Bent u een krotluis ? Een telefoontje en ik weet het.

JohnD
Topic Starter

Bent u een krotluis ? Een telefoontje en ik weet het.

#1 , 08 dec 2010 15:18

Zou u het als een inbreuk op uw privacy (dus inbreuk op de wet op de privacy) beschouwen als iedereen aan de hand van een eenvoudig telefoontje kan te weten komen dat u een krotluis bent, iemand die zijn facturen niet betaald ?

Facturen aan energieleveranciers, nutsvoorzieningsbedrijven, belastingen, telecombedrijven, internet enz ..
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 dec 2010 15:34

Het voorstel van Quickie?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2010 15:45

Nee, als je je plichten nakomt heb je weinig redenen om dit te verbergen.

Reclame

mava105

#4 , 08 dec 2010 16:04

Dat telefoonnummer mag je me onmiddellijk doorgeven. :D

Vandebos

#5 , 08 dec 2010 16:24

maar ik zou er persoonlijk geen bezwaar tegen hebben, misschien wel zesmaandelijks zelf eens bellen om te kijken welke factuur ik nu weer vergeten ben...

JohnD
Topic Starter

#6 , 08 dec 2010 16:41

Nee, de vraag is of je het zelf als een inbreuk op de privacy zou beschouwen. Onafhankelijk dus of je steeds je facturen op tijd zou betalen of niet. Ik heb nl. ontdekt hoe poepsimpel het blijkt om te weten of iemand zijn facturen al of niet betaald bij Belgacom. Dit dus, en dat is belangrijk, zonder zelf je identiteit te kennen te geven, m.a.w. anoniem.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Sirius legal
Contacteer: Website

#7 , 08 dec 2010 16:43

Als Belgacom die info deelt met derden, begaan zij een ernstige inbreuk op de privacywetgeving.

Als jij ze onder valse voorwendsels ontvreemd aan Belgacom -bvb door je voor iemand anders uit te geven- begeef jij je strafrechtelijk op erg dun ijs.

JohnD
Topic Starter

#8 , 08 dec 2010 17:24

Als Belgacom die info deelt met derden, begaan zij een ernstige inbreuk op de privacywetgeving.
Hoe simpel het is blijkt uit hetvolgende. En er komt zelfs geen mens bij te pas. De gegevens krijg je per computer, dus is het de computer van Belgacom die een inbreuk op de privacy pleegt. Iedereen kan de test doen. Je moet wel iemand kennen die al een aantal maanden zijn facturen niet betaald om de test uit te voeren. Zijn nummer zal dan nl. geblokkeerd zijn.

Ik kon zo al een aantal maanden iemand niet bereiken per tel. Ik bel naar de storingsdienst 0800/22700 en typ het nummer in van degene die ik niet kan bereiken. Daar verteld een computerstem me dat er mogelijk een achterstand is in de betalingen van de facturen voor dat nummer. Dat verwondert me natuurlijk niet want de persoon in kwestie is wel degelijk een krotluis. Maar toch ... Dezelfde computerstem schakelt mij automatisch door (?) naar de dienst achterstallige betalingen. Dit terwijl ik origineel toch naar de dienst storingen had gebeld en ik in feite niets met de financiele dienst te maken heb. Na het klassieke wachten krijg ik dus die dienst achterstallige betalingen aan de lijn, deze dienst vertelt mij duidelijk dat ik niet op de dienst storingen zit maar op de financiele dienst. 1 minuut later kom ik te weten dat die persoon al een groot aantal maanden achterstond. Het juiste aantal kwam ik echter niet te weten.

Franciscus

#9 , 08 dec 2010 21:56

Aan de ombudsdienst telecom laten weten

Sirius legal
Contacteer: Website

#10 , 09 dec 2010 11:11

Euhm, dit is niet echt koosjer.

(Iemand op een publiek forum een krotluis noemen vind ik overigens ook niet echt koosjer).

JohnD
Topic Starter

#11 , 09 dec 2010 11:18

Euhm, dit is niet echt koosjer. (Iemand op een publiek forum een krotluis noemen vind ik overigens ook niet echt koosjer).
Ik heb er geen namen bijgenoemd. Kompleet anoniem dus. Degene die zich hier geviseerd voelt mag natuurlijk onmiddellijk een klacht indienen, nadat hij duidelijk bewezen heeft dat ik het op hem bedoelde. En alle wanbetalers zijn geen krotluizen natuurlijk. Het is natuurlijk een scheldwoord geef ik toe.

Terug naar “Privacy-bescherming”