Kindrekening verplicht

Mariette

Re: Kindrekening verplicht

#16 , 27 nov 2010 15:32

U moet niet op het politiekantoor zijn om geld te vragen hé! :?
Vonnis of notariële akte laten uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder of doe een beroep op het DAVO fonds.
Het OCMW kan dit niet weigeren :!:
Het OCMW hééft dit geweigerd;
Het DAVO fonds is beperkt : indien de onderhoudgerechtigde een normaal inkomen heeft moet ze op niks rekenen
De gerechtsdeurwaarder was kind aan huis wegens faillissement en verdere schulden
De klachten dienden niet om bij de politie geld te gaan vragen mijnheer, maar om KLACHT in te dienen wegens wanbetaling en kinderverwaarlozing: geen effekt.

De theorie is allemaal héél mooi, de realiteit iets helemaal anders.

Bijtje
Topic Starter

#17 , 29 nov 2010 03:53

krijgen ze nooit verplicht... hoe is dat nu practisch organiseerbaar bij 50/50 verblijfsco-ouderdschap? Wie gaat die rekening dan beheren? Wie haalt er dan geld van af? Dat lopt weer af met een grote sisser...
En wat als beide ouders zich samen akkord verklaren GEEN rekening te willen openen? Krijgen ze dan hun kindergeld niet meer?
Dat is overigrens tegenstrijdig met de rechten mbt de kinderbijslag.
De studie is misschien interessant, maar de practische conclusie rammelt langs alle kanten...
Zo zie ik dat dus ook. Ik veronderstel dat beide ouders dan altijd aan die rekening kunnen en ik vrees dat er dan minder en minder overleg zal zijn over de kosten, onder het motto : "men kan toch het geld gewoon afhalen, waarom zou men dan nog overleggen." En overleg vind ik net hét belangrijkste in een gezamelijk ouderschap. En het is vrij absurd dat de ene ouder bijdraagt in de kosten die bij de andere ouder gemaakt worden, als die eerste de alimentatie uiteindelijk toch zelf gaat gebruiken. Ouders kunnen zoiets veel beter onderling afspreken. Ik ben zeker voor een soort gemeenschappelijke rekening, maar daar storten beide ouders dan gewoon een afgesproken bedrag op en maken er de nodige afspraken rond. Maar een verplichting om het kindergeld enzovoort daar te laten opstorten : nope

eylis

#18 , 29 nov 2010 10:13

precies... daar zit 'm het probleem: :wink: met een gezamelijk rekening in een ietwat conflictueuze relatie vliegt dat geld er door één of andere ouder metéén af zodra het gestort is.
en reken maar dat gehaaide ouders daartegenover altijd wel een factuur kunnen overleggen...:twisted:
Er zal nog véél minder overleg zijn in de nieuwe regeling.
Darentegen als ieder eerst zélf uitgaven doet en moet overleggen (liefst vooraf natuurlijk) om er de helft teug van te kriigen, bouw je je een natuurlijke verplichting in tot overleg. Want je krijgt het alleen terug als je er overleg over pleegt :!:
Moraal van het vrhaal: in de beschrijving van de financiele regeling mbt kinderen: altijd een zéér belangrijke clausule noteren:
Bij kostendeling van de extra kosten (beschrijving wat: kleding, boeken, medische kosten, schoolkosten, orthodontie; kleding ) plegen de ouders VOORAF overleg en bepalen het te besteden budget voor de variable kosten.
Dwz: voor kleding wordt een prijsklasse bepaald. Indien de ene ouder de duurste versie van een bepaald kledingstuk wil kopen, betaalt de andere ouder slechts de helft van een vergelijkbaar "goedkoper" kledingstuk. :mrgreen:

Reclame

lucgescheiden

#19 , 30 nov 2010 13:59

Ik vraag me af of de negativisten hier allen alimentatie-trekkers zijn?

Reeds eerder dit jaar werd de wetgeving van kracht die het de rechtbank oplegd om de alimentatie te verantwoorden.
De kinderrekening is daarvoor het meest geschikte controle instrument.
- De betalende ouder krijgt daarmede dagelijks de mogelijkheid om te controleren of de gelden effectief aan de kinderen toekomen.
- De ontvangende ouder kan bewijzen dat ook hij/zij een evenredige bijdrage levert, en voert hiermede tevens een open boekhouding.
- De rechtbank kan, in geval van conflict, steeds terugvallen op een duidelijke historiek van de inkomsten en uitgaven specifiek gedaan voor de kinderen.
Alleen maar duidelijke voordelen die elke vorm van misverstanden uit de weg kunnen ruimen.

