersvennootschappen) in het kader van een gerechtelijke procedure een bewijs van mandaat moeten voorleggen voor buitenlandse auteurs.Zijn er buiten het vonnis in beroep op de site van elfri nog gelijkaardige vonnissen gekend?
Verontschuldigt u mij.Sabam zal geen evenredig deel in mindering brengen. je krijgt van Sabam de forfaitaire toestemming om gans hun oeuvre te gebruiken, ongeacht of je daarnaast ook nog andere werken gebruikt.Wanneer je van mening bent dat Sabam ten onrechte de belangen van niet bij hen aangesloten artiesten behartigd kun je daar nog altijd bezwaar tegen maken.
Sabam zal dat moeten honoreren en je een evenredig deel in mindering brengen.
Je bent dan wel nog altijd vergoeding verschuldigd tegenover de artiesten in kwestie.
Inderdaad.Waar uitsluitend werken van niet aangesloten artiesten gebruikt worden heeft Sabam feitelijk niets te zoeken.
Redrum fomuleerde hier iets dat m.i. staat als een paal. Wie zal die paal hier omver trachten te duwen?Het gegeven van de auteursrechten is eigenlijk iets vanzelfsprekend en positief.
sorry, had mijn vorige post geschreven en had je bijdrage nog niet gelezen. We zitten dus op 1 lijn.money makes the world go around, the world go around , makes the world go ........ etc. Stel je voor dat er ergens eens iets gedaan wordt waar iemand geen geld aan verdient.
We zouden wel gek worden nietwaar ?
Dit is nu eens een perfect voorbeeld van ideoterie. Het juridische antwoord is ja je moet betalen !In de GECOÖRDINEERDE WET betreffende het auteursrecht en de naburige rechten wordt er verwezen naar familiekring.
Ik vindt evenwel nergens een definitie van terug.
Mijn vraag is dus als mijn ouders op bezoek komen bij mij thuis is dit nog familiekring? En wat als mijn broer zijn nieuwe vriendin (geen familie) mee heeft?
Persbericht
DE VOLLEDIGE CONTEXT VAN HET BASTA-VERHAAL
De Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers (SABAM) heeft
kennisgenomen van het programma BASTA dat op een humoristische manier de werking
van SABAM behandelt. Enkele kanttekeningen dienen hierbij gemaakt.
Wat betreft de sequentie over de (zogenaamde) inning van rechten voor niet-leden, wil SABAM
benadrukken dat er sowieso later een controle zou zijn gebeurd bij de uitkering van de gelden
aan de rechthebbenden. De initiële aanvragen tot toelating hadden in dit geval geen betrekking
op het gebruik van SABAM-repertoire. Doch op het eerste zicht leken de ingevulde aangiften en
betalingen correct.
Graag wijst SABAM erop dat zij de laatste jaren, in de sectoren waar dat mogelijk was, voorrang
heeft gegeven aan onderhandelde oplossingen op basis van objectieve criteria. Zo heeft zij
verschillende overeenkomsten gesloten, met o.a. de sector van de kinderopvang (akkoord met
Kind en Gezin), jeugdhuizen, muziekfestivals, de socialprofitsector, de horecasector en de
bedrijfswereld. Die akkoorden werden ruimschoots toegelicht en besproken in de media. SABAM
besloot in 2010 om geen auteursrechten te innen voor bijvoorbeeld het laten spelen van muziek
bij onthaalouders (http://www.sabam.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
SABAM onderstreept dat zij haar activiteiten aan het moderniseren is. Dat moet onder meer haar
transparantie en efficiëntie verbeteren. Zoals bekend heeft SABAM op 31 december 2010 haar
netwerk van onafhankelijke agentschappen opgedoekt die sinds 1962 belast waren met de inning
van auteursrechten voor occasionele evenementen in heel het land. Nu zijn in alle regio’s
commercieel afgevaardigden aan de slag, rechtstreeks in dienst van de hoofdzetel. Voorts
kondigde SABAM verleden week ook aan dat ze in elke regio van ons land nog meer haar rol van
culturele speler wil vervullen.
Bij het innen en verdelen van auteursrechten en het ondersteunen van cultuur (o.a. voor haar
30.000 vennoten) houdt SABAM zich strikt aan de Belgische wetgeving en internationale
overeenkomsten. Al deze procedures worden trouwens nauwlettend door de overheid
gecontroleerd.
Inlichtingen:
Thierry DACHELET
Directeur Pers - Woordvoerder
Brussel, 24 januari 2011