Hoi iedereen
Mijn vraag gaat over de speekseltest.
Deze test toont enkel (recent) gebruik aan, niet of iemand onder invloed is. Dit in tegenstelling tot een alcoholtest, die wel degelijk aantoont hoeveel ethanol iemand in zijn bloed heeft zitten (op basis van de gemeten alcoholconcentratie in de uitgeblazen alveolaire lucht (lucht uit de longblaasjes)) en of die persoon al dan niet nog onder invloed is. Ook de bloedtest die volgt op een positieve speekseltest, toont enkel gebruik aan, niet of de aan de test onderworpen persoon op die moment nog onder invloed was.
Aangezien het nodig is om te testen of iemand onder invloed is in het geval van alcohol (het vermoeden van een agent of iemand al dan niet onder invloed van alcohol is, is niet voldoende voor een rechtbank, en terecht), gaat dan dezelfde ballon niet op voor de speekseltest? Uiteraard probeer ik hier niet te zeggen dat drugs legaal zijn (ook cannabis, met het gedoogbeleid, is illegaal), maar de speekseltest (en bloedproef die erop volgt bij positief resultaat) toont toch alleen maar gebruik aan, terwijl het doel van de speekseltest toch hetzelfde is als de alcoholtest: Mensen die onder invloed van een drug (incl. alcohol) aan het verkeer deelnemen, uit het verkeer te halen.
Is dit geen schending van privacy (het achterhalen van iemand's druggebruik)? Is een positieve speekseltest (die dan ook nog eens een foutenmarge van 7 à 10% heeft, gigantisch!) en bloedtest een geldige reden om iemand's rijbewijs af te nemen (eerst als veiligheidsmaatregel, waar ik kan inkomen, maar het daaropvolgend rijverbod?), ook al is die persoon op dat moment niet onder invloed (wat dus niet objectief kan vastgesteld worden dmv speekseltest/bloedproef)? Is het resultaat van de tests (die dus aantonen of iemand (heeft) gebruikt) dan nog wel van belang in het verkeer?
Om een voorbeeld te geven: De werkzame stof(fen) in cannabis is THC (en nog andere cannabinoiden). THC wordt snel door het bloed afgegeven aan vetweefsel, welk het daarna terug heel traag afgeeft aan het bloed (voel je niets van (kan tot wel 7 dagen duren eer het uit je vetweefsel en bloed is, en de metabolieten van THC (THC-COOH, waarop getest wordt) nog veel langer (7 a 10 WEKEN)). Van een 'gewone' joint (cannabissigaret) ben je ongeveer maximum 3-4 uur onder invloed, en dan heb je te maken met een vrij sterke soort. Een ietwat regelmatige blower test ook veel langer positief dan de vooropgestelde 14 uur na de laatste joint.
Dus iemand die pakweg daags/tweedaags een jointje rookt, zal waarschijnlijk positief testen tijdens een drugscontrole wegens de joint die hij/zij de dag ervoor heeft gedaan. Dit terwijl de persoon in kwestie hoogstwaarschijnlijk bij zijn volle positieven is (tja, tenzij die 's morgens nog eentje opsteekt)!
Ik ben op de hoogte dat de politie adhv een checklist nagaat of iemand aan een speekseltest onderworpen moet worden. Daar gaat dit niet over . Die checklist is afhankelijk van de agent en biedt ook geen uitsluitsel over al dan niet onder invloed zijn.
Alvast bedankt!
edit: @Fransicus: ik ben er zeker van dat de boodschap wel overkwam. Speciaal voor u toch aangepast. Maar daarmee heb ik geen antwoord op mijn vragen.