verhuren van woning en waarborg

krissteenhaut
Topic Starter

Re: verhuren van woning en waarborg

#16 , 19 nov 2010 22:52

Sorry voor de vele vragen maar ik lig er een beetje wakker van en het is de eerste keer dat ik verhuur en waarschijnlijk te weinig weet van wat mijn rechten zijn.
Als ik nu de opzeg van het contract doe en het verkoop heb ik dan recht om te vragen of er al kopers komen kijken ? En zo ja, hoe lang op voorhand voor het einde van het contract mag dat ?
En als we samen moeten komen om alles te checken in welke staat het is, kan ik dan eisen dat ze dan de electriciteit nog niet hebben opgezegd zodat ik kan checken of alles nog naar behoren werkt ?
gtn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 20 nov 2010 00:09

U kan met bezoekers vanaf drie maanden voor het eindigen van de opzeg het pand bezoeken. U hebt hier een aantal mogelijkheden. Ofwel spreekt u telkens ruim op voorhand af met de huurders wanneer u zal langskomen of u heeft in het contract een clausule voorzien waar er normaal gezien 2 periodes van 3 uur per week in beschreven staan waarin u met bezoekers kan langskomen. In sommige contracten worden ook de dagen en uren vastgelegd waarop deze periodes vallen.

Indien dit niet het geval tracht u twee periodes van drie uur met de huurders af te spreken. Traditiegetrouw zijn dit woensdag avond van 18.00 tot 21.00 en zaterdag namiddag van 14.00 tot 17.00. Indien er met de huurders geen overeenstemming te bereiken valt doet u hen een laatste voorstel van deze aard per AS waarin u hen verzoekt u binnen de 7 kalenderdagen na kennisname of eerste aanbieding u schriftelijk mee te delen of ze akkoord gaan met uw voorstel of niet. Dat bij gebrek aan respons binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zonder verdere voorafgaandelijke waarschuwing op hun kosten de vrederechter zal verzoeken bij vonnis en tegen dwangsom bezoekuren vast te leggen.

U sluit af met: enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend bezorgd.

Voor vragen zijn we er.

De artikels in onderschrift kunnen ook helpen. :-)

immolaw

#18 , 21 nov 2010 21:25

Wat betreft de elektriciteit is het beter dat je de teller open laat staan, en gewoon een abonnement 'leegstaand huis' neemt bij Electrabel. Dat is een contract van onbepaalde duur, waarbij je geen vaste jaarlijkse kosten hebt, maar wel de verbruikte electriciteit wat duurder betaalt. De koper kan dan op elk moment de meter weer overnemen.
Dit geeft ook als voordeel dat tijdens de wintermaanden, je de verwarming (die meestal electriciteit nodig heeft) kan verder laten werken, zodat je geen vorstschade oploopt.

Reclame

Vandebos

#19 , 21 nov 2010 23:37

je betaald een bedrag à rato van € 10/maand. afrekening wordt gemaakt zoals normaal.

krissteenhaut
Topic Starter

#20 , 13 dec 2010 01:03

Hallo, de 14 dagen zijn verstreken en het is nog niet in orde. Schrijf ik nu een AS met een ingebrekestelling ? Hoe stel ik die brief op ? Wat moet er zeker in staan ? Hoe moet ik dat aanpakken als ik naar de vrederechter moet stappen ?

Vandebos

#21 , 13 dec 2010 11:21

Kan je even de kernpunten herhalen die je in het schrijven wilt plaatsen? Zal deze avond een poging wagen.

krissteenhaut
Topic Starter

#22 , 13 dec 2010 17:24

De brandverzekering is ondertussen in orde gebracht maar de waarborg nog steeds niet. Ik heb nu wel contact opgenomen met het ocmw om de waarborg getekend te krijgen door de documenten bij de bank op te vragen en het door de huurders te laten tekenen via het ocmw (die komen nog geregeld in contact met de huurders) en dan naar mij doorsturen om te tekenen.
Heel omslachtig maar het lijkt de enige manier (buiten de vrederechter) aangezien de huurders op de hoogte zijn maar het geen prioriteit vinden.
Naar verluid zou het geld door het ocmw gestort zijn (ik had dit gecheckt maar dit bleek niet zo te zijn. Ik heb het ocmw dan gecontacteerd en bleek dat het om een administratieve fout ging dat ze in orde gingen brengen) Dus dat moet eerst nog in orde gezet worden en dan kunnen we pas de papieren opvragen. Nu is de vraag of ik dat nog wat afwacht of toch al de volgende stap zet.

Vandebos

#23 , 13 dec 2010 18:30

Voor de opzeg? Deze dient minstens drie maand voor het vervallen van de overeenkomst betekend te worden. Het huurcontract komt te vervallen op 30 april. U heeft dus nog eventjes de tijd.

krissteenhaut
Topic Starter

#24 , 13 dec 2010 19:17

Ik heb in het AS schrijven die ik 14 dagen geleden stuurde ook vermeld dat het huurcontract niet meer verlengd kon worden.
Mijn vraag was niet in verband met de opzeg maar met de huurwaarborg.
Ik moet dus nog nieuws krijgen van het ocmw. Maar mijn vraag is of ik in tussentijd toch al de volgende stap neem. (in gebrekestelling)
Hebben ze dan opnieuw 14 dagen de tijd of is het nu direct naar de vrederechter en hoe gaat dat in zijn werk ?

