Ik ben onlangs gestart met een onderneming in bijberoep en heb gekozen voor de vrijstellingsregeling van BTW. Ik weet dat ik op mijn uitgaande facturen moet vermelden "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk", maar ik weet niet goed hoe ik de 'berekening' moet doen.
Ik heb al wat rondgekeken op het net, bv. http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vrag ... chise5.htm, maar ik vind nogal tegenstrijdige dingen.
Volgens de site hierboven vermeld mag ik
Op een andere site vind ik dan :geen BTW in rekening moeten brengen aan zijn klanten (mag dit trouwens niet)
Voorbeeldje:Hij koopt producten aan incl.btw zonder aftrekbaarheid, op zijn winstmarge wordt geen btw gerekend, het totaalbedrag van de factuur is de som van ("aankoop incl.btw"+ zijn winstmarge), op de factuur dient dan enkel "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk" te staan.
Ik koop een product aan bij mijn leverancier voor 100€ excl BTW. Ik ontvang van hem een factuur van 121€, de 100€ + 21% BTW.
Laten we zeggen dat ik 10% marge wil hebben op dit product. Hoe maak ik nu de factuur op naar de klant?
Wordt dit als 'eenheidsprijs' dan 121€ + 10% (aankoop inclusief BTW + marge), 0€ BTW (mag ik niet aanrekenen) en dus een totaal bedrag van 133,1€?
Of moet de 'eenheidsprijs' de aankoopprijs exclusief BTW zijn + marge (100 + 10%), wat dus een totaal zou opleveren van 110€?!

Dat laatste is wat ik afleid uit de tekst die ik vond op de eerste site van FOD financiën. Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb! Op deze manier zou ik minder aanreken aan de klant dan ik zelf betaal. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn! Anders zou ik verplicht zijn om een marge te rekenen van ten minste 21% om mijn eigen kosten te dekken, zonder dat ik er iets aan overhoudt.
Kan iemand dit aub wat verduidelijken voor mij?
Alvast bedankt,
Tim Wuytens