Vrederechtbank?Blijkbaar hebben huurders iets met sleutels , ik heb recent ook zo'n geval meegemaakt .Ik heb onlangs een pand gekocht dat met een commerciele huurcontract verhuurd is.
De huurder blijft, daar heb ik geen probleem mee.
Bij het tekenen van de akte heb ik geen sleutels gekregen (ook niet gevraagd, vergeten).
Navraag gedaan bij de verkoper en deze zegt dat hij er geen heeft.
Ik hoef deze sleutels niet perse, maar zou wel de huurder op de hoogte hiervan willen brengen. Zo weet deze tenminste dat hij megelijk belang heeft zijn sleutels te veranderen.
Of heb ik het recht en een serieuze reden om een dubbel te eisen van de verhuurder? Ik heb misschien beter zelfs geen sleutel van de handelszaak.
De eigenaar heeft het recht om zijn woning te betreden als hij meent dat zijn woning ernstige schade gaat oplopen .
Of de huurder daar mee instemt/aanwezig is heeft niet het minste belang .
Je moet dus een sleutel hebben van je pand , vraag de huurder een kopie , weigert die , dan kun je de zaak desnoods voor de vrederechtbank slepen , maar is het de moeite wel waard , ach , huurders en hun sleutels , het blijft een obsessie .
Ik heb misschien beter zelfs geen sleutel van de handelszaak.
De onschendbaarheid strekt zich uit ten voordele van de bewoner, over alle aanhorigheden die tot het pand behoren waarvoor de bewoner over een gebruiksrecht beschikt, niet de eigenaar.Art. 15. De woning is onschendbaar; ...
Op basis van dit artikel mag de syndicus dat welDat wil nog niet zeggen dat je zonder zijn toestemming zomaar binnen mag.Artikel 1724 van het BW bepaalt :
, moet de huurder die gedogen ,
De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was. ( Art. 439 en 487 Strafwetboek. )
Wat staat dat hier nu weer te doen , als de huurder geen toestemming geeft om dringende werken te laten uitvoeren en je kan dat bewijzen voor de rechtbank , dan gaat de rechtbank je toch wel het recht geven om tegen de toestemming van je huurder in zijn woning binnen te komen om dat werk te laten doen .Ten tweede stelt de art. 1724 BW dat de huurder werken dient te gedogen. Dat wil zeggen dat hij dient te aanvaarden dat er werken worden uitgevoerd en de ongemakken die hiermee gepaard gaan. Deze uitvoering van de werken kan ofwel in gemeenschappelijk overleg worden afgesproken of bij gebrek aan een akkoord in extremis middels een tegen dwangsom uitvoerbaar verklaarde titel. Dit artikel geeft u NIET zomaar het recht om op het eender welk ogenblik de woonst van de huurder binnen te stappen zonder diens expliciete toestemming.
Maar dat bedoel ik toch , stel ik passeer een huis van een huurder , ik zie water vanonder de deur sijpelen , een zwaar lek dus , waarom zou ik dan niet in de woning mogen binnengaan om de hoofdkraan dicht te draaien , uiteraard enkel als huurder niet thuis is of niet te bereiken is .Als en alleen als het een plotse niet te voorspellen te verwachten gebeurtenis is en een handeling toelaat die iedereen kan doen om erger te voorkomen.
Zoals gezegd en Vandebos heeft dat ook al geschreven hier het zou wel eens heel verkeerd kunnen uitdraaien.
En ik weet 'echt' waarover ik bezig ben.
Mag ik u vragen te leren lezen in plaats van te reageren zonder te beseffen dat u zich in feite belachelijk maakt?Wat staat dat hier nu weer te doen , als de huurder geen toestemming geeft om dringende werken te laten uitvoeren en je kan dat bewijzen voor de rechtbank , dan gaat de rechtbank je toch wel het recht geven om tegen de toestemming van je huurder in zijn woning binnen te komen om dat werk te laten doen .Ten tweede stelt de art. 1724 BW dat de huurder werken dient te gedogen. Dat wil zeggen dat hij dient te aanvaarden dat er werken worden uitgevoerd en de ongemakken die hiermee gepaard gaan. Deze uitvoering van de werken kan ofwel in gemeenschappelijk overleg worden afgesproken of bij gebrek aan een akkoord in extremis middels een tegen dwangsom uitvoerbaar verklaarde titel. Dit artikel geeft u NIET zomaar het recht om op het eender welk ogenblik de woonst van de huurder binnen te stappen zonder diens expliciete toestemming.
Jongens jongens jongens , logica
Dergelijke toegang valt eerder onder hulpverlening in nood dan onder eigenaarsrechten, zoals ook in vorige posts werd aangehaald.Maar dat bedoel ik toch , stel ik passeer een huis van een huurder , ik zie water vanonder de deur sijpelen , een zwaar lek dus , waarom zou ik dan niet in de woning mogen binnengaan om de hoofdkraan dicht te draaien , uiteraard enkel als huurder niet thuis is of niet te bereiken is .Als en alleen als het een plotse niet te voorspellen te verwachten gebeurtenis is en een handeling toelaat die iedereen kan doen om erger te voorkomen.
Zoals gezegd en Vandebos heeft dat ook al geschreven hier het zou wel eens heel verkeerd kunnen uitdraaien.
En ik weet 'echt' waarover ik bezig ben.
Wanneer eigenaar /verhuurder vreest dat zijn eigendom ernstige schade gaat leiden mag hij dat doen .
En ik ga echt niet weer naar mijn makelaar bellen om het juiste wetsartikel