economy class syndroom arbeidsongval of niet

Dominique73
Topic Starter
Berichten: 11

economy class syndroom arbeidsongval of niet

#1 , 11 dec 2010 09:27

Mijn man werkt voor een baggerfirma in het buitenland telkens heeft hij de vlieger nodig voor op zijn werk te geraken.
Hij is dan voor zes weken weg, het laatste jaar vloog hij altijd naar Australië. Tijdens zijn laatste vlucht is hij in Perth van het vliegtuig met zijn been gesukkeld
(linker kuit). Op dat moment had hij dan al 17 uur gevlogen .S'anderdags vloog hij daar naar zijn bestemming .
Ginds aangekomen is hij trachten te gaan werken maar kon bijna niet op dat been staan. Voor verhaal kort te maken gings hebben ze geconstateerd DVT linker kuit te wijten aan de lange vluchten.
Hij vliegt al enkele jaren en heeft nog nooit problemen gehad nu doet de verzekering moeilijk ( voordien heet de verzekering AIG) zij zeggen dat het een fam/gen afwijking is nergens is dat bevestigd.
Ik kan er niet bij tenslotte heeft hij hier wel degelijk de vlieger nodig voor op zijn werk te geraken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 dec 2010 11:15

Lijkt mij een ongeval van of naar het werk.
Voor dergelijke ongemakken zijn er speciale steunkousen, te koop bij diverse medische winkels of zelfs op de luchthaven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 dec 2010 12:46

wie is zijn werkgever?

Reclame

Drone
Berichten: 3079
Locatie: st-niklaas

#4 , 11 dec 2010 12:49

u niet laten ontmoedigen, verzekeringen doen altijd moeilijk in "moeilijke gevallen", het zou hun wel eens geld kunnen kosten . . .

alhoewel ik nog nooit met het vliegtuig naar het werk ben geweest, altijd met de wagen, was het op het terrein waar ik laatst werkte ook spekglad tijdens de winter, ik kon dan ook uitschuiven en mijn enkel bezeren he ;)

xena

#5 , 11 dec 2010 17:47

Lijkt mij een ongeval van of naar het werk.
en wat was dan het ongeval?

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 dec 2010 18:57

Het lange stilzitten.

xena

#7 , 11 dec 2010 20:41

Het lange stilzitten.
De definitie van een arbeidsongeval’ is een plotse gebeurtenis die een lichamelijk letsel veroorzaakt waarvan de oorzaak buiten het organisme van de getroffene ligt. De rechtspraak omschrijft een plotse gebeurtenis als een duidelijk in de tijd lokaliseerbare gebeurtenis die slechts een korte tijdsspanne in beslag neemt. Het criterium van de plotse gebeurtenis wordt gebruikt om het onderscheid te maken tussen ongeval en ziekte. Wanneer een letsel het gevolg is van een langzame degradatie van de gezondheidstoestand is dit geen arbeidsongeval.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 11 dec 2010 23:09

Omdat er geen ongeval is gebeurd kan er ook geen sprake zijn van arbeidsongeval. Volgens dezelfde logica zou men kunnen beweren dat besmetting met de griep tijdens een treinreis naar het werk een arbeidongeval zou zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dominique73
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 12 dec 2010 09:01

Idd zo kan een hartaanval ook een arbeidsongeval zijn met andere woorden door stress veroorzaakt.

De wet zegt ook dat je als slachtoffer 1 extern bewijs moet kunnen voorleggen ewel hier is dat het " vliegtuig" mijn man moet!!! dit nemen of hij geraakt niet op zijn werk.
niet alléén de lange vluchten maar ook de zuurstofgraad en de het drukniveau kan trombose veroorzaken.
Dit zijn wel factoren die je niet in eigen hand hebt.

