samenwoning contract verbreken

supercoike
Topic Starter

samenwoning contract verbreken

#1 , 10 dec 2010 13:28

Hoe kan men een samenwoningscontract eenzijdig verbreken,
Mijn dochter woonde samen met haar vriend sinds een 3 tal jaren. Er zijn geen kinderen.
Er is nu reeds 5 maanden dat ze niet meer samen wonen maar haar vriend weigert mee te gaan naar het gemeentehuis voor dit samenwonings contract te beeindigen. Op het gemeentehuis zegt men dat ze het eenzijdig kan verbreken maar dan kost het haar een 300 euro voor de deurwaarder. Dit is voor haar momenteel niet te betalen daar ze ook nog de zware afbetaling heeft van de hypotheek op het huis die maandelijks moet betaald worden.
Ze hebben wel samen een huis gekocht op afbetaling en dat staat nu te koop. Maar ze wonen er niet meer.
ieders is terug naar eigen ouders getrokken en huis staat leeg maar beide hebben nog steeds hun adres op de ledige woonst staan. Het probleem is ten eerste waarom moet het 300 euro kosten omdat hij niet mee wil. ten tweede als zij het eenzijdig verbreekt komt het wel over dat zij de woning verlaat en verliest ze mischien eventueele rechten die achteraf mischien nodig zouden zijn. Ze zijn wel samen uit het huis vertrokken. Voor welke reden zou hij die weigering doen heeft hij er mischien ergens een voordeel aan.
Mijn inziens zou er voor het einde van het jaar een oplossing moeten zijn daar ik verwacht dat er met de belastingsaangifte een terugbetaling zal zijn en dat ze haar deel niet zal kunnen verrekenen daar het zijn rekeningsnummer is dat de eventueele terugbetaling zou gebeuren.
groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 10 dec 2010 13:53

Is identiek dezelfde situatie als bij onze dochter.
Mijn dochter had haar domiciel zelf opgezegd en omgezet naar het oudershuis. Ook de vriend wou het samenwoningscontract niet verbreken, vermoedelijk om gewoon tegen te wringen of hoopte in stilte dat mijn dochter zich te pletter zou rijden, zodat hij kon profiteren van het huis.
Mijn dochter is toen naar de gemeente geweest en heeft haar geval uitgelegd. De bediende van de gemeente heeft haar vriend toen opgebeld en ook een brief geschreven met de melding dat hij het samenwoningscontract moest ondertekenen om het te vernietigen. De gemeente heeft toen druk uitgeoefend. Na 2x een poging te hebben ondernomen, is ze er wel in geslaagd.
Houd alle vorderingen goed bij, ook de terugbetaling van de belasting. Deze som kan de dochter nadien terugvorderen. In principe, wanneer de domiciel verandert, wordt alle s naar het thuisadres verstuurd.

j.demoor

#3 , 12 dec 2010 10:00

Ik ga ervan uit dat u met ‘samenlevingscontract’ ‘wettelijke samenleving’ bedoelt.

‘haar vriend weigert mee te gaan naar het gemeentehuis voor dit samenwonings contract te beeindigen.’ vereist dat uw dochter desgewenst de wettelijke samenleving eenzijdig verbreekt.

“Art.1476...De eenzijdige verklaring van de beëindiging wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van beide partijen of, indien de partijen geen woonplaats hebben in dezelfde gemeente, aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de partij die de verklaring aflegt. De ambtenaar van de burgerlijke stand betekent binnen acht dagen de beëindiging bij gerechtsdeurwaardersexploot aan de andere partij en in voorkomend geval geeft hij er kennis van bij aangetekende brief binnen dezelfde termijn aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van de andere partij. In elk geval moeten de kosten van de betekening en de kennisgeving vooraf worden betaald door hen die de verklaring afleggen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”