Dag iedereen,
Ik ben in een vervelende situatie terechtgekomen. De situatie is heel specifiek dus plaats ik mijn post maar hier. Ik ben momenteel IT consultant en in een vorig leven als student - ik spreek over 3 jaar geleden - maakte ik voor jan en alleman websites voor een schappelijke vergoeding via een onkostennota.
Voor een specifiek printing-bedrijf maakte ik een website en aangezien ze een beetje in de knoop lagen op IT vlak, stelde ik hen voor om een goedkope webserver te huren in Duitsland. Tot op heden staat hun website, mail en FTP hier op. Aangezien niemand iets kende van servers nam ik de rol van administrator op (onvergoed). Één jaar later kwam een andere klant in de problemen met zijn hosting, dus deed ik iets "onetisch" en plaatste de site ook op die server, met de bedoeling om dan zo snel mogelijk die site na korte tijd weer te verhuizen.
Ondertussen werd ik papa en had ik mijn eigen problemen op te lossen, dus was ik vergeten om die site een permanente plaats te geven. Deze site staat nu nog steeds op hun server. Het is een peulschil om op te zoeken welk IP adres met welk web adres verbonden is, dus kwam gisteren uit dat die site nog steeds op hun server gehost staat.
Uiteraard (en met recht & reden) was de verantwoordelijke van dat printing-bedrijf behoorlijk boos en maakte hij me bang (geen dreigementen ofzo, maar hij stelde zich wel heel assertief op).
Nu vraag ik me af: is dit juridisch strafbaar? Ik vrees dat ongeoorloofd gebruik van andermans goederen strafbaar is, maar in welke mate? De webserver kost €50 per maand, en de website die er ongevraagd op stond nam maar een fractie (nog geen percent) van de capaciteit van die server in beslag. Ook heb ik nooit een euro gevraagd voor de hosting van die website. Ik heb er dus geen persoonlijk voordeel uit gehaald.
Wat gebeurt er best? Neem ik beter eerst een advokaat bij de hand vooraleer ik met de partijen praat?
Alvast bedankt voor jullie aandacht.