resultaten éénmanszaak

waterproof
Topic Starter

resultaten éénmanszaak

#1 , 19 jan 2011 22:17

Hoe/waar kan ik de bedrijfsresultaten van een eenmanszaak bekomen? Kan ik dit zelf opvragen of moet dit gebeuren via bepaalde instanties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek

#2 , 20 jan 2011 07:17

Bedoel je de jaarrekeningen ? Voor een eenmanszaak hoeft er geen jaarrekening neergelegd te worden.

waterproof
Topic Starter

#3 , 21 jan 2011 13:04

inderdaad, een jaarrekening of andere financiële informatie zou handig zijn. Maar blijkbaar is het financiele gebeuren niet zo openbaar als dit van een bvba of nv?

Reclame

bartvdv

#4 , 21 jan 2011 13:41

Neen, alleen vennootschappen moeten ze openbaar maken. Wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2011 15:48

Mijn zoon heeft een éénmanszaak, een bvba, en moet wel alle jaren een jaarrekening publiceren.
Deze gegevens kan je on-line raadplegen op de site van de Nationale bank van België
http://www.nbb.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaan naar Balanscentrale in de linker kolom, dan naar jaarrekeningen raadplegen, dan naar toepassing jaarrekeningen raadplegen, dan heb je de keuze: via ondernemingsnummer of via een woord in de naam.
Hier kan de jaarrekeningen raadplegen van verschillende jaren terug.

roharro

#6 , 21 jan 2011 18:22

Ja maar het is een éénmanszaak en de definitie van een éénmanszaak is nu net dat het geen vennootschap is.
Een éénmanszaak kan geen juridische persoon zijn.
Voor éénmanszaak is er geen enkele publicatieverplichting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

westhoek

#7 , 22 jan 2011 17:43

Mijn zoon heeft een éénmanszaak, een bvba, en moet wel alle jaren een jaarrekening publiceren.
Deze gegevens kan je on-line raadplegen op de site van de Nationale bank van België
http://www.nbb.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaan naar Balanscentrale in de linker kolom, dan naar jaarrekeningen raadplegen, dan naar toepassing jaarrekeningen raadplegen, dan heb je de keuze: via ondernemingsnummer of via een woord in de naam.
Hier kan de jaarrekeningen raadplegen van verschillende jaren terug.
Een eenmanszaak is geen bvba of evba. Vraag het maar aan je zoon als je ons toch niet wil geloven.

westhoek

#8 , 22 jan 2011 17:46

inderdaad, een jaarrekening of andere financiële informatie zou handig zijn. Maar blijkbaar is het financiele gebeuren niet zo openbaar als dit van een bvba of nv?
Nee. Om het grof te zeggen : je hebt er eigenlijk geen zaken mee. Net zoals mijn éénmanszaak, ik zie niet in of ik verplicht zou zijn om mijn gegevens zomaar publiekelijk te maken op eenvoudige vraag.
Aan Controleurs van belastingen en BTW wel natuurlijk.

bartvdv

#9 , 22 jan 2011 21:05

Nee. Om het grof te zeggen : je hebt er eigenlijk geen zaken mee. Net zoals mijn éénmanszaak, ik zie niet in of ik verplicht zou zijn om mijn gegevens zomaar publiekelijk te maken op eenvoudige vraag.
Bah... als ik zaken met jou zou willen doen dan zou ik toch wel graag willen weten hoe solvabel je bent, of je uitstaande schulden hebt, of ... Kwestie van te weten of ik jou krediet kan toestaan of niet; of dat je die factuur toch maar beter onmiddellijk betaald bij het afhalen van de goederen, ... Klopt dat men dat beter zou uitbreiden naar iedereen die zaken doet. Maar bij een zelfstandige zonder vennootschap lopen privé en werk door elkaar. Als een zelfstandige zonder vennootschap naar de bank stapt voor een lening, dan zal hij toch ook een en ander 'openbaar' moeten maken. Maar verder interesseert het mij inderdaad niet hoeveel mijn buur verdient. Een balans die gepubliceerd wordt moet je altijd met een korreltje zout interpreteren.

