Huurwaarborg : wat te doen ?

B D W
Topic Starter

Huurwaarborg : wat te doen ?

#1 , 05 jan 2007 09:25

Beste,

ik ben ondertussen een tijd uit mijn vorige woning. De huurwaarborg stond nog steeds bij een rekening op de bank.
Een 3-tal maanden geleden wilden we dit geld opnemen maar er was nog geen handtekening van de verhuurder.
We hebben dit samen met de bank geregeld dat wij moeten tekenen waarbij de bank getuige is en dat de verhuurster moet komen tekenen met ook de bank als getuige. Dit omdat we zeer moeilijk tegelijk samen konden komen.

Ondertussen heb ik al enkele malen gebeld naar de verhuurster en ze ging telkens gaan tekenen... de laatste keer ging ze de dag zelf of de dag nadien haar handtekening gaan plaatsen.
Nu zijn we 14 dagen verder maar is ze nog steeds niet langs geweest.

Wat kan ik hier tegen doen ?

Bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 jan 2007 14:16

?Art.10...Over de waarborgrekening, zowel wat de hoofdsom als de interesten betreft, mag niet worden beschikt ten bate van de ene of de andere partij, dan op voorlegging of van een schriftelijk akkoord, opgemaakt ten vroegste na be?indiging van de huurovereenkomst, of van een afschrift van een rechterlijke beslissing.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Bij ontbreken van schriftelijk akkoord rest enkel nog een rechterlijke beslissing.Begeef u daartoe naar de griffie van het vredegerecht,voor het opstellen van een verzoekschrift.Zie ook : http://www.Vredegerecht.be > Formulieren

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Ronald

#3 , 17 jan 2007 23:25

Ik heb eneige tijd geleden een woning gehuurd en een waarborg aan de verhuurster betaald die ook vermeld staat in het huurcontract.
ik ben door persoonlijke redenen weggegaan en mijn gezin is in het huis gebleven.
het huurcontract stond op mijn naam.
de huur is uiteindelijk volledig betaald maar de laatste maand werd het moeilijk voor haar om te betalen.
de verhuurster heeft uiteindelijk met haar geregeld dat ze de woning zou verlaten.
Dit heeft zij dan ook gedaan.
het gehuurde pand was in betere staat dan wij het betrokken.
Ik was op dat moment spoorloos en had geen adres.
De waarborg heeft zij echter nooit terug betaald en dat bedrg heeft zij nog steeds.
Ik heb haar hierover aangeschreven maar ik heb geen reactie gehad op het adres vernoemd in de brief.
Wat moet ik nu verder doen om dit terug te krijgen.
ze reageerd niet op mijn brief.
wat zijn mijn rechten en hoe los ik dit op.
wie weet de oplossing

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2007 09:54

Voor al die huurders die hun waarborg niet terugkrijgen

1. Vraag het eerst vriendelijk aan de eigenaar.
2. Aangetekende brief aan de eigenaar.
3. Oproepen in verzoening bij de vrederechter. Dit kost niets.

Als dit allemaal niet helpt moet je een gerechtelijke procedure instellen, dit wil zeggen verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter.

Denk wel goed na of de eigenaar niets van jou kan vorderen. De ervaring leert dat de eigenaar vaak een tegeneis instelt en het zou niet de eerste huurder zijn die uiteindelijk meer moet betalen dan de waarde van de waarborg.

scorpioen

Terug naar “Huren”