School - Klacht snelrijden

sonjochri
Topic Starter

School - Klacht snelrijden

#1 , 14 dec 2010 23:07

Beste mensen,

Op de middelbare school is er een leerkracht die een leerling (mijn zoon) te snel heeft zien rijden tijdens de middagpauze. De leerkracht heeft tijdens de schooluren persoonlijk naar de leerling gegaan om rijbewijs & leerlingenkaart te vragen. Deze heeft men zoon gegeven. De leerkracht heeft dit doorgegeven aan een leerlingbegeleider. Die heeft vervolgens mijn zoon uit de klas gehaald om zijn rijbewijs terug te geven en zijn leerlingenkaart. Daarbij heeft hij ook een notitie geschreven in de agenda voor mij bestemd dat het rijgedrag van mijn zoon als zeer gevaarlijk wordt genoemd. Er wordt vermeld dat de leerkracht die het heeft zien gebeuren gechoqueerd was. Vervolgens hebben ze mij nog gebeld en een brief gestuurd voor de zekerheid dat ik het persoonlijk heb te horen gekregen.

Mogelijk dienen ze klacht in.
Mogen ze mij zomaar lastigvallen met brieven, bellen en notities in de agenda? Mogen ze wel zomaar het rijbewijs vragen van mijn zoon? Wat kan de politie of zelfs het gerecht doen bij zo'n klacht? Er zijn geen bewijzen; een leerkracht die het heeft zien gebeuren. Ik vind het allemaal zeer belachelijk. Zeker omdat de leerkracht meldde dat hij gechoqueerd was en dat hij 1 uur geen les heeft kunnen geven om bij te komen?
Tijdens de middag mogen leerlingen naar buiten en men zoon was met de auto weg. Dat 'te snel rijden' zoals de leerkracht het zei was trouwens gebeurd op openbare weg en geen schoolterrein...

alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2010 23:24

Wat is het probleem?
Leerkracht 'kan' aangifte doen bij politie. Ook al is het feit buiten gebeurd.
In principe is uw zoon 18 en dus hebt u met de zaak niets te maken.
Het kan natuurlijk dat u mee het schoolreglement hebt getekend - wat ik nooit zou gedaan hebben gezien ik als 'ouder' geen enkele bevoegdheid meer heb over een meerderjarige zoon.

sonjochri
Topic Starter

#3 , 14 dec 2010 23:27

Waarom betrekken ze mij er dan bij? Dat ze me blijven lastigvallen is al iets en dat ze klacht doen voor iets dat een leerkracht heeft gezien buiten schooluren?
Dat is hetzelfde als een collega die je 180 heeft zien rijden op de autostrade en dan tegen de baas is gaan zeggen en de baas gaat er zich mee moeien?

Reclame

Franciscus

#4 , 14 dec 2010 23:33

U zal getekend hebben??

sonjochri
Topic Starter

#5 , 14 dec 2010 23:45

Neen. Mijn zoon heeft alle administratie zelf geregeld.

Veebee

#6 , 15 dec 2010 09:02

En hoe groot is de kans dat die klacht gevolg krijgt? Sinds wanneer is een leerkracht beëdigd om vaststellingen te doen?
Als iedereen zelf politie agentje gaat spelen, dan kan het hier nog plezant worden.

Wie zegt dat die leerkracht gewoon geen extra uurtje middagpauze wou want een uur geen les kunnen geven omdat iemand te snel rijdt, leuk
Als ik morgen iemand te snel zie rijden, ga ik dat ook eens tegen de baas zeggen, hij zal mij zien komen...

Lanox

#7 , 15 dec 2010 09:25

Waarom betrekken ze mij er dan bij?
Waarom maakt U hier zo een probleem van?
De school heeft ook een opvoedende taak (waardoor veel ouders denken dat zij hierdoor niets meer moeten doen, maar dat is weer een ander verhaal). Vindt U het dan zo raar dat de school Uw zoon probeert duidelijk te maken dat zo een gedrag niet kan en dat ze U als ouder bij dit proces betrekken? Of heeft U liever dat de school gewoon niets doet en dat de politie U op een dag één of ander droevig nieuws moet komen melden?

Lightning

#8 , 15 dec 2010 09:29

Ik treed de mening van Lanox bij. De school rekent erop dat u als ouder uw zoon wijst op zijn verantwoordelijkheden.

Vandebos

#9 , 15 dec 2010 10:44

Denk persoonlijk dat men langzaam af aan het zakken is naar een mentaliteit waar men effectief het gehele opvoedkundig proces van zijn kinderen overlaat aan de school. (wij betalen daar belasting voor niewaar!) en dat dan ook enkel positieve geluiden van zijn inderen wil horen van de school uit. Negatieve opmerkingen worden beschouwd als een invasie op de privacy (wat hebben die mannen zich te moeien met mijn gezin en hoe ik mijn kinderen opvoed) tenzij er natuurlijk wat ergs gebeurt, dan is het onmiddellijk: "waarom heeft de school ons niet eerder verwittigt?"

Franciscus

#10 , 15 dec 2010 10:47

In Antwerpen zijn er protocolscholen. Deze scholen geven 'alles' wat een storend element is door aan de politie.
Een leerkracht heeft een openbare functie. Aangiften van leerkrachten werden/worden door het Parket 'iets' hoger ingeschaald.
De politiecommissaris die de protocolscholen in zijn gebied begeleid zal zeker een 'gevolg' geven aan deze melding.
Het is uiteindelijk het parket dat beslist.

sniper

#11 , 20 dec 2010 19:38

waar is de tijd gebleven dat leraren nog een opvoedende rol hadden in de maatschappij en dat ouders blij waren als ze op wantoestanden attent gemaakt werden?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Privacy-bescherming”