Nee. Om het grof te zeggen : je hebt er eigenlijk geen zaken mee. Net zoals mijn éénmanszaak, ik zie niet in of ik verplicht zou zijn om mijn gegevens zomaar publiekelijk te maken op eenvoudige vraag.
Bah... als ik zaken met jou zou willen doen dan zou ik toch wel graag willen weten hoe solvabel je bent, of je uitstaande schulden hebt, of ... Kwestie van te weten of ik jou krediet kan toestaan of niet; of dat je die factuur toch maar beter onmiddellijk betaald bij het afhalen van de goederen, ... Klopt dat men dat beter zou uitbreiden naar iedereen die zaken doet. Maar bij een zelfstandige zonder vennootschap lopen privé en werk door elkaar. Als een zelfstandige zonder vennootschap naar de bank stapt voor een lening, dan zal hij toch ook een en ander 'openbaar' moeten maken. Maar verder interesseert het mij inderdaad niet hoeveel mijn buur verdient. Een balans die gepubliceerd wordt moet je altijd met een korreltje zout interpreteren.
En wat vertelt je een resultatenrekening, die iets zegt over een toestand van een jaar geleden ?
En aan mijn bank moet ik niets afgeven, zij weten wel hoeveel ik verdien hoor.
En als een winkelier me durft vragen naar mijn financiele toestand, dan ga ik elders. Voor de rest vraag ik me als eenmanszaak af, of jij wel verstand hebt van zaken doen, als je nog niet weet dat een eenmanszaak geen resultatenrekening moet neerleggen. Sorry, dit komt grof over, maar zo ben ik. Ik zeg het zoals het is.
En ik sta aan niemand krediet toe, en al zeker niet bij vennootschappen. Dat ze ook elders gaan als ze niet kunnen voldoen aan mijn voorwaarden.