Mijn inziens, is het op dit ogenblik zo dat de alimentatie met de natte vinger wordt toegekend en dit aan de hardst brullende advokaat.
Dit is uiteraard weinig objectief en iets te gemakkelijk in de verantwoording van de rechter op te nemen. Bovendien wijkt dit in de meeste gevallen dik af van de reële omstandigheden, wat tot blijvende onmin leid.
Een kinderrekening geeft na enkele maanden immers duidelijk de effectieve kosten weer voor de kinderen, waarna een debat kan volgen met gestaafde argumenten. Voor de meeste advokaten, een aanzienlijke verandering, maar wel ten goede.
In combinatie met de belastingsbrieven van beide ouders kunnen de gegevens van een kinderrekening leiden tot correcties op onevenwichtige verdeling van de alimentatie, waarmede menig onrecht uit de wereld kan geholpen worden.

Uit met de juridische spelletjes van dure advokaten om het meest te bekomen uit een vechtscheiding! Net dat gene wat, tot op heden, de onmin en de conficten tot in het oneindige drijven ten nadele van de kinderen

Wellicht een natte droom voor elke bemiddelaar dat deze verplichting erdoor komt.
Dus zeker iets wat valt te verdedigen!
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje
Topic Starter

#20 , 30 nov 2010 14:15

Ik ben geen alimentatie trekkende ouder en toch ben ik ertegen. 't Is gewoon om problemen vragen zo'n rekening. En de ouders die wél akkoord zijn kunnen dat altijd doen he, niets houdt hen tegen. Maar verplicht worden vind ik maar niets...

lucgescheiden

#21 , 30 nov 2010 15:16

Bijtje om welke problemen wordt er, uw inziens, gevraagd?
Indien er een conflict ontstaat dient de trekker toch tussen alle andere overschrijvingen deze ten behoefte van de kinderen te gaan uitvissen en achterhalen.
Wat op zich reeds een probleem blijkt te zijn volgens de meeste advokaten...

Net zoals jij reeds papieren opstelt voor: mocht de situatie met je huidige partner verkeerd lopen, zo ook wordt met een kinderrekening alles geregistreerd om latere problemen te voorkomen.

lucgescheiden

#22 , 30 nov 2010 16:06

Voorbeeldje;
Ik liet een kinderrekening opnemen in een van de vonnissen van de Kort Geding.
Mijn ex legde dit vonnis doodleuk naast zich neer.
De procedure van vereffening en verdeling wordt nu reeds een jaar en half gerekt, door het simpel feit dat zij haar uitgaven voor de kinderen onvoldoende of zelfs niet kan staven.
Voor alles is een reden natuurlijk...

Mariette

#23 , 30 nov 2010 17:00

Hoe kan men via een kinderreking de gemaakte inspanningen recupereren? of blijven die gratis? Is het uren wassen plassen koken en shoppen gratis? de babysit? Of gaat het enkel over de aangekochte kleding en dokterskosten? Zijn de betaalde kosten van de poetsvrouw mee inbegrepen?
Wat met een alcolieker als vader, die bovendien gefailleerd is? Zal die met zijn vingers van de gezamenlijke kinderrekening kunnen blijven? zal hij uberhaupt zijn bijdrage leveren of eerder de kindrekening leeghalen?
al te veel vergeten de rechtbanken dat er bepaalde REDENEN zijn waarom sommigen scheiden.

lucgescheiden

#24 , 30 nov 2010 17:23

Een kinderrekening kan ook deze verborgen kosten aan de kaak stellen.
Zoals de naam het aangeeft zal een kinderrekening enkel gelden kunnen bevatten die aan de kinderen toekomen. U hebt daarmede wel elks de controle over welk geld ervan wordt afgehaald. u kan een alcolieker dus onmiddellijk op zijn lange vingers tikken.

De schuldvraag is inmiddels uit de wetgeving uit geschreven, daarmede ook de verantwoordelijkheid van rechtbanken om naar redenen te zoeken.
Wat dit echter met de onderhoudsgelden voor de kinderen te maken heeft, dat ontgaat me toch wel even... sorry

Bijtje
Topic Starter

#25 , 01 dec 2010 06:01

Zo'n rekening kan niet werken als beide ouders
- niet of te weinig communiceren
- beide ouders verschillende principes hebben over bepaalde uitgaven (de ene is zuinig, de andere niet)
- er geen concrete afspraken zijn over welke kosten er van die rekening gaan, welke niet en wie de kosten dan mag maken
en dit lijstje kan ik nog rustig aanvullen ...

