meisjes studeer hoger onderwijs anders vind U later geen man

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

meisjes studeer hoger onderwijs anders vind U later geen man

#1 , 09 dec 2010 23:05

Bijna helft kinderen wordt buiten huwelijk geboren

donderdag 09 december 2010, 14u10
Bron: belga Auteur: kld

Het aantal kinderen dat bij niet-gehuwde moeders wordt geboren, is tussen 1999 en 2007 sterk toegenomen in Vlaanderen. Dat staat in een nieuwsbrief van de Studiedienst van de Vlaamse regering.

In het Vlaamse Gewest werd in 2007 42 procent van de kinderen buiten een huwelijk geboren. Vaak gaat het om kinderen geboren binnen een niet-gehuwd samenwonend koppel. In 11 procent echter ging het om een moeder die alleen woont.

Geboorten buiten de context van een huwelijk waren lange tijd zeldzaam in het Vlaamse Gewest. In 1970 en 1980 vond 2,5 procent van alle geboorten plaats buiten een huwelijk. In 1990 steeg dit aandeel naar 7 procent. Tien jaar later, in 2000, bedroeg het al 22 procent. In 2007 steeg het aantal geboorten buiten het huwelijk tot 42 procent.

Jonge moeders

Ook de leeftijd speelt een belangrijke rol. Van alle moeders jonger dan 20 jaar woont bijna de helft ongehuwd alleen (48 procent) bij de geboorte van een eerste kind. 35 procent woont samen maar is niet gehuwd.

In de leeftijdscategorie van 20 tot 34 jaar wonen moeders ongeveer even vaak ongehuwd of gehuwd samen bij de geboorte van een eerste en tweede kind.

Vanaf de leeftijd van 35 jaar gebeurt het dat vrouwen weer iets vaker ongehuwd alleen wonen bij de geboorte van een eerste of tweede kind.

Onderwijs

Opvallend is dat men ongehuwde samenwonende moeders vooral terugvindt in de groep van hoger secundair opgeleiden (45 procent) tijdens de geboorte van een eerste kind. Moeders die alleen wonen, vinden we voornamelijk terug in de groep met een lager secundair onderwijsniveau.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 101209_049" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat moeten jongens doen dan doen om later niet alleen te moeten wonen?

RR

lucgescheiden

#2 , 10 dec 2010 01:51

hun twee pollekes kussen?
Handige documenten voor Personenrecht

xena

#3 , 13 dec 2010 00:43

En wat moeten jongens dan doen om later niet alleen te moeten wonen?
opscheppen en streken verkopen en als da ni lukt op reis gaan naar de fillipijnen

Reclame

sardineke

#4 , 13 dec 2010 01:14

In het Vlaamse Gewest werd in 2007 42 procent van de kinderen buiten een huwelijk geboren. Vaak gaat het om kinderen geboren binnen een niet-gehuwd samenwonend koppel. In 11 procent echter ging het om een moeder die alleen woont.

Geboorten buiten de context van een huwelijk waren lange tijd zeldzaam in het Vlaamse Gewest. In 1970 en 1980 vond 2,5 procent van alle geboorten plaats buiten een huwelijk. In 1990 steeg dit aandeel naar 7 procent. Tien jaar later, in 2000, bedroeg het al 22 procent. In 2007 steeg het aantal geboorten buiten het huwelijk tot 42 procent.
RR
Mijn gedacht: Vroeger was men nog bang van de pastoor. Het was een schande ongehuwd moeder te zijn. De volgorde van het fatsoen was, verkeren, trouwen en dan kindjes. Zwanger worden betekende rap trouwen. Als die geboren werden bleven vrouwen thuis om voor de kids te zorgen en zo waren ze financieel afhankelijk van hun man.
Nu in deze moderne tijd zijn andere keuzes mogelijk. Ondanks dat er zoveel voorbehoedsmiddelen zijn komen er nog veel ongeplande zwangerschappen voor. Maar dit betekent niet meer dat ge moet trouwen met die man. Vrouwen zijn financieel onafhankelijker. Ook zijn er vrouwen die bewust kiezen voor een kind als alleenstaande. (Mss vinden ze gene juiste man of willen ze die last niet?)

En wat moeten jongens doen dan doen om later niet alleen te moeten wonen?
RR

Niet vreemdgaan
Mss terug naar de tijd van deuren openhouden?
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

lucgescheiden

#5 , 13 dec 2010 08:15

Ook dat helpt geen barst, geloof me vrij.

eylis

#6 , 13 dec 2010 09:09

even opletten: bovenvermeld krantenartikel gaat NIET over alleenstaande of ongeplande moeders; Maar over koppels die niet gehuwd zijn.
Het gaat over koppels die wettelijk of feitelijk samenwonen!

roderidder
Topic Starter

#7 , 13 dec 2010 14:37

donderdag 09 december 2010, 14u10
Bron: belga Auteur: kld

Het aantal kinderen dat ...
Er is ook nog een vraag gesteld, en ja uiteraard, daar is het praatcafé toch voor ...

Ieder kan zijn gedacht geven en dat is een goede zaak.

Maar als de jongens geen vaders meer worden, wat dan... Dit arikel van de Standaard over de studiedienst van de Vlaamse Regering schuift hier in deze studie de vader gewoon weg als zijnde onbestaand, niet de moeite om ze te vermelden! Het gaat nochtans over kinderen en kinderen hebben nood aan beide ouders om een evenwichtige opvoeding te kunnen genieten. Eylis heeft het goed opgemerkt dat gevaar bestaat het één en het ander te mixen.

