Oprichten Vennootschap

hestia
Topic Starter

Oprichten Vennootschap

#1 , 13 jan 2011 10:36

Mijn echtgenote is zelfstandig verpleegster in bijberoep (inkomsten +/- 25 000 euro/jaar). Wij zijn ook nog eigenaar van een appartement en een eigendom met 3 wooneenheden, die allen verhuurd worden. Loont het om dit alles in een vennootschap te steken zodat het niet meer bij onze gewone inkomsten als loontrekkenden (ik= ambtenaar, echtegenote= verpleegkundige in ziekenhuis) geteld wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
maartentk

#2 , 13 jan 2011 15:20

Ik ben geen boekhouder maar heb die vraag zelf al tegengekomen en toen was het antwoord dat dit voordeliger is als men dit niet in een vennootschap steekt maar via de personenbelasting doet.
http://www.ondernemersforum.be - ondernemers voor ondernemers

bartvdv

#3 , 13 jan 2011 15:59

In principe lijkt een patrimoniumvennootschap interessanter, alleen al omwille van de lagere aanslagvoet. Nadeel is echter dat het opgebouwde kapitaal in de vennootschap blijft en je daar niet om het even wat kan mee doen. Er zijn ook aanzienlijke meerkosten voor het draaiende houden van de vennootschap en allerlei verplichtingen (boekhouding/jaarrekeningen, ...). De problemen ontstaan veel later. Wil je een gebouw verkopen, dan blijft het ontvangen geld van de vennootschap. Wil je een gebouw onttrekken aan de vennootschap dan betaal je belastingen over de meerwaarde (verschil tussen marktwaarde en boekwaarde). Is het gebouw zo goed als volledig afgeschreven dan is dat een aanzienlijk te betalen bedrag. Wil je ook de vennootschap ontbinden, dan komen daar nog registratierechten en een liquidatiebonus bovenop. Mochten er ook nog hypotheekleningen lopen en borgen gesteld zijn, dan kan dat ook niet zomaar aan een vennootschap worden overgedragen.
Dus als er geen specifieke reden is, dan hou je dat beter in privébezit; je betaalt nu wat meer belastingen, maar meerwaarde op verkoop wordt niet belast en je kan vrij beschikken over de opbrengsten.

Reclame

hanse

#4 , 13 jan 2011 17:12

Beste,

Ik zou ook niet aanraden om uw patrimonium in de vennootschap te steken.

ik zou wel overwegen om voor het bijberoep een vennootschap op te richten. Hierdoor kan u de sociale bijdragen vermijden als u niet bezoldigd ben. U kan dan nog altijd geld eruit halen via een vennootschap. sommige vennootschapsvormen zijn niet zo duur in oprichting.

voor verdere informatie hierover mag u mij steeds contacteren.

westhoek

#5 , 14 jan 2011 17:56

Beste,

Ik zou ook niet aanraden om uw patrimonium in de vennootschap te steken.

ik zou wel overwegen om voor het bijberoep een vennootschap op te richten. Hierdoor kan u de sociale bijdragen vermijden als u niet bezoldigd ben. U kan dan nog altijd geld eruit halen via een vennootschap. sommige vennootschapsvormen zijn niet zo duur in oprichting.

voor verdere informatie hierover mag u mij steeds contacteren.
Dit is bijzonder slechte informatie.
Voor een 25.000 euro loont het de moeite niet om een vennootschap te maken. Reken mar uit : belasting op de vennootschp, belasting als loontrekkende, meeruitgaven voor boekhouding. Uiteindelijk kom je ongevar op hetzelfde bedrag uit, bovendien word je pensioen berekend op de inkomsten als zelfstandige, en niet op het prutsloontje dat je jezelf uitkeert.

hanse

#6 , 15 jan 2011 09:30

beste westhoek,

ik vind uw opmerking volledig onterecht:

als u in bijberoep 25.000 euro verdient, wordt u gelijkgesteld met hoofdberoep en betaalt u hierop ongeveer 5000 euro jaarlijks aan sociale bijdragen waaraan u niets heeft

als u een gewoon inkomen heeft betaalt u hierop dan ook al snel 50% personenbelasting.

Je kan de winst uit de vennootschap tot op heden (kan veranderen natuurlijk) halen aan 15% door een dividenduitkering nadat de vennootschap er 34% belastingen op heeft betaald wat dan nog altijd voordeliger is dan belasten in de pb.

ik ben er mee akkoord dat je met 25.000 euro omzet in hoofdberoep het niet de moeite loont om een vennootschap op te richten maar in bijberoep kan dit wel interessant zijn.

westhoek

#7 , 15 jan 2011 16:30

Ik had erover gelezen dat het een 'bijverdienste' (25.000 € als bijjob ??).
Nu goed, maar anderzijds is dit een ernstige concurrentievervalsing door die onkosten weg te kunnen moffelen op die manier van SZ. Ik heb kom in mijn beroep ook tegen, een ambtenaarke dat na de uren efkens gaat bijklussen en die onkosten als bijberoeper niet heeft, of amper dan toch. Ma, goed dat is een andere discussie.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”