voila, het is precies dat feit dat het systeem niet te implementeren maakt: het gaat om 2 gezinnen.
Laten we eens de theorie in de praktijk omzetten: een case-study:
ouder A en B, kind.
- verblijfsregeling 65/35 (want bij een moderne 50/50regeling is de kindrekening belachelijk:voor 100 euro kinderbijslag per maand een rekening openen?...)
- kinderbijslag 100 euro wordt maandelijks gestort op kindrekening. Jammer: want als ouder A het kon aanvragen en ontvangen (A heeft een NSG), dan werd de som in de totaliteit van het kinderaantal voor dat kind verhoogd met zo'n 50 à 80 euro per maand.
- ouder B stort maandelijks alimentatie: 100 euro: want ouder A heeft kind 65%. Opgelet: deze alimentatie is voor de dagelijkse kosten van A dus. Dit dient niet voor de extra onkosten.
- ouders A en B storten maandelijks elk 100 euro voorschot op de kindrekening voor de (para)medische kosten, schoolkosten en kleding.
Maarre... er klopt iets niet. : want er worden er financieen vermengd op een rekening die niet dezelfde functie hebben. (alimentatie voor dagelijkse kosten en voorschotten voor extra onkosten

Dus ouder A zou wél cash het alimentaitiegeld moeten kunnen afnemen: want dat is voor dagelijks gewone uitgaven...dat moet toch niet OOK nog verantwoord worden tov ouder B? Dat wil die niet eens weten. (welke yoghurt koop je voor ons kind?)
Voorbeeld: maand1: er zijn dokter en kinékosten (50 euro) de orthodontie moet betaald (250) en warme winterkleding gekost (100 euro)
En hoe lossen we dat practisch op: de orthodontist is akkoord dat per overschrijving wordt betaald. De dokter en kiné willen handje contantje en in de winkel kan met bancontact. Hélaas mag er geen geld afgehaald worden van de kindrekening: dus ouder A schiet voor. En moet dan later zijn/haar deel van de gemaakte onkosten teruggestort krijgen uit de kindrekening, want men mag geen cash geld opnemen...Jee, we zijn er nog niet uit hoe ouder A de 100 euro alimentatie kan opnemen voor dagelijkse kosten.
Misschien is het toch maar makkelijker dat ouder B dan géén maandelijkse storting doet voor extra onkosten dan kan dat alimentatiegeld daarvoor gebuikt worden en krijgt ze het alimentatiegeld dan omdat zij/hij het onkostenvoorschot niet betaalt

) snap je 'm?
Kunnen beide ouders overschrijven via zo'n kindrekening? Weet iemand of 2 mensen (zonder juridische band) een lopende rekening beheren met overschrijvingen etc...?
En dan het einde van de maand: in plaats van een praatje te houden over hoet het gaat met de kinderen, de school, hun gezondheid. Moeten de ouders elke avond een avond samenzitten om de boekhouding te doen.... debiteren, crediteren, terugstorten...tot ze een punthoofd hebben.
Dus wat doen we om dat gedoe te vermijden? We nemen een boekhouder die dat doet voor ons.
en we betalen die
met de kindrekening.
De dames die dit wetsvoorstel naar voren schuiven, hebben in hun wijsheid nog niet gedacht aan de practische uitwerking er van.
Maar ik weet één ding zeker, ik hou maandelijks liever een gezellig babbel met de vader van mijn kinderen over hoe ze het maken, dan dat ik mij met hem suf moet piekeren over elk eurotje...Waar je moet gaan werken met overschrijvingen en allerlei bankbewegingen van gene naar andere rekening...
En wat ik denk: de ouders die redelijk goed overleg plegen, zullen méér krakelen.
En de ouders die helemaal niet communcieren, die eindigen gewoon met een geblokkeerde rekening waar geen van de twee een verrichting mee kan doen omdat ze het niet eens raken.
Bovendien is het voorstel een inbreuk op de persoonlijke vrijheid om je fina€ncieen te regelen naar eigen inzicht.
Stel je voor dat je 3 kinderen hebt en dat je voor elk kind met een apart budgetboekje moet gaan winkelen, naar de dokter gaan etC...
dat pikt niemand en dat grijpt te ver in de privé vrijheid.
dit voorstel operationeel maken?
lukt niet....