Baas leest e-mails mee

Louic
Topic Starter

Baas leest e-mails mee

#1 , 09 jan 2011 09:00

Beste,`

Recent zijn wij te weten gekomen (via een tip van de externe IT-verantwoordelijke) dat alle inkomende en uitgaande mails van alle gebruikers (familiebedrijf met slechts 3 bediendes) op de bedrijfs mail-server worden bijgehouden in een log, en systematisch worden 'meegelezen' door de baas. Via de IT-verantwoordelijke hebben we ook even (onofficieel dan wel) inzage gekregen tot die log, hier hebben we zelfs kunnen vaststellen dat de mails in submappen gezet worden per onderwerp en belang. Zo was er oa een map waar ik plots mails zag staan die ik ooit naar mijn vrouw stuurde... Kan u mij concreet vertellen wat wij best in deze situatie kunnen doen, want officieel weten wij dit immers niet... Ik voel me in mijn privacy serieus geschonden en zie een onderling overleg -gezien de kleine omvang en het familiaal karakter van het bedrijf- met mijn baas hierover niet zitten. Vermoedelijk duurt deze controle van het mailverkeer al een jaar of zes. Ik overweeg heel erg -ondanks het feit dat ik er 11 jaar werk- mijn ontslag te geven en ander werk te zoeken, kan ik voor de schending van mijn privacy eventueel aanspraak maken op een schadevergoeding?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 09 jan 2011 09:45

Vooorzover ik weet mag dat. Het e-mailadres is eigendom van het bedrijf, en wordt voor het bedrijf gebruikt. Het zou wat anders zijn, mocht hij uw persoonlijk e-mailadres controleren. Ook na uw vertrek zullen die e-mails gelezen worden; ze zijn bedrijfsgerelateerd : ze worden niet privé naar u verzonden, maar naar de persoon die een bepaalde taak in het bedrijf uitvoert. Privémail hoort op een privémailadres.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg

#3 , 09 jan 2011 10:00

Blijkt niet zo eenvoudig te zijn, sorry. Artikel in de Standaard hierover : http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =JOBAT_993" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2011 17:30

Is een grijze zone maar er zijn richtlijnen
Algemeen kan men stellen dat de werkgever ENKEL de hoeveelheid en frequentie en zo mag controleren.
Vb mijn werkgever mag zelfs de post die OP MIJN NAAM persoonlijk binnenkomt niet openen.
Hij mag ook mijn emails niet lezen noch controleren.
Zaken die duidelijk voor de dienst bestemd zijn worden wel geopend en wij hebben (beleidsfuncties) wel iemand die tijdens onze afwezigheid onze briefwisseling kan openen.
Mails echter niet dat kan niet wegens paswoorden enz ..
Onze IT afdeling heeft eveneens een log en kunnen zelfs bij problemen alles terugplaatsen.
Er zijn richtlijnen opgenomen in het arbeidsreglement en wij hebben allen een document moeten ondertekenen op gebruik internet en mails en tevens op de databanken die we kunnen gebruiken kwestie van (beroeps)geheimhouding.

Neem contact op met uw vakbond want volgens uw beschrijving kan het dus helemaal niet.
ALS uw werkgever zelf die gegevens kan lezen gaat hij goed in de fout en is zelfs strafbaar zonder meer.

lees links
http://www.advocaten-leuven.be/pages/ac ... .asp?ID=94" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hrsquare.be/nieuws/internet- ... p-het-werk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/35n4/hendrix.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
waaruit dit stukje
"""Het afluisteren van telefoongesprekken wordt dan weer geregeld door het strafrecht, zonder specifiek voor de arbeidsverhoudingen bedoeld te zijn. Het is er evenwel toch op van toepassing. Enerzijds is er de strafrechtelijke bescherming van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven(54) die een aantal bepalingen bevat betreffende het telecommunicatiegeheim, en die ondertussen gewijzigd is door de Wet van 19 december 1997.(55) Anderzijds werden in het strafwetboek de bepalingen van 259bis en 314bis ingevoerd bij Wet van 30 juni 1994 ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer tegen het afluisteren, kennisnemen en openen van privé-communicatie en -telecommunicatie. Het moge duidelijk zijn dat deze bepalingen niet alleen van toepassing zijn op telefoongesprekken maar ook op telefaxberichten en e-mailberichten.
De belangrijkste vaststelling is hier dat de strafwet een verbod instelt tot schending van het communicatiegeheim, ook wanneer het professionele communicatie betreft, tenzij er toestemming is van alle deelnemers. Deze bepalingen beperken dus op vrij absolute wijze de werkgeversbevoegdheden in de onderneming, en geven een zeer ruime bescherming aan de privacy van de werknemer. """

Louic
Topic Starter

#5 , 09 jan 2011 18:06

Franciscus,

Alvast bedankt voor de feedback. Maar wat doen we met het feit dat we officieel niet op de hoogte zijn van deze praktijken? We zijn dit enkel te weten gekomen door de externe IT'er die ons dit liet zien... We hebben van hem wel de login en paswoord van de LOG met submappen gekregen (op dus -volgens mij- illegale wijze...). Als ik gewoon via de vakbond ga, zal mijn baas van zodra hij een brief of klacht krijgt, gewoon de submappen met mails wissen, en zeggen dat dit een gewone algemene LOG is waar hij nooit zelf op kijkt... Kan ik niet -voor hij iets in de gaten krijgt- met de login en paswoord die ik -wel op illegale manier- verkregen heb een vaststelling laten maken door een gerechtsdeurwaarder of dergelijke?

PS Kan ik aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming...?