Ik zal u een voorbeeld geven. Stel, ik heb ongeveer 85 euro kindergeld en ik zou 115 euro alimentatie krijgen voor mijn kind.
Dan hebben we in totaal 200 euro per maand. Daar zie ik al de eerste problematiek : WAT als er geen alimentatie gestort wordt door de te betalen ouder ?

Bon, stel die 200 euro staan er alle maanden op. Mijn zoon zijn schoolrekeningen variëren momenteel tussen 30 en 60 euro (alles inbegrepen met voor-
en naschoolse opvang, klasfoto's enzovoort). Gemiddeld is dat dus 45 euro per maand.

200 euro - 45 euro school = 155 euro over

Nu vraag ik mij af. Welke kosten mag ik nog maken ? Wij hebben geen vonnis. Gaan ze dat ook verplicht maken dan om zo te zien welke kosten mogen gemaakt worden
van die rekening ? Ik dacht het niet ... Wij hebben wel een soort contract bij een notaris opgesteld en daar staan als gemeenschappelijke kosten o.a. verjaardagsfeestje,
kapper, uitzonderlijke medische kosten (Bril!), ...

Toen mijn zoon een bril moest, zijn wij een bril gaan kiezen. Deze kostte in totaal 145 euro. Ik vond dat persoonlijk zeer veel geld maar bon, een bril kost nu eenmaal geld.
Het was een speciale bril met flexibele oortjes, speciaal voor kleuters. Mijn ex vond het blijkbaar nodig dat de glazen krasvrij moesten zijn en een zwarte bril vond hij maar
niets voor zo'n klein ventje en hij besluit om na 8 maanden een bril van 385 euro te kopen.

De kindrekening is op deze manier wel zeer snel leeg als je het mij vraagt... Dus wie past dan bij als er tekort is ? Daar zullen verdere discussies rond komen. Ik weet trouwens 100% zeker dat mijn ex zo'n kinderrekening zever vindt. Ik heb ooit eens voorgesteld om een spaarrekening te openen en ieder stortte dan gewoon alle maanden een bedrag erop en we zouden daar afblijven, maar zelfs dat vond hij niet kunnen, laat staan dat we moeten werken met een rekening.

Het is trouwens ook zo dat mijn ex zijn inkomen 3 keer zoveel is als dat van mij, onze levensstandaarden zijn echt volledig verschillend. Hij woont in een enorme villa met zwembad waar volgend jaar een tennisveld zou komen enzovoort. Ik leef op een klein bescheiden appartement. En men ziet dan ook dat mijn geld naar mijn kind gaat en dat van hem naar luxe. Iedereen is nu eenmaal verschillend en dat zal altijd zo zijn.

Op drie jaar tijd heb ik met mijn ex nog maar 1 discussie gehad, maar als wij zo'n rekening hebben denk ik dat wij na drie maanden zelfs niet meer als vrienden met elkaar zullen omgaan. Op dat vlak houden wij graag alles gescheiden. Ik betaal veel meer kleding en speelgoed als hij en alles gaat altijd mee naar papa, hoewel onze zoon evenveel tijd bij mij als bij hem is en ik geen enkele cent van papa krijg. Maar iedereen is tevreden en dat is wat telt in mijn ogen.

eylis

#26 , 01 dec 2010 09:39

Bijtje, maak je maar geen zorgen... dat idee is zelfs nog geen wetsvoorstel...Dus als het al gestemd zal worden moeten ze de practische gevolgen daarvan ook nog oplossen.
en dan kunnen ze deze maatregel enkel en alleen toepassen op rechterlijke vonnissen per rechtbank.dus neen, mensen zonder vonnis kunnen ze niet verplichten langs de rechtbank te passeren...
Samen opgestelde EOT's of notariele afspraken. Want het samen beslissen van financiele afspraken is een burgerlijk recht en als men daar een verplichting op zou leggen, dan is dat een inbreuk op de persoonlijke vrijheid.
En dan koppels die niet getrouwd zijn... Daar blijft de kinderbijslag toch gewoon verder lopen zoals het liep.
eerlijk, dit voorstel rammelt langs alle kanten en dat loopt uit op een sisser.
We zitten al jaren te wachten op de goedkeuring van het wetsvoorstel mbt beteugeling van het Parentale Alienating Syndroom (is ingediend in de senaat). en dat ding ligt gewoon stil en dat blijft waarschijnlijk nog eeuwen stilliggen. Tja de partijen houden zich nu met andere zéér dringende zaken bezig :-) (btw wanneer hebben we eigenlijk een nieuwe regering??)

lucgescheiden

#27 , 02 dec 2010 01:28

Bijtje,
Het antwoord op al je vragen is een wedervraag: Hoe wordt het nu geregeld zonder kinderrekening?

