Het huis dat ik huur is oud (heeft nog een voulte en een aardappelkeldertje...), maar toen ik hier kwam wonen in september 2008 zag alles er goed uit. Als alleenstaande mama vond ik dit huis toen geschikt voor mijn klein gezinnetje (dochter, die ik echter al twee jaar niet meer heb gezien, ander probleem reeds uiteen gezet op dit forum)
Het huis is nergens geïsoleerd, overal enkele beglazing, in de winter is het hier onmenselijk koud (mijn electrabel faktuur =130 euro/maand, en de enige verwarming die ik heb is een oude gaskachel in de living... In de zomer bloedheet. Ik slaap dus meer in de zetel dan in de slaapkamer want daar is het zodanig koud dat de condens (die zo overvloedig is ik 's morgens een plas water op de grond vind) gewoon aanvriest aan de binnenkant van de vensters!
De plafonds in de kamers zijn houten vierkanten tegels, vol van de vochtige plekken, je hoeft maar eens goed te duwen op die tegels en je gaat er dwars door!
Er zit een groot gat in de schoorsteen waardoor de regen naar binnen stroomt, tot op de 1 cm dikke stukjes piepschuim die de huisbaas heeft gelegd boven de houten plafondtegels op de zolder (logisch dat het plafond zeiknat is!). Op het piepschuim liggen wat planken zodat je niet door het plafond zou schieten terwijl je op de zolder probeert te lopen, en daar stopt het ook.
De badkamer is een al even grote ramp, zowel het behang als de voegen tussen de tegels als de pvc is erg aangetast door zwarte schimmel. Er is niks van ventilatie buiten een soort gat dat ze in de muur tussen de badkamer en de garage hebben gemaakt, die echter vol zit met allerhande vuil. Het ventilatieroostertje dat ze voor dat gat hebben geplaatst oogt schoon maar das ook al...
In de gang naast de voordeur is de ganse muur nat, door vocht dat uit de grond naar boven komt, de kelder staat regelmatig onder water, vanwaar het komt weet ik niet precies, het is in ieder geval van uit het plafond ergens want de trappen zijn ook nat...
Vandaag voor de zoveelste keer weer een keuken vol van die vieze naaktslakken... Opeens zijn die beesten daar, vanwaar ze komen weet ik niet, maar ook dit wijst erop dat dit huis erg aangetast is door vochtinsijpeling etc.
Ik heb de huisbaas een tijd geleden aangesproken over de vochtige binnenmuur, het enige wat ik als antwoord heb gekregen was "tja, das gewoon wat vocht vanuit de grond", en daarmee was de kous af.
ook wat de schimmel in de badkamer betreft werd ik met een ontwijkend antwoord afgewimpeld...
Ik betaal 450 euro huur per maand voor dit krot, de enige reden dat ik hier nog ben is omdat ik een hele grote tuin heb waar mijn vier honden plaats genoeg hebben om te ravotten, en ik vrees dat ik niet zo snel een andere woning zal vinden waar vier honden toegelaten zijn...
Toch vind ik dat ik in deze omstandigheden niet verder kan en mag leven. Ik ben 2 maand zwanger, het is ongezond hier te leven.
Wat moet ik hier mee aanvangen? De huisbaas zal wel geen dubbele beglazing laten steken, het huis laten isoleren, enfin, in het kort, het huis opknappen zodat het tenminste leefbaar is. Ik kan toch zelf deze zaken niet bekostigen want het is een huurhuis?
De wooninspectie laten komen? En dan? Dat zal tegen de borst stuiten van de huisbaas vrees ik (mensen zijn al voorbij de tachtig jaar), wie weet zegt hij mijn contract op en sta ik daar zonder andere woning...
Kan iemand raad geven aub?