een vraagje ivm betaling op het vredegerecht

compa
Topic Starter

een vraagje ivm betaling op het vredegerecht

#1 , 16 dec 2005 07:31

Helaas door een domme fout hebben we een achterstallig bedrag dat we nu aan een deurwaarder moeten betalen.
We zijn gedagvaard op het vredegerecht.
Wat gebeurd er als we niet het hele bedrag kunnen betalen, binnen veertien dagen lult het ons wel, als we nu de helft ervan aflossen.
We weten ons geen raad.
groetjes compa :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 16 dec 2005 08:25

trots inslikken en naar ocnw gaan zo snel mogelijk. deze zullen normaal een afbetaling vragen. Je kan ook zelf aan deurwaarder een afbetaling vragen. Doe dit wel aangetekend en hou van alles een copy bij. Indien het toch naar de rechtbank gaat vraag je daar een afbetalings plan. deze gaat gewoonlijk wel akoord met een deftig en gemotiveerd plan. en vraag aan de deurwaarder of je al een deel kan stortenop aijn rekening als bewijs van je goedwil en neem de bewijzen van je goede wil mee naar de rechbank. als er maar een van jullie twee maar de rechtbank gaat , moet de andere wel een verklaring tekenen dat de gene die op de rechtbank is ook uit zijn naam spreekt, dit moet dan vermeld en afgegeven worden op de rechtbank.

Gast

#3 , 16 dec 2005 08:43

Op de brief staat ook op dat ik moet aanwezig zijn : zetelende in het gewoon lokaal der zittingen, in het vredegerecht.
Wil dit dan zeggen dat dat in de rechtbank zelf is, want die brief heeft me echt wel bang gemaakt.
Als alles in orde is ben ik toch wel zeker dat het nooit zover meer gaat komen

Reclame

sperwer

#4 , 16 dec 2005 13:43

staat er persoonlijke aanwezigheid verplicht of dat jij of je afgevaardigde aanwezig moet zijn. Als je persoonlijk aanwezig moet zijn kan je beter gaan anders word je bij verstek schuldig verklaart. als een afgevaardigde voldoende is en je zelf echt niet kan gaan, stuur dan iemand die je kan vertrouwen. met alle papieren natuurlijk anders is het toch zinloos

sperwer

#5 , 16 dec 2005 13:45

juiste plaats waar zitting plaaats heeft staat normaal ook vermeld met adres

Gast

#6 , 19 dec 2005 11:10

ja, inderdaad, de plaats en datum staat er op.

Het is alleen schrikwekkend, moet er ineens daar iets betaald worden of wordt er altijd nog een afbetalingsplan opgesteld?
Als er iemand iets weet kan hij of zij het me even laten weten aub?
bange groetjes...
moet morgen gaan..

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2005 12:01

Je moet niet onmiddellijk betalen.

Leg alles gewoon uit aan de rechter. Als je niet onmiddellijk kan betalen leg dat dan ook uit en doe een voorstel tot afbetalingen. Stel alleen voor wat je echt kan afbetalen. Bijvoorbeeld: 100 euro per maand vanaf 15 januari 2006.
Doe wel een realistisch voorstel (alles afbetalen op een termijn van ??n jaar bijvoorbeeld).

Als het gaat om een factuur en de tegenpartij meer vraagt dan het factuurbedrag (toepassing van factuurvoorwaarden), zeg dat tegen de rechter dat je deze bijkomende bedragen betwist omdat je daar nooit mee akkoord gegaan bent.

De rechter zal op latere datum (ongeveer 14 dagen ? 1 maand later) een vonnis vellen. Dit wordt via de post naar jou opgestuurd. Lees dit aandachtig en kom met je vragen i.v.m. dit vonnis rustig terug naar hier.

Als je met 2 gedagvaard bent (man en vrouw) ga dan alle twee. Bij de vrederechter kan je wel voor je man/vrouw verschijnen als je een geschreven volmacht hebt, bij de rechtbank van eerste aanleg echter niet.

scorpioen

sperwer

#8 , 19 dec 2005 14:57

volmacht wel als eerste afgeven en vermelden, anders loop je kans dat de gene die niet aanwezig was wel word veroordeeld tot onmiddelijke betaling bij verstek. maar het beste is natuurlijk dat je alle twee aanwezig bent. let wel dat je nu ook de gerechtskosten moet betalen.
Verder niet bang wezen op je zelf te verdedigen. je hebt hier toch niets te verliezen. die rekening moet betaald worden, dus succes.

Wij wensen je het beste toe

Gast

#9 , 19 dec 2005 19:14

dank jullie voor de reacties en de antwoorden.
Ga er morgen naartoe, doe mijn best om niet bang te zijn , ik weet het klinkt mischien stom, maar het zit gewoon in mijn genen volgens mij.
In ieder geval ik hoop dat er morgen iets uit de bus valt en dat het opgelost geraakt.
En dit juist in deze periode van het jaar, ik had het me wel anders voorgesteld, maar dan nemen we het er volgend jaar wel van ( zonder zorgen bedoel ik dan )

groetjes aan iedereen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”