Beste
Enkele vraagjes maar eerst schets ik even de situatie.
De neef van mijn overleden vader is momenteel zeer ziek, hij ligt in het ziekenhuis en het gaat niet goed met hem. Mijn overleden vader, zijn zus en zijn broer zijn zijn dichtste familie. Mijn moeder zorgt al sinds jaren voor de neef van mijn vader (ze gaat er kuisen, wast voor hem etc.) + ze heeft een volmacht over zijn rekeningen. De rest van de familie komt bij hem niet meer over de vloer.
Sinds hij in het ziekenhuis ligt, betaalt mijn moeder zijn rekeningen. Ze heeft ook al enkele dingen gekocht zoals verzorgingsproducten, pyama's voor in het ziekenhuis. Ze gaat dagelijks bij hem op bezoek. M'n eerste vraag: mag ze dat? Waarschijnlijk zal de rest van de familie, als hij overlijdt, hier een 'drama' van maken. Ze heeft ook niet alle rekeningetjes bijgehouden. Ik wil niet dat ze daarna in problemen komt.
Tweede vraag: vorig jaar hebben ik en mijn zus van hem elk 12000 euro gekregen, gewoon via overschrijving, er staat verder niets van op papier. Moeten hier nog successierechten op betaald worden?
Wat gebeurt er als hij sterft? Waarschijnlijk zal mijn moeder alles moeten regelen voor de begrafenis? Kan en mag zij dit? Facturen?
Hoe gaat dan alles in zijn werk (hij heeft nog een huis, een appartement aan zee, een auto...)? Kunnen wij daar aanspraak op maken?
Ik zou het erg voor haar vinden, dat ze na al de moeite dat ze doet, 'bestraft' wordt en iemand anders die nooit naar hem heeft omgekeken, met alles gaat 'lopen'.
Kunnen we nu nog iets laten opstellen bij een notaris?
Graag een antwoord op mijn vele vragen.
Alvast bedankt!
Mvg
Fiene