hoe van bouw onderuit geraken?

dominique76
Topic Starter

hoe van bouw onderuit geraken?

#1 , 14 dec 2006 19:16

een tijdje geleden hadden mijn man en ik bouwplannen. hiervoor hebben we bij de notaris reeds een compromis getekend voor de grond. echter nog geen definitief schrijven. Met de bouwfirma hebben we enkel een onderling akkoord, niets op papier, voor de architect hebben we wel reeds een contract getekend voor de bouw.
nu heeft de architect reeds enkele plannen getekend (steeds kleiner om kleiner) maar de prijzen bij de bouwfirma dalen bijna niet waardoor ik geen zin meer heb om nog aan de bouw te beginnen.
heeft iemand een idee of ik aan die compromis van de grond nog onderuit kan? zo ja, hoeveel zou dat dan kosten? als de bank nu bv. zou kunnen zeggen dat ze ons geen krediet toestaan of zo, is dat geen reden om de verkoop te weigeren? en wat met het contract van de architect?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 14 dec 2006 19:25

lees de tekst van de compromis na

doorgaans kan de verkoper of eisen dat het doorgaat of eisen dat je10% schadevergoeding betaalt,

je kan dus niet eenzijdig de compromis verbreken

hou er rekening mee dat er hoedanook registratierechten verschuldigd zijn als je de compromis verbreekt , zowel op de compromis als op de ontbinding ervan

een andere mogelijke oplossing is dat, als de compromis werd getekend onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van een financiering,
de bank je een attest van weigering van financiering aflevert

als jij en de verkoper elk hun eigen notaris hebben leg het dan eens aan jouw notaris voor, mits die opschortende voorwaarde bekomen krediet erin staat en enige creativiteit raak je er waarschijnlijk goedkoop vanaf

de architekt zal uiteraard graag betaald worden voor het werk dat hij al gedaan heeft

Wesley

#3 , 14 dec 2006 22:54

wettelijk: nee! zelfs bij onderling akkoord moet je registratierechten betalen en via de rechtbank - binnen het jaar terug eisen met gegro nde reden - in uw geval zie ik geen gegronde reden.

compromis is geen vodje papier dat je kan verscheuren. Burgerrechtelijk ben je al eigenaar.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ge verplicht bent te werken met de bouwfirma of architect.

Officieus - mits onderling akkoord en mede-werking notaris - verscheuren, al zie ik hier niet meteen in waarom men zou medewerken.

ps: uitleg over opschortende vw verkrijgen lening: meestal eist men 2 attesten + een bank vinden die wil meewerken aan bedrog...?

Reclame

koen999

#4 , 02 feb 2007 23:41

uitleg over opschortende vw verkrijgen lening: meestal eist men 2 attesten + een bank vinden die wil meewerken aan bedrog...?
men kan een lening vragen voor een bouwgrond en het huis en het volledige bedrag aanvragen , weinig banken zijn bereid dat toe te staan als er geen eigen middelen worden aangewend of aangteoond dat men eigen middelen heeft.
tenzij gespecifieerd staat in de compromis dat alleen voor de bouwgrond een lening wordt gevraagd ( wat niet zo snugger is gezien dat als je geen lening krijgt voor het huis je met een bouwgrond niet veel bent)

VGM
Contacteer: Website

#5 , 03 feb 2007 22:26

Men spreekt reeds over een verkoop tussen partijen als er een akkoord is over de zaak en de prijs ( zelfs op een bierkaartje )
Vermeld steeds een opschortende voorwaarde en maak dat je hem niet ontbindend formuleert want anders zijn er registratierechten verschuldigd.

Tegenover derden spreekt men slecht over een verkoop als authentieke akte overgeschreven werd in het hypotheekkantoor.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Terug naar “Kopen”