Vandebos

#25 , 13 dec 2010 19:50

Ik zou in dat geval het ocmw tot het einde van deze week geven om de zaak in orde te brengen. Woensdag even contact met hen opnemen om te kijken hoever ze staan, op een vriendelijke wijze duidelijk maken dat als de zaken ten laatste tegen vrijdag niet in orde zijn u verplicht zal zijn het vredegerecht in te schakelen.

krissteenhaut
Topic Starter

#26 , 06 jan 2011 13:02

Hallo, allereerst het beste voor 2011 gewenst !
Intussentijd is er eigenlijk nog niet veel veranderd. Toen ik het ocmw de deadline gaf bleek de persoon die zich met het dossier bezighoudt op verlof te zijn.
Dus ik heb nog wat afgewacht. Ze heeft nu al met de dexia bank contact gehad maar die van de bank is moeilijk te bereiken. En zo gaat de tijd maar voorbij.
Dus ik denk dat ik genoodzaakt ben om toch een ingebrekestelling op te stellen maar ik weet absoluut niet hoe ik dat moet doen. Hoe komt dat dan bij de vrederechter ?
Beste groeten

Vandebos

#27 , 06 jan 2011 13:22

stad, datum

adres ocmw
tav voorzitter

uw adres

Betreft: dossier 123456 verhuur naam-huurder(s)

Geachte,

Sedert 1 Mei 2010 verhuur ik een pand gelegen te ystraat 123, 9999 verwegstad, aan X en Y huurders. deze overeenkomst werd via uw diensten gesloten voor een periode van 1 jaar. Gedurende de laatste zeven maanden heb ik via diverse briefwisseling en contacten met uw diensten getracht de huurwaarborg in orde te krijgen doch tevergeefs. Telkens zijn de nodige personen afwezig, niet bereikbaar of gebeurd er niets van de gedane beloftes.

Bij deze wil ik u dan ook aangetekend vriendelijk verzoeken uw diensten opdracht te geven deze waarborg nu eindelijk sluitend in orde te brengen. Bij gebrek aan bewijs van het verzochte binnen de 14 dagen na kennisname van dit schrijven geldt dit schrijven als enige en definitieve in gebreke stelling.

Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u aangetekend en per gewone post bezorgd.

krissteenhaut
Topic Starter

#28 , 12 jan 2011 15:04

Het ocmw heeft altijd gezegd dat zij niet kunnen tekenen (ik heb zelfs gevraagd of ze niet de volmacht konden vragen aan de huurder maar dat wilden ze niet doen) Zij hebben wel het bedrag ondertussen (vorige maand) gestort op de geblokkeerder rekening maar dus is er nog altijd het probleem dat de huurder niet wil tekenen. Het ocmw heeft me wel al gezegd dat ze de huurders aanmanen om dit te doen en dat ze niet meer kunnen doen.
Is dit juist ? Of is het ocmw mede verantwoordelijk ? Moet ik dan de ingebrekestelling naar hen sturen of de huurders ? En hoe komt dat dan voor de vrederechter ?
Alvast bedankt

krissteenhaut
Topic Starter

#29 , 06 apr 2011 20:57

Ik heb van de huurder geen huur gekregen voor de maand maart. Normaal ging dat via het ocmw gebeuren maar zij zeggen nu dat het aan de huurder is (alhoewel het voor mij een voorwaarde was om het pand te verhuren aan het koppel bij aanvang van het contract)
De huurder beweert dat het al gestort is maar er staat niets op mijn rekening en hij kan geen bewijs voorleggen. Hij zegt dat het aan zijn ex ligt dat zij dat moet betalen (ze woont niet meer in de woning). Nu belt hij mij dat de boiler kapot is. Hij wil dat ik het zo snel mogelijk laat maken. Op zich geen probleem maar ik wil natuurlijk ook mijn huur.
Kan ik eisen dat hij eerst de huur betaald vooraleer ik de boiler laat maken ? Ik heb dan wel schrik dat hij uit wraak meer schade gaat maken.
Hij zegt ook dat als de boiler in orde is hij weer een subsidie krijgt zodat hij mij kan betalen en dat hij anders die subsidie niet zal krijgen. Ik weet niet wat daar van waar is.

gvm

#30 , 06 apr 2011 21:00

Kan ik eisen dat hij eerst de huur betaald vooraleer ik de boiler laat maken ?
neen. vervang dat boilergedoe door een goedkoop exemplaar , zo snel mogelijk, en stel 'm in gebreke voor de onbetaalde huur.

[namen, namen... Regels forum eens lezen aub:Vandebos]
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Terug naar “Huren”