Onterfd?

Washala
Topic Starter

Onterfd?

#1 , 23 jan 2011 21:51

In naam van mijn grootmoeder zou ik graag een antwoord willen op onderstaande vraag.

In onze familie is er iemand die gehandicapt is. Zijn ouders zijn sinds kort gestorven, en hij verblijft reeds jaren in een instelling. Voor hun overlijden hebben de ouders iemand aangesteld om de erfenis van het gehandicapte kind te beheren (als voogd ook). Deze persoon heeft nu het ouderlijke huis verkocht, en het geld overgemaakt op zijn rekening. Waarschijnlijk heeft hij daarbij ook belastingen op de erfenis betaald met de rekening van de gehandicapte jongen.

Mijn vraag is nu: Het lijkt er sterk op dat wat deze beheerder doet een vorm van onterving is? Mag hij daarbij zomaar het huis verkopen? Moeten er niet andere familie etc bijzijn, al was het maar om het testament te bespreken? Kan hij het geld van de verkoop op zijn eigen rekening plaatsen zonder enige verantwoording?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2011 22:56

Indien die gehandicapte persoon het enige kind was van zijn ouders , is hij de enige erfgenaam. Dan is er niemand anders bij betrokken die zich te moeien heeft. Het geld kan dus gerust volledig voor en door die persoon gebruikt worden. Waarschijnlijk moet die voogd wel rekenschap geven to. de vrederechter van hetgeen hij doet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 25 jan 2011 10:06

“Art.389.De voogdij over minderjarigen ontstaat indien beide ouders overleden zijn...Art.392...Op voorwaarde dat de ouders gezamenlijk handelen, kunnen zij zulks(=voogd aanstellen) ook doen bij een verklaring voor de vrederechter of voor een notaris...Art.403.De toeziende voogd houdt toezicht op de voogd. Indien hij vaststelt dat de voogd tekort schiet in de opvoeding van de minderjarige of in het beheer van zijn goederen, moet hij de vrederechter daarvan onverwijld in kennis stellen. De voogd dient alle medewerking te verlenen teneinde de toeziende voogd in staat te stellen dit toezicht uit te oefenen.”(Burgerlijk Wetboek).

Meld het tekort schieten van de voogd aan die toeziende voogd (en bij diens in gebreke blijven aan de vrederechter).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”