foto op doek niet geleverd zoals besteld: wat doen?

woete
Topic Starter
Berichten: 33

foto op doek niet geleverd zoals besteld: wat doen?

#1 , 17 dec 2008 21:29

Ik had een foto op doek besteld, met afwerking in een houten lijst en met haakjes. Intussen heb ik het doek ontvangen, maar zonder lijst en haakjes...

In een email naar de firma meld ik dit en vraag ik een resultaat zoals ik besteld en betaald had. Hun reactie per email:
Ik We zitten geheel zonder lijsten inmiddels en deze zijn pas in januari weer leverbaar. Mijn excuses hiervoor hoor. Ik stel voor om het bedrag van de lijst terug te storten. Kan u mij per kerende uw rekeningnummer mailen ? Dan doe ik het nodige. Het setje haakjes verstuur ik vandaag.
Dit vind ik niet voldoende. Ik mail hen dat ik erop sta mijn product te ontvangen zoals ik het besteld had. Ik wil daarvoor gerust wachten tot in januari, wanneer hun lijsten weer leverbaar zouden zijn. Ik vraag hen of ze een richtdatum kunnen geven. Hun reactie nu:
Niet echt. Temeer omdat het aanbod dan wellicht zal worden aangepast. Dit is ook de reden waarom het nu niet meer op de homepage staat. Vandaar dat ik u voorstel om het bedrag terug te storten. Eens ze weer verkrijgbaar zijn, en u wenst de bestelling dan opnieuw te doen, lever ik ze u zonder transportkosten. Maar zo blijft er geen bedrag op deze bestelling openstaan.
Dus ze willen de prijs van de lijst terugbetalen. Maar dat zou erop neerkomen dat ik nog steeds blijf zitten met een product dat niet voldoet aan wat ik wou...

Wat zijn mijn opties? Kan ik eisen dat ze opnieuw beginnen en desnoods met een lijst in de aard van diegene die ik besteld had? Of een bon vragen voor het totale bedrag van mijn eerste bestelling, zodat ik later opnieuw kan bestellen? Of iets anders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JD
Berichten: 41

#2 , 18 dec 2008 15:53

Geachte,

Hier is er duidelijk sprake van een niet conforme levering. De verkoper is inderdaad gehouden om de levering van de lijsten correct uit te voeren. In ons Belgische recht is er op de eerste plaats een uitvoering in natura behoudens rechtsmisbruik van de koper.

Naar mijn bescheiden mening, denk ik dat het beter is om inderdaad gewoon het geld terug te laten storten op de rekening en dan opnieuw een bestelling te plaatsen. Dit is echter iets dat u zelf moet afwegen. Als de verkoper ze niet meer in stock heeft zal dreigen ook niets uithalen.

Weet dat u echter toch wel in uw recht bent en dat u een correcte levering kan eisen.

Mvg
JD

woete
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 18 dec 2008 18:10

Bedankt :)

Kan ik het geld van de héle bestelling terugvragen en dan een nieuwe bestelling plaatsen (mét een nieuw type lijst die ze binnenkort zullen hebben)?
Of kan ik enkel het geld van de lijst van de lijst terugvragen?

Reclame

JD
Berichten: 41

#4 , 18 dec 2008 18:55

Dat valt natuurlijk in concreto te beoordelen. Als je een bestelling hebt geplaatst van een totaalpakket (dus met alles erin), dan zou je inderdaad het volledige bedrag kunnen terugvragen (het is immer zo dat de verkoper ingevolge art. 1134BW gehouden is om de overeenkomst die wettig is aangegaan te goeder trouw uit te voeren). Het is dan natuurlijk wel zo dat u de ontvangen goederen ook moet terugsturen.

Indien er geen sprake is van een totaalpakket, vraagt u beter, zoals het voorstel van uw medecontractant, enkel een teruggave van het betaalde geld van de lijsten (het is immers zo dat de aankoop van de overige artikelen wel geldig is).

Bovendien is er in ieder wederkerig contract een stilzwijgend ontbindend beding opgenomen dewelke de contractanten de mogelijkheid geeft om het contract te laten ontbinden (dit moet via de rechter) als een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt (art. 1184 BW). Bovendien kan dit een basis vormen tot het bekomen van een schadevergoeding.

Uitgaande van de hypothese dat u een consument bent en de verkoper een professioneel is, zou men ook gebruik kunnen maken van de wettelijke termijn van 7 dagen om het goed terug te sturen naar de verkoper zonder opgave van een motief noch betaling van een schadevergoeding (art. 80 WHPC).

Ik zou nog meerdere argumenten kunnen aanvoeren om uw gelijk te verdedigen, maar ik hoop dat u bij deze een duidelijk antwoord heeft ontvangen. Het is natuurlijk wel zo dat sommige van deze juridische maatregelen soms zeer ver gaan en veel werk vereisen, waardoor het soms beter is om eens een duidelijke brief naar de verkoper te sturen en proberen onderling tot een oplossing te komen.

Mvg

neogoa
Berichten: 130

#5 , 07 dec 2010 14:44

Ik dacht dat artikel art. 80 WHPC niet van toepassing is op zaken die op maat gemaakt werden.

Zo kan men een op maat gemaakt costuum niet terugsturen binnen de 7 dagen nog kan men een schilderij in casu terugsturen daar de verkoper het aan niemand anders zou kunnen verkopen...

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 07 dec 2010 15:05

Euhh dit is een 2 jaar oude post?

neogoa
Berichten: 130

#7 , 16 dec 2010 08:45

so? kan je er dan iemand in de toekomst niet mee helpen dan?

Terug naar “Gebrekkige Producten”