verzegelde kluis terug vrijgeven

Kathleen1
Topic Starter

verzegelde kluis terug vrijgeven

#1 , 29 dec 2006 09:53

Mijn vader zit verwikkeld in een erfeniskwestie. Zijn zus beweert allerlei aanklachten zoals diefstal (die gemakkelijk weerlegd kunnen worden). Zij heeft echter de kluis van mijn grootmoeder langs moederskant laten verzegelen. (Deze kluis staat op naam van mijn oom langs moederskant, mijn moeder en tante hebben volmacht). Alle kluizen waarop mijn ouders volmacht hebben, zijn verzegeld. Het geld in de kluis van mijn grootmoeder langs moederskant wordt echter gebruikt om haar verblijf in het rusthuis mee te bekostigen. Hoe kunnen we deze kluis terug laten vrijgeven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kathleen1
Topic Starter

#2 , 29 dec 2006 10:58

Mijn grootouders langs vaderskant zijn beiden overleden (grootmoeder in 2004, grootvader in 2005). De grootvader heeft na het overlijden van grootmoeder een tijdje bij zijn zoon (mijn vader) ingewoond. Wegens agressie werd mijn grootvader (na onderzoek door onze huisarts) in een revalidatiecentrum geplaatst, waar zijn dochter hem is komen opzoeken. Daar heeft mijn grootvader uit wraak allerlei leugens verkondigd dat zijn zoon geld zou gestolen hebben, samen met kasbons (deze zouden in een kluis gestopt zijn, we zijn nooit in die kluis geweest, dat kan de bank normaal toch bewijzen). Mijn grootouders waren arm, ze hadden gewoon geen geld, laat staan kasbons. Hun dochter gelooft dit verhaal echter en eist van haar broer een som van 25 000 euro (de helft van wat hij zogezegd gestolen zou hebben). Volgens onze notaris heeft die vrouw geen recht om dit eisen en hij raadde ons af om hiervoor direct een advocaat in te schakelen en af te wachten wat haar volgende actie zou zijn.

Ondertussen heeft mijn tante beslag laten leggen op de helft van het huis van mijn ouders en de gemeenschappelijke kluis van mijn ouders laten verzegelen. Hierna hoorden we maandenlang niets meer. Op aangetekende brieven van de notaris met de vraag wat mijn tante nu precies wou, kwam nooit antwoord.
Gisteren kwamen we te weten dat mijn tante de kluis van mijn grootmoeder langs moederskant heeft laten verzegelen (deze kluis staat op naam van mijn oom langs moederskant, mijn moeder heeft volmacht). Ook het erfdeel van mijn moeder van het huis van haar ouders is in beslag genomen. Over het verzegelen van deze kluis werden we nooit verwittigd.

Ik hoop dat de situatie hiermee een beetje duidelijk is. Ik begrijp echter niet dat we door het gerecht nooit werden opgeroepen om onze versie van de feiten te kunnen vertellen.

wolf2

#3 , 29 dec 2006 18:38

Ik zou nu toch wel een advocaat nemen hoor; dit is niet meer om te lachen. Een aangetekend briefje zal nu niet meer helpen.

Kan je oom (of je moeder) navraag doen bij de brandkasthouder om te weten te kopen waarom deze de brandkast heeft laten verzegelen? Is dat op vordering van het Parket of na een uitspraak van een rechter?

Ik denk wel dat hij (ev. ook je moeder) recht heeft op een kopie van het document dat de bank heeft ingevolgd.

(voor de andere beslagen geldt het zelfde; maar voor die brandkast heb je direct een aanspreekpunt in hoofde van de bank)

Reclame

Kathleen1
Topic Starter

#4 , 29 dec 2006 19:52

Bedankt Dino voor het snelle antwoord! De verzegeling van de kluis was in opdracht van het parket. Mijn oom is hierachter gekomen via het vredegerecht.

Kan dit zomaar: 25 000 euro eisen en dan beslag laten leggen voor een bedrag dat v??l hoger is?
Ik heb de indruk dat mijn tante alle geldbronnen wil afsluiten om ons te dwingen 25 000 euro te betalen die we nooit gehad hebben. Indien de kluis van mijn grootmoeder niet snel vrijgegeven wordt, draaien we op voor zo'n 600 ? 700 euro per maand voor het rusthuis van mijn grootmoeder.

wolf2

#5 , 29 dec 2006 20:46

Ik vrees dat tante klacht heeft ingediend met burgerlijke partijstelling zodat het parket MOET optreden. Het parket heeft dan blijkbaar bewarend beslag gelegd op toch wel heel wat goederen.

Uw tante kan natuurlijk eisen wat ze wil, maar ze zal het ook moeten bewijzen. Toch blijkt het parket haar in een zekere mate alvast te willen geloven.

Ik vrees inderdaad dat de kluis nog een tijd geblokkeerd zal blijven. Anderzijds moet het mogelijk zijn om via tussenkomst van de rechter in elk geval de betalingen te doen aan het rusthuis.

Maar meer kan ik niet verzinnen. Uw vader heeft dringend een advocaat nodig.

Kathleen1
Topic Starter

#6 , 29 dec 2006 21:29

bedankt Dino, je bent een engel! Nu weten we wat ons te doen staat.

j.demoor

#7 , 30 dec 2006 10:36

?Art.1167.De ontzegeling kan aan de vrederechter worden gevraagd door degenen die aanspraak maken op een recht in het gemeenschappelijk vermogen, in de nalatenschap of de onverdeeldheid, door degenen die de zegels hebben doen leggen of door de schuldeisers die een uitvoerbare titel bezitten of wier titel door de vrederechter wordt erkend, onverminderd de rechten in de zaak zelve.Art.1168.De ontzegeling wordt gevorderd bij een aan de vrederechter gericht verzoekschrift, ondertekend door de partij, haar gemachtigde die door de rechter is erkend, haar notaris of haar advocaat.?(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Kathleen1
Topic Starter

#8 , 30 dec 2006 14:49

Bedankt!!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”