Duurtijd tussen einde onderzoek en voorkomen rechtbank?

Rogeu
Topic Starter

Duurtijd tussen einde onderzoek en voorkomen rechtbank?

#1 , 07 sep 2010 16:39

Hallo,
Ik heb op 21 januari 2010 mij shuldig gemaakt aan smaad aan de polie, in de vorm van openbare dronkenschap, in die toestan dheb ik blijkbaar de hulpdiensten valselijk opgebeld. daarop werd ik gearresteerd. Mijn gesm die is toen inbeslaggenomen, en die heb ik eind juni al mogen gaan ophalen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te mechelen. Nu is mijn vraag, wanneer zal dit ongeveer voorkomen. Wat is de gemmidelde tijd dat er gaat tussen het einde van een onderzoek en het voorkomen zelf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2010 17:31

Openbare dronkenschap is inbreuk besluitwet 14.11.1939 --- 1ste maal geldboete
Smaad als men dronken is ????? smaad is wetens en willens
dronkenschap is nu net niet over zijn 'geestesvermogens' beschikken :lol:
Bent u gehoord over die smaad - is dan een afzonderlijk PV van de openbare dronkenschap gezien 1 - voor politierechtbank en 2 voor correctionele RB is.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 sep 2010 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogeu
Topic Starter

#3 , 07 sep 2010 17:45

Wel. Ja het zijn twee PVs geworden. echt niemand een idee van de tijd tss onderzoek en voorkomen in mechelen liefst dan nog.

Reclame

Franciscus

#4 , 07 sep 2010 18:28

Heel grof: politierechtbank een jaar
correctionele 3 jaar -
En wat hebt u dan verklaard (bij nuchterschap) aan de politie??
U hebt zo een Pv van verhoor met een nr ...geef daarvan eens de eerste gegevens dus het echte nummer achteraan hoeft niet .
Het zal dus iets zijn van Me.cijfer cijfer.letterletter(of cijfer).en dan het echter PV nr.
Wat hebben de inspecteurs in hun verslag geschreven - want daarover MOETEN ze u toch gehoord hebben ...
Zo iets van u hebt gezegd - gedaan enz ... wat hebt u hierop te verklaren...

Rogeu
Topic Starter

#5 , 07 sep 2010 19:51

nummer bovenaan pv is ME.92.L1001060/2010. ik heb verklaard dat ik mij flarden van de avond herinner. Maar dat ik niets weet van mijn arrestatie of de feiten die men mij voorschotelde. Ik heb wel gezegd dat als die feiten juiest zijn ik dit normaal gezien nooit zou doen en dat het daarom zeker door de hoeveelheid alcohol moest zijn.

Rogeu
Topic Starter

#6 , 07 sep 2010 19:52

3 Jaar als het correctionele is? Ik had op eerder gehoopt. Ik heb een verhaal gehoord van iemand die drugsfeiten had gedaan en die kwam na circa een jaar al voor de correctionele.

Franciscus

#7 , 11 sep 2010 12:40

Periode zal vermoedelijk wel korter zijn maar je hebt natuurlijk de verjaringstermijnen enz normaal als een zaak rond is zal men vorderen
Als u nog geen voorgaanden hebt is de kans HEEL groot dat het wordt geseponeerd - of een schikking wordt voorgesteld - betaal x € en zaak gesloten.
Smaad moet iets zijn wat men wetens en willens doet... als men dronken is is dat nogal moeilijk. Het kan wel weerspannigheid zijn en enkelvoudige slagen. Waarbij het geroep en getier als 'illustratie' door de rechtbank zullen beschouwd worden.
Als ik me niet vergis is 92 code politierechtbank - smaad zou een veel lagere code hebben.

Om een idee te geven : een dokwerker die de inspecteur ' he motje' noemt .... dat is een woord in zijn leefwereld
Een ingenieur die de inspecteur aanspreekt met een verkleinwoord ' he inspecteurreke' dat is wel mogelijk smaad omdat dat wetens en willens gebeurd.