Eddy

#6 , 09 jan 2011 19:27

Wie betaald er U om gedurende de werktijd persoonlijke e-mails te lezen? Ik vind dat je een hele goede baas hebt die dat toelaat, vele andere zouden u ontslag geven hiervoor. Wees heel blij en laat in het vervolg niet meer toe dat men u e-mails stuurt. Uw baas moet zo al zoveel betalen voor het personeel.

float
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 jan 2011 19:30

Bel eens naar de privacycommissie. Er werken daar mensen die officier van gerechtelijke politie zijn en dus kunnen optreden.
Qua bewijs stelt er zich inderdaad een probleem als u normaal niet op de hoogte mag zijn van die login en wachtwoord. Je kan misschien wel printscreens laten nemen door de IT'er die die dan aan jou geeft. Ik zie daar niet onmiddellijk een probleem met het bewijs.

@Eddy: een werkgever kan niet onmiddellijk overgaan tot ontslag.

Vandebos

#8 , 09 jan 2011 19:36

Wie betaald er U om gedurende de werktijd persoonlijke e-mails te lezen? Ik vind dat je een hele goede baas hebt die dat toelaat, vele andere zouden u ontslag geven hiervoor. Wees heel blij en laat in het vervolg niet meer toe dat men u e-mails stuurt. Uw baas moet zo al zoveel betalen voor het personeel.

Vele andere werkgevers zouden uw advies een dure grap vinden gelet op de cassatie arresten die duidelijk stellen dat wanneer een werkgever zijn personeel communicatiemiddelen verschaft hij dit personeel niet kan verbieden dit niet voor privédoeleinden te gebruiken met dien verstande dat het privégebruik geen belemmering mag vormen voor het verrichte werk.

Eddy

#9 , 09 jan 2011 19:48

en... de morele kant van de zaak???

Franciscus

#10 , 09 jan 2011 19:58

We leven niet meer in de middeleeuwen en slavenarbeid is echt niet meer van deze tijd.
Langs de andere kant kan ik wel volgen. Persoonlijk vind ik het ook niet kunnen dat men uren op internet zit - bij ons zijn een aantal sites en systemen geblokkeerd en dat helpt al veel.

Turaki

#11 , 09 jan 2011 20:37

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben, dat wie voor zijn werk vrij kan beschikken over een telefoon (zowel GSM als vast toestel, vb op je buro), tot maximaal 7 minuten per dag deze mag gebruiken voor privédoeleinden, zonder hiervoor toestemming te moeten vragen, of deze kosten terug te betalen. Weet wel niet meer of dit enkel kon tijdens de pauzes, of altijd. Hiervan vertrekkende lijkt het mij logisch dat vrij gebruik van internet en mail ook kan, al dan niet beperkt (voor het gebruik van internet en mail tijdens de pauzes bijvoorbeeld gaat de baas trouwens geen extra kosten hebben, tenzij je in die beperkte tijd er in slaagt om zeer grote bestanden te downloaden)

Vandebos

#12 , 09 jan 2011 22:51

Goede afspraken maken tevreden personeel.

Je kan tegenwoordig met een moderne telefooncentrale ook verscheidene instellingen plaatsen zodat bv voor werk gesprekken een code 012 dient gebruikt te worden voor privé een code 011 (of eender welke andere combinatie natuurlijk) dat gesprekken zonder code onmogelijk zijn. Dat bij een overschrijding van de gemiddelde kost voor werkcommunicaties met meer dan 20% de gemaakte communicaties worden nagekeken, dat alle kosten voor privégesprekken die de €5 -€10/maand te boven gaan worden aangerekend.

Met gsm's kan je eenzelfde afspraak maken met je provider. (De onze biedt dit toch aan)

Voor internet zal een beetje zoeken de gemiddelde it'r zeer snel een aantal lijsten aanbieden van populaire websites die niet werkgerelateerd kunnen zijn die je met weinig moeite kan incorporeren in je proxieserver of firewall. Nadien helpt het regelmatig checken van de top 40 bezochte websites in het bedrijf (algemene top40 die niet gepersonaliseerd is) wel om de lijst te blokkeren sites up to date te houden. ( als er één ding is dat sneller reist dan erotische powerpoints zijn het wel url's van leuke websites..)

De morele kant van de zaak? De tijd dat je iemand lock, stock and barrel "bezat" tijdens de werkuren is reeds geruime tijd voorbij. Van personeel verwacht je dat het zijn taak uitvoert en dat het zijn gezond verstand gebruikt met de hem ter beschikking gestelde middelen. Als blijkt dat dit aan iemand dient uitgelegd te worden dan doet men dat op een kordate doch vriendelijke manier. Heeft dit geen nut dan zijn er allerlei begrenzers die je kan instellen voor de persoon in kwestie en die zeer snel aan iedereen duidelijk maken wat kan en wat niet kan.

Hou de teugel te strak en je zal spoedig een verhoging in het verloop van je personeel zien of prestaties die ondanks alle beperkingen toch niet noemenswaardig stijgen.

Eigen ervaring als it'r met 200 mensen die deels geselecteerd worden op zelfstandig kunnen werken en een zekere extrovertheid leert dat de stok veel groter lijkt als men dreigt de wortel weg te nemen... en dat op een objectieve wijze ook doet bij diegenen waar het nodig is.

Franciscus

#13 , 10 jan 2011 10:27

Dat laatste : is dat niet eigen aan IT- ers ?? Ik heb er ook thuis zo een rondlopen :lol:

Vandebos

#14 , 10 jan 2011 10:31

We rule the universe...

Franciscus

#15 , 10 jan 2011 10:41

Ik heb altijd gedacht dat de de advocaten waren :roll:

Terug naar “Privacy-bescherming”