#6 , 20 dec 2010 18:21
Voor alle duidelijkheid: wat jij zou willen is het volgende:
Op 1 januari 2011 krijg je je vergunning. Dan pas mag je publiciteit beginnen maken en klanten werven. Je sluit je eerste contract met een klant bijv. op 20 februari 2011. In de tussenperiode tussen 1 januari en 20 februari wil je geen premie betalen.
Vraag het gewoon aan je makelaar of verzekeraar, maar ik denk dat ik het antwoord nu al ken. Jouw voorstel komt er immers op neer dat de verzekeraar al dekking verleent - en dus in risico is - vanaf 1 januari, maar pas premie krijgt vanaf 20 februari. Het feit dat je in die tussenperiode nog geen contract hebt met een klant belet niet dat er al wel dekking is onder het verzekeringscontract.
Het is trouwens niet omdat je nog geen contract hebt met een klant dat je geen beroepsfouten zou kunnen maken waarvoor de verzekering dekking moet verlenen. En hoe gaat de verzekeraar weten wanneer jij je eerste contract met een klant afsluit ? Je tekent het contract op 20 februari, begint te presteren, maar meldt dat pas aan de verzekeraar op 20 mei ...
Kortom: wat jij wil kan wettelijk ... op voorwaarde dat je een verzekeraar vindt die bereid is om dekking te verlenen zonder daarvoor premie te ontvangen. En als je zo iemand vindt, moet je mij toch zijn naam eens doorgeven.