moeder is 1.2 jaar geleden overleden, ik heb een broer die toen alles geregeld heeft aangaande sucessierechten
mijn vader is nu pas overleden
mijn broer woont reeds heel zijn leven gratis in een huis van mijn vader ( hierop werden bij het overlijden van mijn moeder geen sucessierechten betaald aangezien dit enkel van mijn vader was en niet van mijn moeder )
mijn vader woonde in het ouderlijke huis ( hierop werden wel sucessierechten berekend )
ik veronderstel dat er geen testament is en erf ik en mijn broer samen ( denk ik ) de 2 huizen
kan iemand me op weg helpen hoe aan deze zaak te beginnen, worden deze 2 huizen officieel geschat of kan mijn broer hier zelf een waarde opkleven ? moet mijn broer die waarschijnlijk wel in het huis wil blijven wonen mij uitbetalen ? of kan hij beslissen hier te blijven wonen en bv een kleine huursom te betalen ? Kan ik eisen dat beide huizen verkocht worden ?
Ik heb geen idee hoe hier aan te beginnen, bij het vorige sterfgeval van mijn moeder ben ik heel ziek geworden en heb alles overgelaten aan pa en broer, zelf heb ik een aantal dokumenten getekend maar dit ging over de nalatenschap aan pa en het niet opeisen van mijn gedeelte toenertijd
nu is de situatie anders, 2 huizen waarvan 1 bewoond wordt door broer en 1 het ouderlijke huis
spaargeld, een auto en inboedel, hoe moet ik hier aan beginnen ? mijn broer wil weer zelf alles regelen, kan dat ? hoe weet ik of dit wel helemaal eerlijk gaat verlopen ?
ik ben iedereen dankbaar voor tips aangaande erfrecht en sucessierechten