Mijn partner was in September een aantal dagen afwezig door ziekte. Hij verwittigde de werkgever onmiddellijk, bezocht onze huisarts en stuurde zijn ziektebriefje onmiddellijk op. Een dag later kreeg hij het bezoek van een controlearts, die de diagnose van de huisarts bevestigde. Meer dan een maand later, merkte mijn partner zelf dat er een paar dagen "onwettige afwezigheid" op zijn aanwezigheidsfiche stonden, waarop hij contact heeft opgenomen met de personeelsdienst. Daaruit bleek dat het ziektebriefje van onze huisarts nooit door de werkgever ontvangen werd. Bovendien beweert de werkgever ook het certificaat van de controle-arts niet te hebben ontvangen. Mijn partner heeft toen stappen ondernomen om een duplicata van het certificaat aan onze huisdokter te vragen, en dat samen met een kopij van de brief van de controle-arts aan de werkgever overhandigd. Men meldde hem toen dat hier geen vervolg op zou komen en dat de zaak zo is opgelost. Nochtans werd hem een bedrag ingehouden op zijn laatste loonbrief (13de maand december 2007), zonder dat hij hiervan op de hoogte werd gesteld. De personeelsdienst zegt hem dat - gezien het tweede certificaat niet binnen de maand werd ontvangen - dit volledig correct is door de bedrijfsjurist werd ondersteund. Is dit wettelijk? Er was namelijk geen betwisting door de controle-arts, hier wordt niets over vermeld in het arbeidsreglement, en bovendien heeft de werkgever nagelaten mijn partner te verwittigen van eventuele gevolgen van deze aard. Graag uw input.
Met vriendelijke groeten,
Ilse