U spreekt enkel van het kindergeld en de alimentatie die uw ex moet betalen.
Maar uiteraard bent ook u gehouden van uw bijdrage te leveren tot de kinderen, mogelijks wel in werk en/of natura, maar
in geval van onmin; kan u steeds weerom een beheersrekening gaan opmaken om uw bijdrag aan te tonen.

Een kinderrekening zou ouders net kunnen verplichten om terug tot communicatie te komen, ten voordele van de kinderen.
O.a. om extra uitgaven, als brillen en orthodontie-behandelingen samen te plannen om tekorten te voorzien en op te vangen.
Dat deed je als koppel voor de scheiding toch ook?

Als alimenatie niet wordt betaald dan is dat ook onmiddellijk en duidelijk aan te tonen.

Ouders moeten maar eens proberen een EOT ( waarin alles werd vastgelegd ) éénzijdig te laten wijzigen.
Mijn inziens wordt de vechtscheiding daarmee louter enkele jaren in de tijd verschoven.
Maar voor mijn part hoef je een kinderrekening niet in je EOT op te nemen.

Nogmaals, ik zie het eerder als een controle instrument in geval van een (met de natte vinger bepaald) vonnis.

eylis

#28 , 02 dec 2010 09:56

moraal van het verhaal: als het vonnis wordt uitgesproken; (omgangsregeling of 50/50 of..) zorg dat de financiele kant van de zaak voldoende genuanceerd en gedetailleerd is omschreven... Als de omschrijving géén dubbelzinnige interpretatie toelaat is er ook geen discussie.
en reken maar dat je dat perfect kan :-)))

En btw: in een 50/50 verblijfsregeling is er (meestal) géén alimentatie, en als de ouders kiezen om de kinderbijslag te laten toekomen aan één bepaalde ouder omdat die een nieuw samengesteld gezin heeft met méér kinderen en dus het kindergeld substantieel verhoogt, (zelfs bij grote onenigheid raken de meesten het dààr wel over eens hoor...)kan je die niet apart laten storten, want in dat geval splits je de kinderbijslag van één samengeteld aantal kinderen en verlies je behoorlijk wat centen...Daar zullen zelfs ouders een grote ruzie niet akkoord mee zijn.
Nogmaals, dit wetsvoorstel komt er noooiit door :-))

lucgescheiden

#29 , 02 dec 2010 12:36

Eylis, dat is niet correct. Uit mijn ervaring kan ik u meedelen dat er genoeg (vuile) advokaten-truks bestaan om;
een rechtbank een bedriegelijke voorstelling te geven van de financiële situatie van de andere ouder.
De zaak is dan onvoldoende genuanceerd, laat staan in detail omschreven.
Net dat wat u zal dwingen om in beroep te gaan, of te verarmen ten voordele van de andere ouder.
Echter zonder kinderrekening zijn er geen bewijzen meer om uw argumentatie te staven met cijfers...!

Bij een 50/50 regeling gaat men ervan uit dat elks de helft van de onkosten van de kinderen betaald. Wat er in weze op neer komt dat beide de helft van de alimentatie op zich nemen. Tenzij je daar ook je snor drukt uiteraard, wat eveneens uit een kinderrekening kan opgemaakt worden.

Het kindergeld wordt dan ook niet gesplits maar integraal op éénzelfde rekening gezet. De strijd om het financiëel voordeel om de kinderen ten laste te hebben, kan dus ter hunner voordeel achterwege blijven.

Neen, dit lijkt me echt wel het ideale controle instrument, en het is bovendien niet afhankelijk van wetsvoorstellen.
Elke ouder kan dit in het vonnis laten opnemen, wat ook reeds veelvuldig gebeurd door vooruitziende rechters.
De wet op verplichting, kan dus alleen maar een extra stimulans zijn tot overleg tussen ouders, om kinderen te vrijwaren tegen de negatieve gevolgen van lijntrekkende ouders.

Bijtje
Topic Starter

#30 , 02 dec 2010 15:33

Men kan gewoon cash geld afhalen van de rekening en waar is de controle dan ?

Terug naar “Praat café”