Dominique73
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 12 dec 2010 09:11

Ik ben er nog vergeten bij te vertellen dat er elke dag mensen sterven op het vliegtuig daardoor en dat er 1000den mensen met trombose van het vliegtuig stappen die het niet weten, met als gevolgen enkele weken nadien de stille dood(longembolie)
Bewijs dan maar eens dan maar eens dat de oorzaak daar van komt!
Het is algemeen geweten bij de vliegtuigmaatschappij's maar dat word momenteel allemmal in de doofpot gestoken.
Zelfs topsporters zijn toch heel gezonde mensen hé,zijn een gevaar op het vliegtuig doordat hun hartritme al trager gaat --> valt dat dan onder ziekte als ze dat voorkrijgen?
Om de 2.5 uur zo je wat moeten bewegen en is wandelen gaat er iemand mij eens vertellen met 4 a 500 man op de vlieger hoe je dat gaat doen? vergeet niet dat de mensen zeer verdraagzaam zijn.
Mijn man moet alle jaren medische zeevaartkeuring doen nooit heeft men maar één vermoeden gehad of bewezen dat hij aanleg heeft voor bloedklonters en mogt dit zo zijn krijg je gewoon geen attest.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 12 dec 2010 10:11

“Art.8.§ 1. Wordt eveneens als arbeidsongeval aangezien het ongeval dat zich voordoet op de weg naar en van het werk. Onder de weg naar en van het werk wordt verstaan het normale trajekt dat de werknemer moet afleggen om zich van zijn verblijfplaats te begeven naar de plaats waar hij werkt, en omgekeerd...”(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet).

Of het hier gaat om de ‘weg naar het werk’ kan betwist worden.

‘In beginsel staat de werknemer onder het gezag van de werkgever zolang hij tengevolge van het verrichten van arbeid in zijn persoonlijke vrijheid wordt beknot. De gezagsverhouding is derhalve niet noodzakelijk binnen de arbeidstijd besloten en de uitvoering van de arbeidsovereenkomst valt niet steeds samen met het eigenlijk verrichten van arbeid‘(Cass. 22 februari 1993,F.Rechtspr. 1993,afl.6,5).

DIT gezag van de werkgever tijdens de vlucht dient door u bewezen.

‘De schok die de getroffene te verwerken krijgt bij de aanblik van de collega‘s en de wanorde ten gevolge van een enkele uren tevoren gepleegde overval kan wettig als een plotselinge gebeurtenis worden aangemerkt‘[Cass. 15 april 2002(De Post t. G.),R.W.2002-03,1100].

U dient ook voornoemde plotselinge gebeurtenis te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 dec 2010 10:38

Mogelijks is het te omschrijven als een beroepsziekte???

artemis
Berichten: 3303

#13 , 12 dec 2010 11:07

Het is algemeen geweten bij de vliegtuigmaatschappij's maar dat word momenteel allemmal in de doofpot gestoken.
Ik weet niet meer bij welke maatschappij het was maar op een bepaalde vlucht werd een filmpje getoond met oefeningen die je vanop je vliegtuigstoel kon doen om trombose te voorkomen. Er werd door middel van dat filmpje aangeraden om die oefeningen te doen.

Dominique73
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 12 dec 2010 11:41

ja dat is waar van dat filmpje maar er zijn ook winkeltjes op sommige luchthavens die speciale kousen verkopen enz........ verplicht is het niet en tja niet iedereen krijgt het hé maar mensen die al bloedstollingsproblemen hebben raden ze aan voor zulks te dragen.
Als gezonde persoon heb je daar allemaal geen erg op en als je op vluchten van 11 uur in het slaap valt ze gaan u niet komen wakker maken zelf ben je verplicht van u alarm te zetten na elke 2.5 uur mijn echtgenoot vertrekt hier de vlieger op naar frankfurt dat is één uur vliegen daar aangekomen overstap want een goed uur nadien vertrekt het vliegtuig frankfurt -singapore dat is een vlucht van 11.55 uur daar aangekomen is het een goede 3 a 4 uur wachten singapore- perth. Als je maandag morgen hier tegen 09.00 vertrekt komt je aan in Perth dinsdag 14.40 ongeveer. Het is absoluut geen korte trip s'anderdags nog een het vliegtuig voor min. 2 uur bestemming.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 12 dec 2010 21:02

ik herhaal: wie is zijn werkgever. Als het geen Belgische werkgever is, is de discussie bijna zinloos.

Indien Belgische werkgever, wat bedoel je met " hij in Perth van het vliegtuig met zijn been gesukkeld". beschrijf wat er precies gebeurd is?

Terug naar “Arbeidsongevallen”