Franciscus

#10 , 22 jan 2011 21:13

Daarom heb je privé-speurders die zo'n eensmanszaak op persoonlijke naam als natuurlijk persoon ook wel gaan doorlichten.
Maar meestal zijn dat zelfstandige die minder dan x€ omzet hebben anders zal hun boekhouder wel zeggen firma op te starten

westhoek

#11 , 23 jan 2011 15:12

Bah... als ik zaken met jou zou willen doen dan zou ik toch wel graag willen weten hoe solvabel je bent, of je uitstaande schulden hebt, of ... Kwestie van te weten of ik jou krediet kan toestaan of niet; of dat je die factuur toch maar beter onmiddellijk betaald bij het afhalen van de goederen, ... Klopt dat men dat beter zou uitbreiden naar iedereen die zaken doet. Maar bij een zelfstandige zonder vennootschap lopen privé en werk door elkaar. Als een zelfstandige zonder vennootschap naar de bank stapt voor een lening, dan zal hij toch ook een en ander 'openbaar' moeten maken. Maar verder interesseert het mij inderdaad niet hoeveel mijn buur verdient. Een balans die gepubliceerd wordt moet je altijd met een korreltje zout interpreteren.
En wat vertelt je een resultatenrekening, die iets zegt over een toestand van een jaar geleden ?
En aan mijn bank moet ik niets afgeven, zij weten wel hoeveel ik verdien hoor.
En als een winkelier me durft vragen naar mijn financiele toestand, dan ga ik elders. Voor de rest vraag ik me als eenmanszaak af, of jij wel verstand hebt van zaken doen, als je nog niet weet dat een eenmanszaak geen resultatenrekening moet neerleggen. Sorry, dit komt grof over, maar zo ben ik. Ik zeg het zoals het is.
En ik sta aan niemand krediet toe, en al zeker niet bij vennootschappen. Dat ze ook elders gaan als ze niet kunnen voldoen aan mijn voorwaarden.

bartvdv

#12 , 23 jan 2011 16:29

[quote="westhoek"... Voor de rest vraag ik me als eenmanszaak af, of jij wel verstand hebt van zaken doen, als je nog niet weet dat een eenmanszaak geen resultatenrekening moet neerleggen...[/quote]

Tjiens, heb ik dat dan ergens neergeschreven? Een zelfstandige zonder vennootschap zal toch minstens enkele overzichten moeten bijhouden. Een zelfstandige zonder vennootschap die zelf geen resultatenrekening maakt voor zichzelf is dom bezig. En als je naar de bank stapt voor een lening dan zal je toch een en ander moeten overmaken. Dat je grof bent is je vergeven; met zo'n mensen doe ik ook geen zaken.

mava105

#13 , 23 jan 2011 16:53

[quote="westhoekEen eenmanszaak is geen bvba of evba. Vraag het maar aan je zoon als je ons toch niet wil geloven.[/quote]Mijn zoon heeft een bvba en werkt alleen in zijn zaak, een klein mediabedrijf. Heeft geen personeel. De oprichting van de bvba is verschenen in het staatsblad en ieder jaar legt hij zijn rekeningen neer.
Dit moest van zijn boekhouder, een van de grootste, zoniet het grootste in de regio.

roharro

#14 , 23 jan 2011 17:03

Met een eenmanszaak bedoelt men dat de zaak geen rechtspersoon, dus geen vennootschap, is.
Uiteraard kan in een bvba slechts één persoon werken maar dan is het juridisch nog steeds een bvba en geen eenmanszaak.
Laatst gewijzigd door roharro op 24 jan 2011 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

westhoek

#15 , 23 jan 2011 23:28

Met een eenmanszaak bedoelt men dat de zaak geen rechtspersoonl (dus geen vennootschap is).
Uiteraard kan in een bvba slechts één persoon werken maar dan is het juridisch nog steeds een bvba en geen eenmanszaak.
Hopelijk begrijpen ze het nu (basis bedrijfsbeheer).

Terug naar “Handelspraktijken”