Wanneer het komt tot een echtscheiding, hoe gaat men schenkingen van ouders,... en erfenissen dan verrekenen?
Er is een huwelijkscontract dat overeenkomt met het wettelijk stelsel. (+ enkele extra clausules die niet relevant zijn als het gaat over schenkingen of erfenissen)
Na wat opzoekwerk lees ik telkens opnieuw dat schenkingen of erfenissen bij je eigen vermogen horen en dat je deze bij een echtscheiding 'terug moet krijgen'.
Nu stel ik me daar enkele vragen bij, kunnen jullie me daarbij helpen? (Uitgaande van het feit dat het over noemenswaardige bedragen gaat, niet over 200euro)
1. Wat met een schenking van 'zwart geld', zonder bewijzen? (Geld is ook gebruikt voor zaken die niet aan te tonen zijn dus voor de fiscus is het geld er gewoonweg nooit geweest.)
2. Wat met geld verkregen door een schenking van de ouders waarmee een wagen aangekocht is, deze wagen heeft op het moment van de scheiding de waarde van slechts 1/10de van het aankoopbedrag. (= bedrag van de schenking)
3. Stel je voor dat een bedrag verkregen door erfenis zo goed als helemaal opgegaan is aan reizen, kleding, juwelen,... kortom, losse uitgaven. Dus, het gekregen geld is er niet meer.
--> Is het zo dat de geschonken / geërfde bedragen zowizo terug in het eigen vermogen moeten komen of is dit voer om over te strijden?
Bedankt!