RR

Mariette

#8 , 13 dec 2010 16:09

Maar als de jongens geen vaders meer worden, wat dan...
Eylis zegt net dat het gewoon over niet-gehuwde koppels gaat! Niet over heilige maagden maria's die zonder bevruchting door een man kinderen op de wereld zetten.

lucgescheiden

#9 , 13 dec 2010 17:10

Waarschijnlijk des te erge frustraties als u, tegelijkertijd, ook nog in de kertsman zou geloven. Toch in deze periode!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 dec 2010 17:47

onbevlekte ontvangen is gaat over de ERFZONDE en niet over het maken van kinnekes :lol:

En daarbij gelukkig zijn de 'engeltjesmaaksters' niet meer nodig.
Ik heb in het begin van mijn loopbaan nog enkele malen geconfronteerd geweest met en engeltjesmaaksters en de gevolgen ervan.
Daar heb ik het nog altijd heel moeilijk mee en zeker met de hypocriete houding van 'Onze moeder de Heilige Kerk'.

Dat deze vb nu weer met al die pedofielschandalen achter de schermen probeert alles in de doofpot te stoppen...
Maar ja: Volgens de interne wetgeving zijn priesters toch niet vervolgbaar staat zelfs in teksten van de Inquisitie of zoals ze nu noemen het Heilige Office.

roderidder
Topic Starter

#11 , 13 dec 2010 21:07

onbevlekte ontvangen is gaat over de ERFZONDE en niet over het maken van kinnekes :lol:
:lol: :lol:

Waar ik het moeilijk mee heb is de doofpot van het gerecht (vrije vertaling van schending van Grondwet art.10&11 en 22bis /art.8 EVRM/ IVRK bijna van voor tot achter) . Ze hebben wel het kader, het monopolie eigenlijk, maar het instituut is zo heilig dat het niet mag geraakt worden.
'Onze moeder de Heilige Kerk'
God is daar de vader en die is niet aan de Grondwet art. 10&11 onderworpen

RR

sardineke

#12 , 13 dec 2010 23:26

even opletten: bovenvermeld krantenartikel gaat NIET over alleenstaande of ongeplande moeders; Maar over koppels die niet gehuwd zijn.
Het gaat over koppels die wettelijk of feitelijk samenwonen!
Dus die 48% jonge moeders vergeten we maar eventjes?

Jonge moeders

Ook de leeftijd speelt een belangrijke rol. Van alle moeders jonger dan 20 jaar woont bijna de helft ongehuwd alleen (48 procent) bij de geboorte van een eerste kind. 35 procent woont samen maar is niet gehuwd.

RR
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

Bijtje

#13 , 14 dec 2010 10:00

Of je nu gehuwd bent of samenwonend met de vader, dat verschil vind ik niet zo groot. Ik merk in mijn omgeving verschillende zaken op.

1) Meer en meer moeders zijn bang dat de vader hun kind "afpakt" sinds co-ouderschap de nieuwe "regel" blijkt te zijn en willen dus een "bewust alleenstaande moeder" zijn.
Ik ken vrouwen die echt hopen zo snel mogelijk zwanger te worden van een vreemde man. Ik heb daar ook zo mijn idee over hoor, maar wie ben ik om hen tegen te houden ?
De vrouwen waar ik het nu over heb zijn tussen 23 en 28 jaar.

2) Het huwelijk op zich vinden mensen gewoonweg veel minder belangrijk dan vroeger. Ik hoor het vaak zeggen : "Wie trouwt er nu nog in dezen tijd ?". Welja wie ? En waarom trouw je dan ? Om zekerheid te hebben ? Dat is een illusie ... Voor de kinderen ? Dat is belachelijk. Voor het geld ? Er bestaan huwelijkscontracten ... Vroeger moesten de mensen trouwen en nu doen ze het nog omdat het "mooi" is ? Uit liefde trouwen ... is trouwen een bewijs van liefde ? Eens je gescheiden bent kijk je trouwens helemaal anders naar dit onderwerp denk ik dan.

3) Vroeger waren scheidingen (lees ook : uit elkaar gaan) eerder uitzonderlijk. Dat is allemaal met de jaren veranderd. Nu ben je een uitzondering als je geen nieuw samengesteld gezin of alleenstaande ouder bent.

Laat mensen die willen trouwen, trouwen. Laat mensen die willen samenwonen, samenwonen en laat mensen die alleenstaand willen zijn, alleenstaand zijn. Dat een kind beide ouders nodig heeft is een feit. Maar het gaat erom hoe je dat aanpakt en niet of je al dan niet gehuwd bent (in mijn ogen en met mijn ervaringen)

Bijtje

#14 , 14 dec 2010 11:12

BTW Ik las vorige week een artikel over lesbische koppels, die, als ze gehuwd zijn, allebei officieel moeder kunnen zijn van het kind. Vroeger moest men dan adopteren maar dat is nu niet meer nodig. Ik weet nu wel niet meer of het in België of Nederland was want ik vind jammer genoeg het artikel niet meer terug. Maar wat ik mij afvraag ... welke rechten heeft de biologische vader dan eigenlijk nog ? Of heeft dat kind dan ineens drie ouders :D

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 dec 2010 15:38

Biologische vader heeft geen rechten enkel wettelijke ouders hebben die.
Om rechten te hebben moet men naar de rechtbank.

Terug naar “Praat café”