Ook uitspraken zoals ' ik zal ervoor zorgen dat je uw klap aan de haak kan hangen - ik ben een goede vriend van de burgemeester/korpschef en die zal u wel eens ....' in nuchtere toestand .... ga je problemen hebben'
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 jan 2011 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogeu
Topic Starter

#8 , 05 jan 2011 16:20

Bedankt voor de informatie. Code 92, weet U waar die wel voor staat? En hebt u enig idee of deze zaak nog zal voorkomen voor september 2011. Het onderzoek is afgesloten begin maart 2010.
Het probleem is dat ik tot september 2011 in het buitenland zit voor werk.

Franciscus

#9 , 06 jan 2011 00:04

Ik heb vorige maal iets over het hoofd gezien. U hebt de hulpdiensten gebeld zonder reden en DAT kan wel als smaad worden aanzien.
Ik denk hier aan diegene die enkele jaren geleden belde dat er bommen lagen in een aantal stations en op een aantal bussen.
Dat is toen uitgebreid op het nieuws geweest. De rekening van federale en lokale politie en de andere hulpdiensten spoorweg en de lijn liep in de tienduizenden euro. Maar dan moet je ook vervolgt zijn geworden voor DIE feiten.
Het PV voor de correctionele RB moet ook een ander nr hebben. Staat op de beslagname staat.
In elk geval al melden aan uw kwartieragent en een brief naar de griffie sturen kan ook helpen maar dan moet je wel de juiste PV nr hebben.
Deze aanvragen bij de politiedienst die u toen hebben opgepakt.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 jan 2011 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogeu
Topic Starter

#10 , 06 jan 2011 12:13

Danku voor de info. Komt dit dan voor de politierechtbank en daarna voor de correctionele? of wordt dit in een zaak behandeld?
En indien het voor beide komt, is het dan eerst de politierechtbank en dan de correctionele?
Dit zou dus nog zeker voor september 2011 kunnen voorkomen bij de correctionele?
Want men had mij gezegd dat dit nog lange tijd kon dure, zo rond de 2 jaar voor dit bij de correctionele komt na het afsluiten van het onderzoek. Hier in Mechelen althans.
Franciscus u hebt echt wel een zeer grote en grondige kennis van het recht, proficiat hiervoor

Franciscus

#11 , 08 jan 2011 10:12

Twee afzonderlijke feiten twee afzonderlijke processen EN andere griffie en andere 'interne regels'
Maar gezien eenheid van opzet zal/kan men de zaak samenvoegen en dan is het de correctionele rb
Misschien best met de PV nr en je verhoorbladen toch al eens naar een advocaat gaan die kan dan ' in uw naam optreden'
Was daar een proces verbaal van verhoor NA arrestatie bij .. dan is dat het correctionele.
Zijn er vingerafdrukken en foto genomen??

Rogeu
Topic Starter

#12 , 09 jan 2011 15:44

Franciscus,
Er zijn geen fotos genomen en geen vingerafdrukken. ik heb bericht gekregen dat mijn gsm op 10 maart 2010 is neergelegd op de griffie, gewoon even uit nieuwsgierigheid: is dit dan de datum van afsluiten onderzoek? Ik heb wel mijn gsm kunnen ophalen eind juni. Moet die normaal gezien niet bijgehouden worden tot na het proces. Er waren ongeveer 1à agenten en een ambulance ter plaatse gekomen en het heeft een 20 minuten geduurd, dan werd ik gearesteerd. Denkt u dat de kosten bij mij ook in de tienduizenden euros gaat lopen? Ik heb een rein strafblad en ben 20 jaar oud, kom ik in aanmerking voor probatie of opschorting.
Ik ga in ieder geval een advocaat contacteren hierover en ga proberen zelf aanwezig te zijn op de rechtbank. Is er een manier om te weten te komen wanneer de zaak op de rol staat?

MVG

Rogeu
Topic Starter

#13 , 19 jan 2011 23:38

Kan ik bij de griffie neit vragen wanneer mijn zaak voorkomt?

Terug naar “Andere”